موسیقیموسیقی ایران

در حال حاضر رفتن به کنسرت برای خانواده های ایرانی تفریحی گران قیمت به شمار می آید،

به گزارش کامینگ سون موزیک: مهدی صالحی اظهار داشت: در فضای مجازی هر شخص با ادعاهای مختلف و به کارگیری روش های شخصی که عموما درست هم نیستند، نسبت به تدریس موسیقی اقدام می کند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی منابع آموزشی موسیقی ایرانی، با حضور مهدی صالحی (آهنگساز، نوازنده سه تار و مدرس موسیقی) و آرپژ تیموریان (نوازنده عود و مدرس موسیقی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه مهدی صالحی با اشاره به این که متاسفانه هنوز یک شیوه مدون در آموزش موسیقی نداریم، گفت: منابع آموزش موسیقی و سازهای مختلف یکپارچه نیستند و در حال حاضر برای هر ساز در ایران کتب و مولف های متعددی وجود دارند.

وی افزود: در بسیاری از مواقع مولف یک کتاب آموزشی در حوزه موسیقی، دیگر کتاب های آموزشی موجود برای آن ساز را قبول ندارند.

این مدرس موسیقی با بیان این که یک کتاب آموزشی می تواند سرنوشت موسیقیایی یک هنرجو را رقم بزند، اظهار داشت: اگر یک کتاب نتواند با هنرجو همراه شود و مطالب را از سطح پایه تا پیشرفته منتقل نکند، هنرجو از موسیقی زده می شود و از ادامه ی کار نا امید می شود.

وی اضافه کرد: در دانشکده های موسیقی برای سازها و درس های مختلف کتاب هایی مشخص می شوند و مدرس ها با تکیه بر سرفصل های ارائه شده کلاس خود را پیش می برند.

مهدی صالحی با اشاره به این که درصد کمی از هنرجویان موسیقی به دانشکده های تخصصی این رشته راه پیدا می کنند، عنوان کرد: امروزه بخش عمده ای از هنرجویان و علاقه مندان به یادگیری موسیقی به آموزشگاه های موسیقی مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: تقریبا می توان گفت که تمام آموزشگاه های موسیقی در ایران برای آموزش سازهای مختلف متد یا روش یکپارچه ندارند.

این آهنگساز با اشاره به این که امروزه هر مدرسی بنابه سلیقه شخصی خودش تدریس می کند، عنوان کرد: در فضای مجازی هر شخص با ادعاهای مختلف و به کارگیری روش های شخصی که عموما درست هم نیستند، نسبت به تدریس موسیقی اقدام می کند.

در ادامه برنامه ارغنون از شبکه رادیویی گفت و گو آرپژ تیموریان با اشاره به این که اکثر کتاب های آموزش موسیقی در ایران سطحی هستند و عمق مطلوبی ندارند، گفت: متاسفانه بسیاری از کتاب های آموزشی حوزه موسیقی ریشه مطلب را به هنرجو آموزش نمی دهند.

وی افزود: اکثر ناشران کتب موسیقی از چاپ کردن کتاب های ریشه ای و به اصطلاح خشک و سخت آموزشی در حوزه موسیقی پرهیز می کنند.

این مدرس موسیقی ادامه داد: متاسفانه سیستم نشر در ایران مولف های مختلف را به سمت سطحی نویسی سوق می دهند.

وی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرآیند چاپ کتاب های آموزشیِ حوزه موسیقی هیچ گونه سختگیری نمی کند و همین امر باعث می شود تا هر مولف هر آن چیزی که درست می داند را به چاپ برساند.

آرپژ تیموریان با بیان این که لوح های فشرده آموزش موسیقی از راه دور کمک چندانی به هنرجو نمی کند، اظهار داشت: هنرجوها با رفتن به کنسرت ها و شنیدن موسیقی های مختلف و خوب می تواند سطح هنری و فرهنگی خود را ارتقا دهند.

وی افزود: در حال حاضر رفتن به کنسرت برای خانواده های ایرانی تفریحی گران قیمت به شمار می آید، در حالی که مسئولین می توانند با کاهش قیمت بلیط های کنسرت افراد بیشتری را به حضور در این برنامه های فرهنگی ترغیب کنند.

این نوازنده عود اضافه کرد: گمان می کند که مسئولین کشور به صورت تعمدی شرایط برگزاری کنسرت در ایران را سخت کرده اند تا از این طریق مخاطب موسیقی کاهش پیدا کند

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8752

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا