جشنواره موسیقی فجرموسیقی ایران

نگاه حاکمیتی به موسیقی ایران و انتقاد های موجود

به گزارش کامینگ سون موزیک : یک تهیه کننده ضمن انتقاد از نگاه حاکمیتی به بازار موسیقی در ایران ادامه داد: ساختار اجرایی فرهنگی نظام ما به شکلی است که اتفاقات اقتصادی غرب در ایران اتفاق نخواهد افتاد.
برنامه ” ارغنون ” رادیو گفت و گو ویژه سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با محوریت تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و رسانه ها و با حضور حامد عنقا طراح، فیلمنامه نویس و تهیه کننده به روی آنتن رفت.
عنقا در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: هر اتفاق در حوزه محتوا بر اساس یک نیاز اقتصادی و برای تأمین هزینه های تولید و پخش به منظور سود رخ می دهد.

وی افزود: به نظرم دوره هژمونی نپستر یک دوره مهم و جهشی است و هنوز هم این عادت و سبک اشتراک گذاری وجود دارد. وقتی نپستر در آمریکا ایجاد شد دانشجویان و جوانان حافظه های دستگاه های خود را به اشتراک گذاشتند و جابجایی موزیک ها به اندازه ای رشد کرد که برای نظام اقتصادی و تولیدکننده های موسیقی در آمریکا به یک بحران تبدیل شد.

این فیلمنامه نویس با بیان اینکه یکی از دادگاه های بسیار مهم در حوزه محتوا درخصوص نپستر است مطرح کرد: این نیاز همزمان با رشد تکنولوژی مانند آی پاد موجب تجمیع تولیدکننده های بزرگ موسیقی شد بطوریکه در حال حاضر رقابت شدید “اپل میوزیک” و “اسپاتیفای ” در آمریکا و اروپا به واسطه قراردادهایی است که انجام می دهند.

عنقا با بیان اینکه تنها رشد تکنولوژی سبب ساز دوره های مختلف موسیقی نیست بلکه نیازهای اقتصادی این دوره ها را ایجاد می کنند افزود: اشکال کار اینجاست که ما تجربه های قبل از رسیدن به دوره استریمینگ را در حوزه صاحبان محتوا را نداشتیم و به همین خاطر است که وقتی سرویس پخش آنلاینی را راه اندازی می کنیم مورد هجمه تولیدکننده های محتوا قرار می گیریم لذا شاید استریمینگ به خاطر سرمایه گذاری سنگینی که روی حوزه فناوری دارد می توانست راه نجاتی باشد.

وی خاطرنشان ساخت: بنگاه های اقتصادی در آمریکا با آرتیست ها به درستی تعامل دارند. به عنوان مثال بخش موزیک سونی روی یک خواننده مطرحی سرمایه گذاری دو ساله کرد و یک تور بزرگ دور دنیا را از ایالات متحده تا ژاپن برگزار و این تور را به فیلم سینمایی مستند تبدیل و آن را اکران کرد.

این تهیه کننده ادامه داد: درآمد اصلی فیسبوک از بازار سهامش است و چرخه اقتصادی این شبکه ها در بازار سهام کسب می شود.

عنقا تصریح کرد: مشکلات ما فقط این نیست که بین هنرمندان فرهنگ سازی کنیم بلکه مربوط به دستگاه های نظام دیوان سالاری و حاکمیتی است. ما فکر می کنیم که هنرمند گرسنه و نوازنده فقیر ارزشمند است تا بتواند اثری را خلق کند درصورتیکه اینگونه نیست و کمپانی های مختلف در دنیا برای درآمدزایی نیازمند حمایت دولتی و حکومتی هستند. اسپاتیفای تاکنون روی حدود 180 آلبوم سرمایه گذاری کرده و کمپانی صاحب اپل میوزیک نیز همینگونه است.

وی ضمن انتقاد از نگاه حاکمیتی به بازار موسیقی در ایران ادامه داد: ساختار اجرایی فرهنگی نظام ما به شکلی است که نمی توان گفت اتفاقات اقتصادی غرب در ایران هم اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8347

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا