رویدادموسیقیموسیقی ایران

اپیدمی کرونا و تعطیلی کنسرت ها و مراکز فرهنگی

به گزارش کامینگ سون موزیک : این روزها با انتشار ویروس کرونا، مسئولان فرهنگی کشور تنها تعطیلی یک هفته ای را برای سالن های نمایشی، سینما و موسیقی تجویز کرده اند درحالیکه مردم برای حضور در این اماکن با چالش های زیادی روبه رو هستند.

از آنجایی که اپیدمی ویروس کرونا در کشور شایع شده است و یکی از موارد شیوع سریع آن از انسان به انسان حضور در تجمع‌ها است، این روزها یکی از نگرانی‌ها حضور در اماکن عمومی چون مترو، خطوط اتوبوسرانی، بازارها و همینطور حضور در مکان‌های فرهنگی چون سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی است.

با توجه به اینکه بیشتر سالن‌های نمایشی در کشور از امکانات کافی از جمله تهویه مناسب برخوردار نیست، دغدغه‌های مردم در این زمینه بیشتر شده است و خیلی از افرادی که طرفدارا هفتگی پروپاقرص حضور در این سالن‌های فرهنگی هستند در شک بین حضور یا عدم حضور در این مکان ها باقی مانده‌اند.

انتظار می‌رفت در این چند روز انتهایی هفته گذشته تا ابتدای این هفته تمهیداتی مناسب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل هنرهای نمایشی و سینمایی اندیشیده شود درحالیکه شب گذشته دفتر موسیقی حکمی به تعطیلی کنسرت ها تا نهم اسفند ماه اعلام کرد و تازه پس از شور و مشورت ها در وزارتخانه ، غروب گذشته نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری را اعلام کرد.

پیش از این برخی از سالن‌های نمایشی شهرهای مختلف از جمله استان سمنان به دلیل نزدیکی به تهران و قم کلیه اجراها و اجتماعات فرهنگی ـ هنری را تعطیل کرده‌ بودند.

سالن‌های فرهنگی در استان سمنان تعطیل شده است

درست است که تعطیلی سالن‌ها هزینه و خسارت زیادی برای گروه‌های نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بار می‌آورد اما از سویی هزینه درمان و خسارت جانی مربوط به ابتلای مردم به این ویروس از طریق ارتباط نزدیک در سالن‌های مختلف فرهنگی بسیار بیش از دیگر هزینه‌ها است که نیازمند بررسی زیاد است.

به گفته برخی منابع آگاه از روز شنبه، سوم اسفند ماه جلساتی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر بخش‌های مرتبط برگزار شد که منتج به تعطیلی یک هفته ای سالن های فرهنگی شد.

کرمی: هنوز در حال برگزاری جلسات مختلف با مسئولان هستیم

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی شب گذشته در گفت وگویی با خبرنگار فارس عنوان کرد که اداره کل هنرهای نمایشی به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه که یک مسئله عمومی است اظهار نظر کند و تکلیف برای تتاتر مشخص کند. هر صحبت بیشتری در این زمینه به تنش در جامعه می‌انجامد.

وی عنوان کرد که پیش از این نیز دستورالعمل برای رعایت برخی موارد از سوی وزارت بهداشت برای سالن‌ها فرستاده شده است.

پیش از ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز «منیژه حکمت» کارگردان سینما نیز در پیامی توئیتری از وزیر ارشاد درخواست کرد سالن‌های تئاتر و سینما و موسیقی را برای مقابله با ویروس کرونا تحت نظر قرار دهد. سیدعباس صالحی نیز توییتی بدین مضمون منتشر کرد: «از مراجع، مدیران حوزه و تولیت‌های مراکز مذهبی خاضعانه می‌خواهم که در مواجهه با کرونا در مراکز تحت تدبیر، توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی را مبنا قرار دهند و از هرگونه تصمیم اختصاصی پرهیز کنند. مباد بهانه دیگری برای دین‌گریزی و دین‌ستیزی پدید آوریم.»

*امکانات بهداشتی و تهویه سالن‌های نمایشی

از عدم واکنش سریع مسئولان فرهنگی در رابطه با مقابله با ویروس کرونا که بگذریم، برخی از سالن‌های نمایشی به تبعیت از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به تهیه مواد ضدعفونی کننده در سرویس‌های بهداشتی، و لابی‌های سالن‌های نمایشی دست زده‌اند. به طور مثال تماشاخانه ایرانشهر در کل واحدهایش مایع‌های ضدعفونی قرار داده و سالن‌ها از ابتدای هفته هر صبح و عصر دو مرتبه ضدعفونی می‌شوند.

علاوه بر اینها ما شاهد هستیم که خیلی از سالن‌های نمایشی از جمله سالن‌های خصوصی که امکانات ضعیف‌تری دارند دارای تهویه مناسب نیستند و همین امر اگر یک درصد مشکلی برای افراد در سالن ایجاد شود، یا افرادی سرماخورده یا دچار بیماری باشند، بحران زا است شاید بتوان گفت سالن‌های تئاتر شهر ، تالار وحدت و ایرانشهر هستند که امکانات بهتری به لحاظ تهویه در اختیار دارند.

خیلی از سالن‌های نمایشی از جمله سالن‌های خصوصی که امکانات ضعیف‌تری دارند دارای تهویه مناسب نیستند

بهرحال سالن تئاتر به دلیل فضای خاص نمایشی از سایر سالن‌های فرهنگی کوچکتر، تاریک‌تر و فضای بسته تری دارد و همه اینها برای ایجاد امکانات باید درنظر گرفته شود. ضمن اینکه تماشاخانه ایرانشهر تمهیداتی نیز برای چاپ بروشورهایی برای افراد از اطلاعات مربوط به دستورالعمل‌های بهداشتی هلال احمر نیز برای عموم اندیشیده است.

*افت مخاطب آری یا خیر؟!

یکی دیگر از نکاتی که در اپیدمی ویروس کرونا باید در نظر گرفت اُفت مخاطب در این دوره است خیلی از مردم برای رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی و دوری از بیماری در این مدت ممکن است کمتر به مکان‌هایی که ازدحام جمعیت دارد بروند. کمااینکه فعلا نیز یک هفته سالن های نمایشی تعطیل شده و تکلیف افرادی که بلیت هایشان را رزرو کردند با سامانه های فروش بلیت است . محمدامرآبادی مدیر سامانه فروش بلیت تیوال در این زمینه به فارس گفت:‌تاکنون خوشبختانه تفاوت محسوسی در شبکه فروش آثار چه قبل و چه بعد از اخبار مبنی بر ویروس کرونا نداشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: اگر هم اُفت فروشی بوده خیلی ملموس نیست. تنها یک مورد نمایش «پنجاه پنجاه» تا پایان سال اجرایش را لغو کرده است.

احساس می‌شود در برخی کارهایی که طرز شگفت انگیز تا باز شدن سامانه بلیت ، همه بلیت ها خریداری می‌شد الان این سرعت فروش کاهش پیداکرده است

امرآبادی اظهار داشت: نکته دیگر هم این است که احساس می‌شود در برخی کارهایی که به طرز شگفت انگیز تا باز شدن سامانه بلیت ، همه بلیت ها خریداری می‌شد الان این سرعت فروش کاهش پیداکرده است که شاید بی ربط به مسائل مربوط به این بیماری کرونا نباشد. از همه مهمتر برای ما سلامتی مردم و مخاطبان کارهای فرهنگی است نباید کار به جایی برسد که بازار کارهای فرهنگی ضعیف یا تعطیل شود امیدواریم شرایط به زودی بهبود را نشان دهد.

شاید این اتفاقات باعث شود این روزها بیشتر به بهداشت،‌امکانات و شرایط محیط‌های فرهنگی توجهی بیاندازیم و بررسی کنیم آیا همه سالن‌های نمایش، مراکز موسیقی و سینمایی ما از امکانات کافی در راستای بهداشت عمومی و در صورت ایجاد بحران ، راهکارهای رفع مشکلات برخودار هستند یا خیر.

و نکته پایانی توجه به امکانات سالن های تئاتر، موسیقی و سینمایی در برابر اتفاقات بحرانی چون بلایای طبیعی یا آتش سوزی و مسائل بهداشتی و بیماری ها است که خیلی از سالن ها در حال حاضر امکانات کافی در برابر حتی یکی از این موارد را هم ندارند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8733

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا