موسیقیموسیقی ایران

تلفیق گویش گزی و موسیقی سنتی در ادیب

به گزارش کامینگ سون موزیک:  مدیریت شهری گزبرخوار و هنرمندان این ‌شهر، تلفیق میان چند هنر را راهکاری مؤثر در راستای نمایش قدمت و اصالت دیرینه شهر خود و جذب علاقه‌مندان و گردشگران به این شهر دانستند.

فرهنگ، تاریخ و تمدن برجای‌مانده از گذشته، هویت یک قوم را بیان می‌کند، از سوی دیگر آثار خطی گذشتگان پنهان در کتب، کتیبه‌ها، سنگ‌نوشته‌ها و گاهی دست‌نوشته‌ها درگذر زمان دستخوش تحولات و تغییرات می‌شوند، اما گفتار و گویش به‌واسطه ناقلان زنده و تداوم آن، به‌دوراز تحریفات مرسوم بوده و زنده و پویا باقی می‌مانند.

گویش گزی، یکی از اصیل‌ترین گویش‌های ایرانی است که به نسبت سایر گویش‌های باستانی ایران از قدمت بیشتری برخوردار است، در کتاب “سبک‌شناسی” اثر مرحوم “ملک‌الشعرای بهار” و کنفرانس‌های علمی “برنارد هوکارت” بارها بر این مسئله تأکید شده که اصیل‌ترین گویش‌های محلی فارسی در نواحی مرکزی ایران وجود دارد.

توجه به اصالت و دیرینه پرافتخار این دیار کهن، هنرمندان و هنردوستان شهر گز برخوار را برای حفظ و نشر این گنجینه ارزشمند، با پایه‌گذاری گروه موسیقی سنتی بانوای گویش محلی ترغیب کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گز برخوار، در گفت وگو با ایسنا، بر قدمت و اصالت گویش گزی، تأکید و اظهار کرد: حمایت مدیریت شهری گزبرخوار از گروه موسیقی ادیب در راستای اعتلای گویش گزی، توسعه و رونق موسیقی سنتی و جذب گردشگران به این شهر است.

مصطفی حکیمیان، گروه موسیقی ادیب را نقطه عطفی در راستای اعتلا و ارتقای هنر موسیقی و گویش گزی دانست و افزود: شهر گزبرخوار سرزمین فرهیختگانی چون؛ استاد “حسین قدیری” و “رزاق گزی” است و این گروه موسیقی با بهره‌گیری از تصنیف‌ها و اشعار شعرایی همچون؛ مرحوم “ادیب برومند”، “درویش عباس گزی” به گویش محلی و “فروغی بسطامی”، “هوشنگ ابتهاج”، “اسماعیل نواب صفا” و هنر نوازندگان انواع سازهای سنتی گزی، ذوق و هنر ادبی و نوای دل‌نشین و پرصلابت گویش گزی را به گوش عموم مردم خواهد رساند.

بالندگی هر قوم، به اصالت فرهنگ و هنر آن است

سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی ادیب نیز در گفت وگو با ایسنا، افتخار و بالندگی هر قومی را، اصالت، فرهنگ و هنر آن قوم دانست و اظهار کرد: شهر هنرپرور گزبرخوار توانمندی‌ها و پتانسیل بالایی در انواع رشته‌های هنری به‌ویژه موسیقی دارد.

محسن اعظمیان، بابیان اینکه یکی از اهداف تشکیل گروه موسیقی ادیب، نمایش قدمت و اصالت گویش گزی در جشنواره گویش‌های محلی در شهر گزبرخوار است، خاطرنشان کرد: گروه موسیقی ادیب با گزینش ۲۱ نفر از بهترین نوازندگان شهر توسط شورای هم‌اندیشی موسیقی گزبرخوار پایه‌ریزی شد.

مدیر آموزشگاه شهنواز اصفهان، بیشتر اعضای گروه را افراد بومی شهر گز برخوار دانست و افزود: هنرمندان این گروه در بازه سنی ۴۹ تا ۱۲ بوده و شایسته‌سالاری و توانمندی در اجرا و نوازندگی سازها ملاک انتخاب افراد بوده ‌است.

وی بابیان این‌که دیگر هدف این گروه، نمایش تلفیق هنر و گویش گزی است، افزود: با برنامه‌های منسجم و برگزاری کنسرت‌های متعدد و بهره‌گیری از اشعار، غزلیات و تصنیف‌های ادیبان شهر با گویش گزی، هنر و فرهنگ شهر گزبرخوار را به نمایش عمومی خواهند گذاشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8774

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا