موسیقیموسیقی ایران

رونمایی از خسرو خوبان فرصت‌طلبی نیست

به گزارش کامینگ سون موزیک: نویسنده کتاب خسرو خوبان با بیان اینکه، این اثر با محوریت نظرات استاد محمدرضا شجریان درباره موسیقی ایران و گفت‌وگوی هنرمندان موسیقی درباره این هنرمند آماده انتشار و رونمایی شده است، تاکید کرد: رونمایی از این کتاب هرگز فرصت‌طلبی از حال و احوال فعلی استاد خسروی آواز ایران نیست.

کتاب خسرو خوبان نوشته مهران حبینی نژاد، که نگاهی مستند و گزارش گونه به مصاحبه ها، سخنرانی های شجریان در نشستهای پژوهشی محمدرضا شجریان دارد توسط نشر ماهریس چاپ شده و قرار است به زودی رونمایی و روانه بازار کتاب شود.

مهران حبیبی نژاد کارشناس ارشد رشته ادبیات فارسی و از فعالان عرصه آواز ایرانی ونویسنده این کتاب در باره آخرین اثر تالیفی خود گفت:

خسرو خوبان ایده من است

این کتاب حاوی مجموعه مصاحبه های محمدرضا شجریان و سخنرانیهای وی در نشست های پژوهش و توصیه های او به شاگردان در باره شیوه آموختن آواز و نگاه به موسیقی که در ادوار مختلف بصورت سخنرانی و مقاله و مصاحبه منتشر شده است و ایده اصلی آن هم متعلق به خود من است.

وی افزود: در کنار نقد و نظرات این استاد برجسته موسیقی و آواز ایران در باره کنسرتها و آلبوم هایش، نظرات و مصاحبه هایی با هنرمندان برجسته ایرانی در باره محمدرضا شجریان، متن آوازها و تصنیف های اجرا شده توسط خسرو آواز ایران، این خواهد توانست مجموعه ای مفید برای تمام دوستداران شجریان و محققان موسیقی باشد.

مولف کتاب در ادامه افزود: ایده اصلی این اثر از ابتدا متعلق به خودم بود که در ابتدا با عنوان لطیفه نهانی با مجوز رسمی و دستخط شخص استاد شجریان توسط نشر ماهور منتشر شد.

اما در ادامه و بنا به دلایلی که دوست ندارم به بیان آنها بپردازم از انتشار مجدد آن کتاب بصورت نسخه جدید خود داری کردم و بهتر دیدم که ارمان ها یخود را د رتالیف چنین مجموعه ای با تالیف کتاب خسرو خوبان دنبال کنم که این کتاب در سال ۱۳۸۸ توسط انتشارات شلفین منتشر شد.

وی در ادامه افزود: پس از انتشار این کتاب در نشر شلفین با همفکری با همایون شجریان و شخص استاد تصمیم بر حذف و جایگزینی برخی از مطالب برای انتشار مجدد گرفتیم.

وی افزود: نهایتا نسخه فعلی توسط نشر ماهریس با مدیریت مجید بدرکوهی با مطالبی متنوع تر و درج سخنانی از شهرام ناظری، ضیا موحد، محمود دولت آبادی و تنی چند از بزرگان ادب و فرهنگ ایران با تاخیر زیاد که مهمترین علت آن را باید بیماری استاد شجریان و برخی مشکلات دیگر دانست اکنون آماده انتشار است.

کتاب خسرو خوبان فرصت طلبی از این روزها نیست

این نویسنده درباره همزمانی وخامت حال شجریان در روزهای اخیر و آماده انتشار شدن این کتاب گفت: این همزمانی به هیچ عنوان عمدی نبوده و من تحت هیچ شرایطی مایل نیستم از این ماجراها برای بیشتر دیده شدن و یا احتمال فروش بالاتر کتاب سو استفاده کنم.

وی افزود: این کتاب در سال ۱۳۸۷ برای انتشار آماده بود اما بواسطه همان مشکلاتی که پیشتر اشاره شد انتشار این کتاب تاکنون به تعویق افتاده است.

گفتنی است قبل از کتاب خسرو خوبان ، نویسنده این اثر کتابهایی تحت عنوان نغمه ساز جاویدان در ۵ جلد با نگاهی به زندگی هنری علی تجویدی، کتاب زندگی هنری همایون خرم و کتاب زندگی هنری حبیب الله بدیعی را تالیف و روانه بازار کرده است.

چاپ اول کتاب خسرو خوبان توسط نشر ماهریس، با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۹۵۰۰۰ تومان در حال حاضر اماده انتشار و رونمایی در بازار کتاب است.

خسرو آواز ایران در یک نگاه

محمدرضا شجریان (زادهٔ ۱ مهر ۱۳۱۹ در مشهد موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شده و روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

استاد شجریان از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی است و از وی با عنوان خسرو آواز ایران یاد می شود. وی نوروز ۹۵ با انتشار ویدئویی ضمن تبریک سال نو، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و پس از آن تاکنون تحت نظر پزشکان به مداوا مشغول است.

وی را که مبدع چند ساز موسیقی است و شاگردان مختلفی را در عرصه هنر ایران از جمله ایرج بسطامی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار و پسرش همایون تربیت کرده است، پیش از هر چیز مردمان این دیار به دو اثر فاخر ربنا و مرغ سحر می شناسند.

این استاد آواز ایران در روزهای اخیر به علت اختلالات ریوی ناشی از بیماری قلبی در بیمارستان جم تهران بستری شده و بامداد دیروز همایون شجریان فرزند وی با انتشار تصویری از نمایشگر علائم حیاتی پدر از دوستداران وی رفع نگرانی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8934

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا