آلبومآلبوم ایرانموسیقی

آلبوم موسیقی مازندرانی «چِم» با صدای استاد خوشرو رونمایی شد

به گزارش کامینگ سون موزیک : آلبوم جدید موسیقی مازندرانی گروه با سابقه «امیر پازواری» با صدای استاد ابوالحسن خوشرو با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگخانه مازندران رونمایی شد.

«چِم» به معنی «مِه» نام آلبومی است که با آهنگسازی سیاوش طالبی هنرمند جوان مازندرانی و آواز استاد ابوالحسن خوشرو از سوی شرکت فرهنگی هنری گلبانگ به بازار موسیقی عرضه شده است.

این آلبوم شامل هفت قطعه موسیقی مازندرانی به نام‌های صبحِ روجا، چشم انتظاری، چِم، بِرو بِهار، بی تِه، بیقِراری و صِواحی سو است که اشعار پنج قطعه نخست را شعبان نادری رجه و ۲ قطعه پایانی را نیز کامبیز اکبری هولاری سروده است.

آهنگساز آلبوم موسیقی «چِم» در مراسم رونمایی این اثر به خبرنگار ایرنا گفت: تولید این آلبوم از سال ۱۳۹۶ آغاز شد که متاسفانه دوره بیماری استاد خوشرو نیز از همان زمان آغاز شده بود. با این که در زمان ضبط قطعات استاد خوشرو حال مساعدی نداشت، همیشه گروه را همراهی کرد تا قطعات به درستی ضبط شوند.

سیاوش طالبی افزود : در این آلبوم تلاش شده که قطعات جدیدی بر پایه موسیقی مازندرانی ساخته شود و بازتنظیم قطعات قدیمی در همه قطعات را شاهد نباشیم. به جز یک قطعه که بر اساس ملودی قدیمی فولک مازندران تنظیم شده و امیری‌خوانی، سایر قطعات آهنگسازی شده‌اند.

وی توضیح داد : شکل کار نیز به این گونه بود که ابتدا ملودی‌ها ساخته شد و سپس شاعران بر اساس ملودی ساخته شده با در نظر گرفتن ویژگی‌های صدای استاد خوشرو شعر قطعات را سرودند.

گروه موسیقی «امیر پازواری» به سرپرستی رجب رمضانی این آلبوم را طی دو سال اخیر تولید کرده است. علاوه بر رمضانی به عنوان سرپرست گروه و نوازنده دوتار، عبدالله خوشرو و رضا ابراهیمی (کمانچه)، بابک خوشرو (تار)، یحیی قدیری و محمد قدیر (لَـلِه‌وا)، سعدی صادقی (کمانچه و لَـلِه‌وا)، نغمه رمضانی و مرتضی تقوی آلاشتی (سنتور)، سرمه طالبی (تار)، عرفان عزیزی (بم تار)، صبا رمضانی (دف، دایره، دِسَرکوتِن)، سیاوش طالبی (نی، بم تار، دوتار و سرنا)، پویان خلیلی، هامان خلیلی، رضا ابراهیمی و سیاوش طالبی (سه‌تار) و گلاره کریمی، نغمه رمضانی، سرمه طالبی، عرفان عزیزی و محمود شریفی (همخوان) اعضای گروه امیر پازواری در تولید آلبوم موسیقی «چِم» هستند.

تکرار گروه پس از ۲۶ سال

در مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «چِم» که آخرین و جدیدترین اثر خوانده شده توسط استاد خوشرو محسوب می‌شود، علاوه بر پخش کلیپی از روند تولید این آلبوم و تصاویری از پشت صحنه ضبط قطعات، ویدئویی نیز از مرور ۳۰ سال فعالیت گروه امیر پازواری به نمایش در آمد. در بخشی از این فیلم، بخش‌های کوتاهی از نخستین کنسرت این گروه که سال ۱۳۷۲ در سینما فجر قائمشهر اجرا شده بود به نمایش در آمد و پس از آن اعضای گروه امیر پازواری که در همان کنسرت به اجرای قطعاتی از موسیقی مازندرانی پرداخته بودند، پس از سال‌ها روی سن حاضر شدند و قطعات را اجرا کردند.

رجب رمضانی (سرپرست گروه و نوازنده سنتور)، عبدالله خوشرو (کمانچه)، نورعلی رمضانی (سه‌تار)، حمیدرضا طالبی و مهرداد نیک‌رفتار (لـلِه‌وا) و جمشید نیکوزاد (دِسَرکوتِن و دایره) اعضای اولیه گروه امیر پازواری بودند که از سال ۱۳۶۸ این گروه را تشکیل دادند و سال ۱۳۷۲ با اجرای استاد خوشرو کنسرتی را در قائمشهر برگزار کردند. در مراسم رونمایی آلبوم «چِم» نیز همین اعضا با این تفاوت که محمود شریفی به جای استاد خوشرو خوانندگی گروه را بر عهده داشت، قطعاتی خاطره‌انگیز از اجراهای خود در سه هه قبل را اجرا کردند.

جمشید نیکوزاد یکی از اعضای اولیه گروه امیر پازواری در این مراسم با اشاره به پیشینه تشکیل این گروه در دهه ۶۰ گفت: در آن سال‌ها تعدادی جوان دغدغه‌مند در زمینه موسیقی تصمیم گرفتیم فعالیت‌هایی برای موسیقی مازندران انجام دهیم. با این که امکانات کم و شرایط دشوار بود، هر هفته دور هم جمع می‌شدیم و تمرین می‌کردیم.

وی افزود : پس از مدتی تصمیم گرفتیم گروهی را تشکیل دهیم و با نامی مستقل فعالیت کنیم. از استاد خوشرو خواستیم که با ما همراه شوند و ایشان هم پذیرفت. پس از مطرح شدن چند نام برای گروه، به پیشنهاد آقای خوشرو نام «امیر پازواری» را انتخاب کردیم که امروز پس از ۳۰ سال همچنان روی گروه مانده و گروه نیز با ترکیبی از هنرمندان جوان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

انقلاب خوشرو و محسن‌پور در موسیقی مازندران

در بخشی از مراسم نیز به بهانه یکم اسفند زادروز استاد فقید احمد محسن‌پور، جهانگیر نصرفی اشرفی سرپرست دانشنامه مازندران و تبرستان و پژوهشگر برجسته فرهنگ و موسیقی اقوام سخنانی درباره اثرگذاری پررنگ چهره‌هایی همچون اساتید محسن‌پور و خوشرو در فرهنگ موسیقایی مازندران را عنوان کرد.

نصری اشرفی افزود : همه ما استاد محسن‌پور را به عنوان موسیقیدان، آهنگساز و یک نوازنده می‌شناسند و این که نخستین کسی بود که چیدمان موسیقی بومی را در استان ما خلق کرد و از مجموعه رپرتوارهای گردآوری شده برخی از قطعات شاخص را در چیدمان موسیقی مازندران قرار دهد. اما این یک بحث اندک در دانایی‌های آقای محسن‌پور است. ایشان مروج دانایی و کمال انسانی بود.

وی گفت : آقای محسن‌پور ماهی بسیار بزرگی بود که در یک استخر به نام مازندران زندگی می‌کرد. خوشحالم که امروز صدها هنرمند خوب داریم ، اما در دهه ۶۰ فقط چند نوازنده داشتیم که آن‌ها هم از موسیقی علمی آگاهی نداشتند. آقای محسن‌پور مروج موسیقی علمی در مازندران بود.

نصری اشرفی خاطرنشان کرد: تردیدی وجود ندارد که آقایان محسن‌پور و خوشرو تحول و انقلابی در موسیقی مازندران به وجود آوردند.

ابوالحسن خوشرو به دلیل شرایط نامساعد جسمی ناشی از بیماری نتوانست در این مراسم حضور یابد و همسر و فرزندش به نمایندگی از او در مراسم حضور یافتند.

در بخشی از مراسم پیام صوتی خواننده این آلبوم به مناسبت رونمایی از آلبوم «چِم» پخش شد. خوشرو در این پیام که به زبانمازندرانی بیان کرده بود ، گفت : «این اثر در پیشگاه مردم ارزشی ندارد، ولی امیدواریم که مردم با وجاهت و شخصیت خودشان این اثر را بپسندند و ما را سرفراز کنند و در کار ناامید نکنند تا تشویقی برای ما شود. امیدوارم که همه هنرمندان سالم و تندرست باشند.»

گروه موسیقی امیر پازواری نخستین آلبوم خود را سال ۱۳۷۱ با نام «نرگیس جار» زیر نظر استاد محسن‌پور تولید و منتشر کرد. پس از آن نیز این گروه تا کنون آلبوم‌هایی همچون «هوژبرخوانی»، «تش سما»، «ورف سما»، «بهار وارش» و «سرونگ» را تولید کرده و اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8538

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا