جشنواره موسیقی فجرکنسرت پاپکنسرت تهرانکنسرت سنتی

نوای نغمه گردان، همنوازان وداد و همنوازان فاخته در نیاوران پیچید

به گزارش کامینگ سون موزیک : سه گروه در ششمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران برنامه اجرا کردند.

شب دوشنبه 28 بهمن، گروه موسیقی نغمه گردان به سرپرستی احسان عبایی و خوانندگی سید محمد حسینی در سئانس اول اجراهای جشنواره موسیقی فجر در سالن نیاوران برنامه اجرا کرد و سئانس دوم این روز به دو گروه موسیقی همنوازان وداد و همنوازان فاخته اختصاص داشت.

در سئانس اول نخستین قطعه‌ای که گروه نغمه گردان اجرا کرد “جرس” بود که شروعی گرم را برای آن‌ها رقم زد. بعد از آن “مقدمه بیات اصفهان” شنیده شد تا اجرا به تصنیف “هنر عشق” برسد. خواننده در این تصنیف با تحریرهای بجا و مناسب با دیگر اعضای گروه خود همراه شد.

در ادامه نوبت به بخش تک‌نوازی دو ساز تار و عود رسید. ابتدا نوازنده تار به‌آرامی زخمه را بر ساز کشید و صدای سازش طنین‌انداز شد، سپس صدای عود سالن را پر کرد. این تک‌نوازی ترکیبی از موسیقی غنی و هنر نوازندگی را عرضه کرد.

در ادامه تصنیف “مجنون رسوا” و “نوروز عرب” به “ساز و آواز” پیوند خورد. در ساز و آواز همه سازها به کار گرفته شد و اعضای گروه به‌طور منظم با هم همکاری کردند.

“عشاق و فرود”، “چهارمضراب”، “ساز و آواز”، “ماوراءالنهر” و “دلی یا دلبری” از دیگر قطعات اجرایی این شب بودند. تصنیف “دلی یا دلبری” فضای اجرایی را که ریتمی آهسته به خود گرفته بود، تغییر داد.

سئانس اول این شب، با ساز و آواز سوز و گداز و دوبیتی وارد قسمت پایانی خود شد و تصنیف “ساقی مستان” و “به یاد تو” به‌عنوان دو قطعه انتهایی رپرتوآر نواخته شدند.

نغمه گردان با سرپرستی، آهنگسازی و نوازندگی تار احسان عبایی، خوانندگی سید محمد حسینی، صدای عود معتمد سامانی، تنبک مهدی رنگین‌کمان، نی حامد رحمانی، کمانچه محمد زرین مهر، دوایر کوکی مهران فروتن و سنتور مرجان راغب این اجرا را روی صحنه برد.

همنوازان وداد و همنوازان فاخته روی صحنه فرهنگسرای نیاوران

در سئانس دوم، ابتدا گروه همنوازان وداد به سرپرستی کیارش داوودی و با آواز منصور جمعه‌زاده قطعات خود را به گوش مخاطبان رساندند و سپس گروه همنوازان فاخته که سرپرستی آن را خشایار پارسا عهده‌دار است، روی صحنه این فرهنگسرا حاضر شدند.

کیارش داوودی نوازنده سنتور و آهنگساز، آناهیتا رمضانی و ساینا زمانیان نوازنده تار، محمدرضا عزیزی نوازنده بم تار، کیارش بکتاشیان نوازنده نی، فردین میرزا حسینی نوازنده کمانچه، مرتضی زارعی نوازنده تنبک و منصور جمعه زاده خواننده، به‌عنوان اعضای گروه همنوازان وداد در میان صدای تشویق جمعیت، روی صحنه آمدند.

پیش‌درآمد ابوعطا قطعه‌ای بود که برای آغاز انتخاب شده بود و پیوسته با آن ساز و آواز ابوعطا و چهارمضراب ابوعطا نواخته شد. سرپرست گروه، کیارش داوودی، آهنگسازی آن‌ها را بر عهده داشت.

تصنیف “یتیمک” به آهنگسازی استاد فرامرز پایور در فرهنگسرای نیاوران طنین انداخت و صدای خواننده همنوازان وداد ترانه قطعه را با موسیقی همراه کرد.

گروه سراغ ساز و آواز و ضربی حجاز رفت تا نوبت به دونوازی تار برسد. این دو هنرمند فراز و فرودهای قطعه را هماهنگ با یکدیگر نواختند و با دونوازی که آرامش را در سالن حکم‌فرما کرده بود، نگاه مخاطبان را به مهارت خود جذب کردند. قطعه “خسرو و شیرین” ساز و آواز و دوضربی را به یکدیگر وصل کرد. بعد از آن تصنیف انتهایی با نام “از تو کجا گریزم” به اجرا درآمد.

پس از درنگی کوتاه به‌عنوان فاصله بین دو اجرا، گروه موسیقی همنوازان فاخته برای اجرای قطعات خود وارد شدند. نیما داغمه‌چی فیروزجانی و محمد مهدی شیخ تار، علیرضا رسولی و آرمان حیدری کمانچه، خشایار پارسا و هامون بهرامی مقدم سنتور، هدایت‌الله شفتی کلاری سه‌تار، حسین گازر تنبک، و سید ابوذر حسینی، عود به دست گرفتند و محبعلی بخشی خوانندگی گروه را عهده‌دار شد.

این گروه با پیش‌درآمد ماهور کنسرت خود را شروع کرد. بعد از این که تصنیف “زلف سرکجت” را به روایت عبدالله خان دوامی نواخت، دو قطعه “شب وصل” و “قهر و آشتی” به اجرا درآمد. در این دو قطعه ساز تار بیشتر شنیده شد و نوای دیگر سازها به تکمیل زیبایی قطعه کمک کرد.

“نرگس مستی”، “من ندانستم” و “رنگ قدیمی” نیز تصنیف‌هایی به روایت عبدالله خان دوامی بودند که مانند دیگر قطعات، خشایار پارسا آهنگسازی آن‌ها را انجام داده بود. در میانه تصنیف‌ها صدای همخوانی اعضای گروه با خواننده نیز شنیده شد.

دو قطعه دیگر نواخته شد و به پایان رسیدن رپرتوآر تشویق حضار را که نشان‌دهنده رضایت آن‌ها از این کنسرت بود، در پی داشت.

این گروه هدف تشکیل خود را اجرا و پژوهش در باب موسیقی کلاسیک ایرانی می‌داند و در طی مدت‌زمان فعالیت خود به کارهایی چون موسیقی مقامی دوره تیموری، موسیقی دستگاهی دوره قاجار و موسیقی دستگاهی تعدیل شده دوره پهلوی پرداخته است.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8316

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا