کنسرت ارکستر «میترا» به رهبری محمدرضا صفوی و روایت گلاب آدینه بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینما با عنوان «شب شاهنامه» سهشنبه و چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ آبانماه) ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار میشود.
در این کنسرت، «بیژن و منیژه» با نویسندگی طاها افشین و آهنگسازی حسین دهلوی، «رقص سیاوش» ساخته پوریا خادم و «خنده گردآفرید» با نویسندگی ویلیام نیکلسون و آهنگسازی فرهاد پوپل اجرا خواهد شد.
شکیبا خسروی کنسرت مایستر، کاوه کشکولی مدیر اجرایی، حسام ایرانی پارسا و مستانه قاسمی گرافیست از دیگر عوامل کنسرت «شب شاهنامه» هستند.
گلاب آدینه شهریورماه امسال نیز کارگردانی پروژه نمایشی موسیقایی «داستان شهریار» به آهنگسازی و نوازندگی علی قمصری را برعهده داشت و کنسرت «شب شاهنامه» در ادامه تجربه همکاری این هنرمند پیشکسوت با پروژههای موسیقایی است.
ارکستر «میترا» مردادماه سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را با رویکردی کاملا مستقل و با هدف گسترش موسیقی ارکسترال در ایران آغاز کرد و مهرماه همان سال نخستین کنسرت خود را روی صحنه برد و تاکنون کنسرتهای متعددی را به روی صحنه برده است که «شب موسیقی روسیه»، اجرای رپرتوارهای مختلف آهنگسازان ایرانی و خارجی از جمله یوهان سباستین باخ، موتزارت، چایکوفسکی، شوستاکوویچ، کورساکف، گریک، سن سان، راخمانینف، حسین دهلوی و مهران روحانی از فعالیتهای این ارکستر است.

محمدرضا صفوی رهبر ارکستر «میترا» پیش از این درباره فعالیتهای این ارکستر بیان کرده بود: به عنوان رهبر و مدیر هنری ارکستر، همواره دغدغهام این بوده که چگونه میتوان میان میراث فرهنگی ایران و زبان موسیقی امروز پیوندی زنده و الهامبخش برقرار کرد.
وی گفت: همکاری تازه ما با فرهاد پوپل، به عنوان آهنگساز مقیم ارکستر، پاسخی عملی به همین پرسش است و نخستین نتیجه این همکاری، پروژهای بر بستر شاهنامه فردوسی خواهد بود. شاهنامه برای من صرفا یک اثر ادبی نیست؛ این کتاب، آینه هویت و تخیل جمعی ماست، سرشار از قهرمانی، شجاعت، عشق و تراژدی.
صفوی افزود: میخواهیم این داستانها را نه با بازآفرینی مستقیم موسیقی گذشته بلکه با زبانی معاصر و جهانی روایت کنیم؛ زبانی که شنوندگان امروز را، صرفنظر از پیشینه فرهنگیشان، با جهان اسطورههای ایرانی پیوند دهد.
رهبر ارکستر «میترا» اظهارداشت: آنچه این پروژه را برایم هیجانانگیز میکند، فرآیند خلق آن است؛ از نخستین گفتوگوها با آهنگساز تا تجربه نوازندگان در مواجهه با ایدههای نو و لحظهای که نخستین صداها در سکوت تمرین گاه جان میگیرند. این مسیر فرصتی بیبدیل برای همه ماست تا موسیقی را نه فقط به عنوان محصول نهایی بلکه به عنوان گفتوگویی زنده و خلاق میان آهنگساز، رهبر و نوازندگان تجربه کنیم.