جشنواره موسیقیجشنواره موسیقی فجرموسیقی ایران

دفتر موسیقی فجر بسته شد، ارائه آمار موسیقی از زبان وزیر

به گزارش کامینگ سون موزیک : مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با وجود سایه انتخابات و کرونا با حضور وزیر ارشاد برگزار شد.

پنجشنبه یکم اسفند مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

سیدعباس سجادی اجرای مراسم را برعهده داشت. تلاوت کلام لله مجید آغاز شد سپس سرود ملی کشورمان توسط ارکستر سمفونیک کشور اجرا شد. در ادامه قطعه درمحاصره به یاد سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا شد. اثر ۱۷۶ نیز به یاد جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراین توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد.

پخش نماهنگی با صدای محمد معتمدی تقدیم به سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بخش بعدی مراسم بود که پس از آن تیزر رسمی جشنواره سی و پنجم به نمایش گذاشته شد. این تیزر که در ابتدای جشنواره رونمایی و منتشر شده بود با بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبین مواجه شده بود. مسعود و سعبود برزی خالق این کلیپ هستند.

اجرای گروه گلداز از سیستان و بلوچستان بخش بعدی مراسم بود که چند اثر در مقام یادبود و همدردی با سیل زدگان این استان به صحنه بردند.

سپس ویدیویی پخش شد که در آن شاهین فرهت دبیر جشنواره توضیحاتی در مورد روند و وگونگی برگزاری این دوره و تعداد گروه های متقاضی و‌مدعو و مواردی از این دست پرداخت.

اعلام برندگان بخش جایزه ترانه

اعلام برندگان بخش جایزه ترانه قسمت بعدی مراسم بود که اسماعیل امینی به نمایندگی٬ بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

نماینده هیات داوران در مورد برندگان این بخش گفت: با وجود انبوه آثاری که مورد ارزیابی دقیق هیات داوران قرار گرفت٬ این هیات در نهایت سه اثر را حائز دریافت جایزه ترانه فجر تشخیص داد. امید است فعالان حوزه موسیقی و ترانه سرایی با صرف وقت و ارتقا سطح کمی و کیفی آثار٬ بر تعداد ترانه های فاخر بیافزایند.

پس از قرائت بیانیه برندگان به شرح زیر اعلام شدند:

1- بنیامین دیلم توکلی

2- امید صباغ نو

3- حسین غیاثی

اجرای گروه موسیقی کوارتت تار به سرپرستی علی اصغر عربشاهی و پخش کلیپی از سیدمجتبی حسینی به نمایش گذاشته شد که توضیحاتی در مورد سازماندهی و روند برگزاری جشنواره سی و‌پنجم ارائه شد.

محمد اله یاری رییس جشنواره موسیقی فجر نیز در ویدیوی بعدی به تلاش برای تغییر آیین نامه جشنواره و گسترش بخش بین الملل برای ارتقا کمی و کیفی حضور گروه ها و هنرمندان شاخص بین المللی سخن گفت.

پیشکسوتان موسیقی تجلیل شدند

در ادامه مراسم دیشب از چهار چهره تاثیرگذار و پیشکسوت موسیقی تجلیل به عمل آمد. در این بخش از استاد هوشنگ ظریف نوازنده و آهنگساز٬ نادر مشایخی آهنگساز٫ افیلیا پرتو نوازنده پیشکسوت پیانو و عاشیق حسن اسکندری نوازنده و پیشکسوت موسیقی عاشیقی آذری با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد٬ سیدمجتبی حسینی معاون هنری٬ محمد اله یاری مدیر دفتر موسیقی٬ حسن ناهید پیشکیوت موسیقی٬ داود گنجه ای٬ محمد سریر و پری ملکی تجلیل شد‌.

وزیر ارشاد: ۹۲ درصد از مرد موسیقی گوش می دهند

بخش بعدی مراسم به سخنرانی تقریبا کوتاه٬ مفید و مختصر سیدعباس صالحی وزیر ارشاد اختصاص داشت. صالحی در مورد نقش موسیقی در جوامع بشری گفت: موسیقی نقش زیادی در ارتباژ بی کلام ملل داراست. این نقش در کشور ما نیز وجود دارد و البته موسیقی در کشور ما ایران علاوه بر این کارکردها٬ نقش های دیگری هم دارد.

صالحی افزود: ایران عزیزمان با رنگین‌کمان اقوام شناخته می شود و بخش قابا توجه ارتباط اقوام زبان موسیقی است. ازینرو موسیقی هم زبان ارتباطی و‌ هم زبان تنوع در کشورمان ایران است. موسیقی در کشور ما همواره حافظ ادبیات بوده و بخش قتبل توجهی از آن که در ذهنمان باقی می ماند بواسطه موسیقی است.

ارائه آمار توسط وزیر ارشاد در مورد میزان گوش دادن به موسیقی

وزیر ارشاد در مورد میزان ارتباژ اقشار مختلف با موسیقی گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد مردم ایران موسیقب گوش می کنند. میانگین مدت زمان گوش دادن به موسیقی در ایران یک ساعت و ۱۳ دقیقه است که این آمار برای رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال ۲ ساعت در روز است. این نشان از عجین شدن هر روزه ما با موسیقی دارد و بر اهمیت آن تاکید دارد. موسیقی امروز دیگر بخشی جنبی نیست و در بطن زندگی جاریست.

وزیر در آخر سخنانش گفت: اینچنین مواردی اهمیت بالای موسیقی را می رساند و باعث می شود به رویدادهایی کهبه موسیقی ارتباط دارند تعلق بیشتری پیدا کنیم ازینرو باید جشنواره فجر را هرسال بهتر از سال های قبل برگزار کنیم.

بخش بعدی برنامه به اعلام برندگان بخش موسیقی و رسانه اختصاص داشت که پس از قرائت بیانیه هیات داوران٬ برندگان بخش های مختلف اعلام شدند‌.

در بخش گفتگو ندا سیجانی به عنوان برنده و مینا آتشی به عنوان تقدیر٬ علیرضا سعیدی برنده بخش گزارش و کبریاسادات حسینی تقدیر این بخش را دریافت کردند.

در بخش نقد یاسر یگانه برنده و همایون خوش اندیش تقدیر دریافت کردند.

در بخش یادداشت علی راستگو برنده و علی نامجو تقدیر شدند.

در بخش مقاله محمدجواد صحافی از زنجان برگزیده شد.

هیات داوران در بخش مالتی مدیا هیچ اثری را شایسته برگزیده شدن ندانست تنها مسعود و سعید برزی در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8549

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا