جشنواره موسیقی فجرموسیقی ایران

اجرای قطعات ماندگار و تجلیل از نادر مشایخی

به گزارش کامینگ سون موزیک: ارکستر فرهنگ و هنر و گروه نواساز روز جمعه در سومین روز سی‌ و‌ پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفتند.

در سومین روز سی‌ و‌ پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر از که شامگاه جمعه ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شد دو گروه در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند.

محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر جشنواره و برخی از هنرمندان خارجی حاضر در جشنواره به دیدن برخی اجراها پرداختند.

اجرای اول تالار رودکی به ارکستر فرهنگ و هنر اختصاص داشت. طی این اجرا، مراسم بزرگداشتی نیز برای نادر مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی برگزار شد و پیش از کنسرت مستندی درباره او برای حاضران پخش شد.

مشایخی در این مستند از اهمیت و ماهیت موسیقی می‌گوید و درباره دلبستگی‌ها و علاقه‌هایش صحبت می‌کند و به ذکر خاطراتی از گذشته‌های نزدیک و دور می‌پردازد. مشایخی سپس از اتفاقاتی می‌گوید که او را در کودکی به موسیقی علاقه‌مند کرد.

پخش این مستند با استقبال حاضران مواجه شد. پس از پخش مستند الله‌یاری و فرهت از مشایخی تجلیل کردند. قرار است طی برگزاری جشنواره امسال از سه هنرمند دیگر نیز تجلیل شود.

دقایقی پس از پخش مستند و تجلیل از مشایخی اعضای ارکستر فرهنگ و هنر به روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند.

مشایخی به دلیل کسالت تمام قطعات را رهبری نکرد و شهرام توکلی رهبر ثابت ارکستر تا نیمه‌های اجرا اعضای ارکستر را رهبری کرد. مشایخی از میانه اجرا به عنوان رهبر میهمان ارکستر فرهنگ و هنر را همراهی کرد و حضورش بر روی صحنه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

او ضمن پوزش از مخاطبان به دلیل کسالتش رو به حاضران گفت: قطعات امشب متعلق به دوره‌های مختلف است. برایم مهم بود که قطعات کمتر شنیده‌شده توسط نوازندگان جوان ارکستر اجرا شود. در ادامه مشایخی به اتفاق اعضای ارکستر قطعه صلح را اجرا کرد و پس از آن ضمن توضیح به اجرای آثار بعدی پرداخت. او تا پایان اجرا در فاصله میان قطعات درباره آن‌ها توضیحاتی داد. اجرای ارکستر فرهنگ و هنر با استقبال مخاطبان همراه بود.

اعضای ارکستر فرهنگ و هنر عبارت بودند از شهرام توکلی و نادر مشایخی (رهبر ارکستر)، نیما زاهدی، ساناز نوربخش، زهرا کریمی، سارا نادری، کوروش علی‌محمدی، محمد‌حسین ابراهیم‌زاده، مونیکا لران، نغمه روشن‌دل، سبا علی‌محمدی، احسان اکبری، ستار ترابی، سپیده‌سادات ‌سام، عطا کلاهی‌کار، موحد مهدوی، محمدامین عطایی، تارخ سبزواری، پویان زادمجید، علیرضا چهره‌قانی، حسام احمدی و فرداد صدقی ) نوازندگان ویلن). داریوش حجازی، امیرحسین منصوری، مهدی منادی، رکسانا ریحانیان، اشکان نظر، احمد مقدسی‌زاده، سید علیرضا نوکیان یزدی و علی سلام‌پور ) نوازندگان ویولا). مسعود فیروزی‌نژاد، کریم قربانی، هستی حامدسپاسی، سهیلا عظیمیان، هادی میثمی و شقایق نجاتی (نوازندگان ویولنسل). عادل اصغرزاده و پروانه انارکی (نوازندگان کنترباس). روشنک نوشی و عرفان رهبران (نوازندگان فلوت). سالار خاتون‌آبادی و نگین نیک‌نژاد (نوازندگان ابوا). امیررضا صالحی و شایان هاتف (نوازندگان ترومپت). نیما سرایی و باران ذوالفقای (نوازندگان هورن). محمدحسین پورمعین و علی زنجانی (نوازندگان کلارینت). عرفان فرشی‌زاده و هانی میر امانی (نوازندگان پرکاشن). کیوان جولایی و سیامک کریم‌پور (نوازندگان ترومبون). فروغ فضلی (نوازنده پیانو) و فرشاد محمدی (نوازنده فاگوت).

ارکستر فرهنگ و هنر به سرپرستی سوسن تقی‌پور رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران در سال ۱۳۹۳ تشکیل شد و علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی با همراهی جمعی از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته موسیقی رهبری آن را به عهده داشته‌اند.

ارکستر فرهنگ و هنر در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ طی مراسمی در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد آن مقطع افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد. این ارکستر طی این سال‌ها با خوانندگانی چون رشید وطن‌دوست، وحید تاج، ماریو تقدسی، مهدی محمدی، محمد معتمدی و سالار عقیلی همکاری کرده و به اجرای برنامه پرداخته است. این ارکستر همچنین با اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و رانیز قلی‌اف (تارنواز اهل آذربایجان) همکاری کرده است.

بداهه‌نوازی علی‌اصغر عربشاهی در تالار رودکی

تالار رودکی در سئانس دوم خود میزبان گروه نواساز به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی بود. در این اجرا اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره و علی ربیعی سخنگوی دولت همراه با علاقه‌مندان موسیقی ایرانی به دیدن اجرای گروه نواساز نشستند.

نواساز در این کنسرت به اجرای کنسرت “کوارتت تار” پرداخت. بخش اول کنسرت به بداهه‌نوازی اختصاص داشت و رهگذار، تک‌نوازی، قطعه آذری با آهنگسازی عبدالله قربانی و تنظیم علی‌اصغر عربشاهی، تک‌نوازی، ضربی غوغا، تک‌نوازی، مقدمه هنگامه در هنگام و ضربی سبک‌بار بخش دوم کنسرت بودند.

علی‌اصغر عربشاهی، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی (نوازنده تار)، سهیل کاکاوند (نوازنده بم تار)، اعضای ارکستر نواساز هستند.

نواساز در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و در همان سال کنسرت “سیاه مشق” را در تالار رودکی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنواره‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از 23 تا چهارشنبه 30 بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=7931

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا