جشنواره موسیقی فجرکنسرت پاپ

نغمه‌های سرزمین مادری به روایت رستاک

به گزارش کامینگ سون موزیک: گروه موسیقی رستاک در پنجمین شب از سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در دو نوبت در تالار وحدت به صحنه رفت و مجموعه‌ای از قطعات محلی و فولکلوریک سراسر ایران و کشورهای همجوار را با روایت خود اجرا کرد.

گروه رستاک در اجرای خود در سی و پنحمین جشنواره موسیقی فجر؛ یکشنبه شب با انتخاب قطعه کردی ” بهاران ” به عنوان قطعه آغازین، کنسرت خود در مهمترین رویداد موسیقی آغاز کرد، قطعه آذری “لاله لر” قطعه بعدی رستاک بود که با حرکات موزون اجرا شد.

گلچین رستاک برای مخاطبان
فرزاد مرادی از اعضای این گروه در بخشی از این کنسرت، گفت: از اینکه در بین اجراهای امروز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه رستاک را انتخاب کردید از شما سپاسگزارم؛ در رپرتوار امشب قطعات جدید رستاک را برای نخستین بار در کنار قطعات قدیمی اجرا می کنیم.
مرادی سپس به معرفی قطعه ای تازه از اینوگروه که برگرفته از موسیقی جنوب کرمان بود پرداخت و گفت: این قطعه تلفیقی از موسیقی هرمزگان و جنوب کرمان است که در آن به دنبال تجربه فضاهای فانتزی جدیدی بودیم.

داستان یک عشق

قطعه بعدی “رعنا” ، قطعه ای از منطقه اشکور گیلان بود که گروه رستاک با همراهی صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه و خواننده، روایت تازه ای از ا داستان عشق رعنا را بصورت پرفورمنس برای مخاطبان اجرا کرد.

قطعات بعدی رستاک “بارو بارو” از قطعات معروف موسیقی لرستان و “لیلا در واکن مویوم”از موسیقی محلی خراسان و تربت جام بود.

مرادی پس از اجرای این قطعه با معرفی حامد بلند همت نوازنده این گروه که خود اصالتی خراسانی دارد، گفت: اعضای گروه رستاک در واقع یک خانواده هستند و حامد بلند همت چهار سال است که عضو این گروه شده است و از نوازندگان خوب رستاک است.

عبور رستاک از مرزهای ایران

این خواننده و نوازنده گروه رستاک سپس به پروژه ” در خانه بی مرز” گروه اشاره کرد و گفت: ما در طول ۲۲ سال فعالیت در این گروه نقشه از پیش تعیین شده نداشتیم و تنها در مسیر رشد و شکوفایی گروه کارمان را پیش می بردیم تا اینکه پروژه های ما تنها در مسیر رشد رستاک قرار گرفت.
وی افزود: در پروژه در خانه بی مرز، به موسیقی کشورهای اطراف ایران می پردازیم، در این پروژه تاکنون قطعاتی از موسیقی محلی ترکیه و آذربایجان را ساخته ایم و موسیقی افغانستان را هم در دست ساخت داریم.

سپس گروه موسیقی رستاک قطعه ای از موسیقی محلی کشور آذربایجان را در این کنسرت اجرا کرد.

قطعه بعدی قطعه شاد “هله مالی” از موسیقی جنوب ایران و موسیقی محلی بوشهر بود که با همخوانی تماشاگران همراه شد.

“جینگ و جینگ ساز، قطعه ای از قطعات شیرازی بود که در زبان محلی به آن واسونک گفته می شود، قطعه کردی “سوزله” آخرین قطعه این کنسرت بود اما پس از درخواست تماشاگران قطعه”بارو بارو” به عنوان پیشکش مخاطبان شد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.
در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی گرامی داشته می‌شود و نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار خواهند شد.

در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود.

در این دوره از جشنواره از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد.

.
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنج شنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8070

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا