جشنواره موسیقی فجرموسیقی ایران

شب درخشش ستاره های پارس

به گزارش کامینگ سون موزیک: ارکستر پارس در سومین شب سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر و اولین نوبت از اجراهای تالار وحدت ، منتخبی از قطعات موسیقی کلاسیک، فولکلور جهانی و موسیقی فیلم را اجرا کرد.

در شب سوم اجراهای مربوط به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه ۲۵ بهمن ماه و در ساعت ۱۸ و ۳۰ ارکستر بادی پارس به سرپرستی ناصر نظر و رهبری حسین شریفی و همراهی سازهای کوبه ای و گیتار الکتریک و گیتار باس و پبانو در تالار وحدت با اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک، آثار موسیقی سینمای جهان و چند قطعه محلی اجرایی موفق و خاطره انگیز را در کارنامه خود ثبت کرد.

در این اجرا ارکستر بادی پارس با خوانندگی علیرضا هاشمی فر به روی صحنه رفت و قطعات اوورتور کارمن اثر جرج بیزه، پتری گون و رودخانه ماه اثر هنری مانسینی، پرواز به ماه اثر برت هوارد، کاروان اثر دوک الینگتون، احساس خوب اثر آنتونی تیولی، نوسان و تیک و تاک اثر حسین شریفی، موسیقی فیلم پاپیون اثر جری گلداسمیت، شکار آهو منوچهر اسلامی، ترکیش مارش اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، قسمتی از اپرای کارمن (اوورتور) اثر جرج ریزه (برای کوارتت)، رودسکی مارش اثر یوهان اشتراوس، راه من اثر ژاک روو، میلستی اثر مایلز دیویس، تاریخ عشق قطعه فولکلوریک اسپانیایی با تنظیم حسن فراهانی و چند قطعه دیگر نظیر سوای اثر لوئیس دیمیتریو را اجرا کرد.

در قسمتی از کنسرت حسین شریفی از ناآشنا بودن سازهای بادی در ایران و از عزم مجموعه ارکستر پارس در شناساندن این سازها سخن گفت. وی افزود که سازهای بادی فقط برای احرای قطعات مارش گونه و نظامی نیستند و این سازها قابلیت اجرای قطعات رمانتیک و حتی آوازی را هم دارند.

در میان اجرا حسین شریفی از سرپرست این ارکستر ناصر نظر خواست تا دقایقی با حضار صحبت کند. نظر در سخنان کوتاهی گفت: یاد روز اولی افتادم که فرزندم یک اکتاو کامل را اجرا کرد. بسیار خوشحالم که رهبر این ارکستر به زیر ساخت یک ارکستر که همان کوک صحیح است توجه شایانی داشته است.
وی افزود: در این کنسرت عشق وافر حسین شریفی به اینکار کاملا مشهود بود. خوشحالم در سه دهه گذشته موفق شدیم روی پای خود بایستیم. امیدوارم نوجوانانی که در این کنسرت حضور دارند در آینده نیز حضور موفقی در این صحنه و سایر صحنه ها داشته باشند.

در انتها پس از تشویق ممتد حاضران قطعه سوای اثر لوئیس دیمیتریو به عنوان قطعه بیز مجددا اجرا شد. این قطعه در سال ۲۰۰۴ میلادی با اجرای مجددی برای فیلم shall we dance به شهرتی جهانی دست یافت. ارکستر پارس در سال ۱۳۶۴ با هدف آموزش موسیقی به کودکان و نوجوانان توسط ناصر نظرپایه گذاری شد.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت که امشب سومین شب خود را سپری میکند، از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.
در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی گرامی داشته می‌شود و جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی است که برای نخستین بار برگزار خواهند شد.

در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود. در این دوره از جشنواره از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد. مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=7904

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا