بیوگرافیتولدهنرمندان

به مناسبت زادروز استاد موسیقی ایران شهرام ناظری

به گزارش کامینگ سون موزیک: شهرام ناظری خواننده اندک اندک و آتش در نیستان، معروف به شوالیه ایران ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه متولد شد.

شهرام ناظری در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا بهره برده است و طی سال‌ها فعالیت توانسته سبک جدیدی از موسیقی که آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی ایران است را به وجود آورد. وی تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده است.

بیوگرافی شهرام ناظری
شهرام ناظری ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کوچه یخچالی، محله برزه دماغ، شهر کرمانشاه، در خانواده‌ای کرد و آشنا با موسیقی و شعر متولد شد. پدر و مادر وی صدای خوش و دل‌نشینی داشتند و او نیز این دارای این ویژگی شد.

مادر شهرام باعث آشنا شدن وی با شعر و آواز شد، پدر وی که علاوه بر صدای خوش و آشنایی با گوشه‌ها و ردیف‌های آواز ایرانی، سه‌تار نوازی هم می‌کرد و از سبک خوانندگان کرمانشاه به‌ویژه شیخ داوود بهره برد، فرزندش را آموزش داد.
بزرگ خانواده ناظری، استاد حاجی خان ناظری (پرویز خان پورناظری) شاگرد بزرگانی چون درویش خان و کلنل وزیری بوده است و اکثر موسیقی‌دانان کرمانشاه توسط وی با نت و موسیقی اصیل ایرانی آشنا شده‌اند.

محیط هنری خانواده موجب شد که شهرام ناظری بتواند در سن ۷ سالگی اولین برنامه هنری خود را در رادیوی کرمانشاه همراه با تار زنده‌یاد درویشی که از نوازندگان معروف آن زمان کرمانشاه بود، اجرا کند.

ناظری

وی پس‌ازآن در سن ۱۱ سالگی به اجرای برنامه‌های متعددی در رادیوتلویزیون ایران پرداخت. شهرام ناظری برای غنی کردن درک موسیقی خود ارتباط بیشتری با پسرعمویش کیخسرو پورناظری و درویش نعمت علی خراباتی برقرار کرد که این ارتباط تأثیر بزرگی بر فهم او از موسیقی محلی و کردی ایران داشت.

شهرام ناظری

وی در سال ۱۳۴۵ و هنگامی‌که شانزده سال داشت به شهر تهران رفت تا از محضر استادانی چون عبدالله دوامی، نورعلی خان برومند، عبدالعلی وزیری، محمود کریمی و محمدرضا شجریان بهره ببرد. او برای فراگیری سه‌تار به کلاس‌های استادان مطرحی چون احمد عبادی، جلال ذوالفنون و محمود هاشمی رفت.

شهرام برای یک سال در تبریز و با استادان بنامی چون غلامحسین بیگجه خانی و محمود فرنام قیطانچیان که از شاگردان اقبال آذر بود همکاری کرد و از کلاس‌های آن‌ها استفاده کرد.

شهرام ناظری در سال ۱۳۵۴ به پیشنهاد نورعلی خان برومند به رادیوتلویزیون ایران رفت و در آنجا استخدام شد و اولین برنامه‌اش را با گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی با یک مثنوی از مولوی و ترانه‌ای از شیخ بهایی اجرا کرد و سپس با گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان همکاری کرد.

ناظری سال ۱۳۵۵ در نخستین آزمون موسیقی سنتی ایران تحت نام باربد شرکت کرد و مقام نخست رشته آواز را آزمون به دست آورد.

در سال ۱۳۵۶ به همراه گروه سماعی به سرپرستی اصغر بهاری و حسن ناهید در جشنواره توس به اجرای کنسرت پرداخت.

ناظری از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ در آلبوم‌های چاووش با گروه شیدا و عارف، آوازخوانی با محتوای حماسی و انقلابی کرد، او در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ مشغول تدریس موسیقی و ردیف‌های آوازی به علاقه‌مندان شد.

شهرام ناظری

در دهه هفتاد خورشیدی شهرام ناظری آثار بسیاری را اجرا کرد و از اواخر دهه ۷۰ بود که وی از تحریرهای ریتمیک و خاص در آوازش استفاده کرد.

همسر شهرام ناظری
شهرام ناظری سال‌ها پیش ازدواج‌کرده است.

شهرام ناظری

فرزند شهرام ناظری
شهرام ناظری یک پسر بنام حافظ دارد، حافظ ناظری متولد ۸ مرداد ۱۳۵۸ در تهران است که از کودکی موسیقی را آموخته و سازهای مختلف می‌نوازد.

شهرام ناظری

وی خواننده، نوازنده و آهنگساز است و ساز حافظ را بر اساس ساز سه‌تار و الهام از نام حافظ شیرازی ابداع کرده است.

شهرام ناظری

شهرام ناظری و مولانا
ناظری در اجرای شعرهای مولوی پیشرو تمامی خوانندگان بوده است و در آثارش نسبت به دیگر خوانندگان به اشعار مولوی توجه خاصی کرده است، دو آلبوم مثنوی موسی و شبان و صدای سخن عشق از آثاری بود که نگرش و رویکرد جدیدی به موسیقی و شعر عرفانی داشتند.

افتخارات و جوایز شهرام ناظری
جایزه کونکورز موسیقی فولکلور در سال
۱۹۷۵ دریافت جایزه بهترین موسیقی عرفانی جهان در جشنواره فاس مراکش در سال ۱۹۹۷، وی پس از دریافت این جایزه از سوی مطبوعات آمریکا لقب پاواروتی ایران را نیز دریافت کرد.
دریافت جایزه ویژه شهر ارواین ایالت کالیفرنیا برای گسترش پیام معنوی مولانا و صلح از طریق زبان موسیقی در سال ۲۰۰۶
دریافت نشان لژیون دونور از سوی دولت فرانسه در سال ۲۰۰۷
دریافت نشان شوالیه ادب و هنر از سوی دولت فرانسه در سال ۲۰۰۷، این نشان بالاترین نشان فرهنگی فرانسه است و پاسداشتی است از طرف دولت فرانسه به هنرمندانی که تلاش ویژه‌ای در جهت اعتلای فرهنگ و هنر دارند.
دریافت عنوان هنرمند برتر آسیا از طرف مجمع آسیاسوسایتی ۲۰۰۷ در این مراسم بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد تقدیر ویژه‌ای از شهرام ناظری به عمل آورد.
دریافت جایزه اسطوره زنده از دانشگاه یوسی‌اِل‌اِی
دریافت نشان طلایی سماع بارگاه مولانا از دست اسین چلبی نواده مولانا در سال ۱۳۸۶ در شهر قونیه ترکیه و انتخاب به‌عنوان رئیس افتخاری مرکز مولانا پژوهی دانشگاه سلجوق در ایران.
دریافت کلید طلایی شهر خوی و مقبره شمس در جشنواره بین‌المللی شمس تبریزی در آبان ۱۳۸۶
دریافت لوح سپاس از شهرداری شهر ایرواین کالیفرنیا به‌پاس قدردانی از تلاش‌های شهرام ناظری در ترویج پیام معنوی صلح در قالب موسیقی و شعرهای مولوی
نام‌گذاری روز ۲۵ ماه فوریه سال ۲۰۰۶ به نام «شهرام ناظری»، توسط رئیس شواری شهر و شهردار سن‌دیه‌گو در حوزه جغرافیایی سن‌دیه‌گوی ایالت کالیفرنیا. در مدت کوتاهی پس‌ازاین نام‌گذاری، کنگره آمریکا نیز با اهدای لوح سپاس از وی تقدیر نمود.
دریافت تقدیرنامه از سوی دانشگاه هاروارد به دلیل نقش مؤثر ناظری در معرفی مولوی به دنیای غرب و نوآوری در موسیقی ایرانی و جذب مخاطبان غربی
شهرام ناظری

آثار شهرام ناظری
چاووش ۲
چاووش ۳
چاووش ۴
چاووش ۷
چاووش ۸
مثنوی موسی و شبان، ۱۳۵۸
صدای سخن عشق، ۱۳۵۸
باد صبا (باد صبا می‌آید)
زمستان
نجوا، پاییز ۱۳۶۳
بشنو از نی
گل صدبرگ (به یاد هشت‌صدمین سال تولد مولانا)
بنمای رخ – شعر و عرفان، مرداد ۶۳
یادگار دوست، ۱۳۶۴
بهاران آبیدر، بهمن ۱۳۶۴
لاله بهار، ۱۳۶۵
کیش مهر
بی‌قرار
شورانگیز، تالار وحدت، تابستان ۱۳۶۷
در گلستانه، زمستان ۱۳۶۶
ساقی‌نامه ۱ (سوته‌دلان)
ساقی‌نامه ۲ (نسیم صبحگاهی)
آتش در نیستان، ۱۳۶۷
کنسرت اساتید موسیقی ایران، پاییز ۱۳۶۸
چشم‌به‌راه، اردیبهشت ۱۳۷۰
سخن تازه
کنسرتی دیگر، بهار ۷۲
دل شیدا، زمستان ۱۳۷۱
مهتاب رو
حیرانی
لیلی و مجنون ضبط ۱۳۶۸
کنسرت کامکارها ۷۶، تابستان ۷۶
کنسرت ۷۷، مهر ۱۳۷۷
ساز نو آواز نو
آواز اساطیر یا نغمه‌های ساسانی (شاهنامه کردی)
سفر به دیگر سو، ۱۹۹۸
غم زیبا، بهار ۱۳۸۲
لولیان
مولویه که به شور رومی نیز معروف است ۲۰۰۷
سفر عسرت
امیرکبیر ۱۳۹۰ ضبط از اجرای زنده در گرگان
منتشرشده تنها در اروپا

نوروز (ایران کردستان) – سرپرست گروه: حسین علیزاده – اجرا ۱۹۹۰ آلمان – انتشار ۱۹۹۵- ناشر شرکت:World network
بیعت با مولوی: شهرام ناظری و گروه دستان،قطعه‌های این آلبوم همان قطعه‌های آلبوم‌های ساز نو آواز نو و سفر به دیگر سو می‌باشد.
دیداری

سلیمانیه عراق – کردی
گل صدبرگ – کنسرت آمریکا
صدای سخن عشق – کنسرت لندن
آتش در نیستان
شورانگیز
گروه کامکارها – مجموعهٔ ورزشی انقلاب، تابستان ۷۶
کنسرت ۷۷
شور رومی یا مولویه، ارائه‌شده به جایزه گرمی

دیگر آثار

بیست سال با آثار پرویز مشکاتیان، تابستان ۸۲ (در این آلبوم شهرام ناظری تنها آهنگ «محبوب من وطن» را خوانده است).
کنسرت افشاری ۶۲
قطعه‌هایی آوازی که به‌اشتباه به مناجات‌های ناظری معروف شده‌اند و برخی اوقات از رادیوپخش می‌شوند که برخی مدعی‌اند این آثار بدون اجازه استاد از رادیوپخش شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8158

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا