دسته‌بندی نشده

آیین نکوداشت شاعر کودک و نوجوان برگزار شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: آیین نکوداشت بیوک ملکی شاعر نام‌آشنای حوزه شعر نوجوان با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از نویسندگان صاحب‌نام کشور برگزار شد.

در این آیین شاعران و نویسندگانی مانند فریدون عموزاده‌خلیلی، شهرام اقبال‌زاده، جواد محقق، کمال شفیعی، اسماعیل امینی، آتوسا صالحی، فاطمه سالاروند، شاهین رهنما، بابک نیک‌طلب، ساعد باقری، مهدی حجوانی، مصطفی رحماندوست، عباسعلی سپاهی‌یونسی، حسین تولایی، حبیب نظاری، قاسمعلی فراست، زیبا اشراقی همسر قیصر امین‌پور و… روز ۱۵ بهمن هم‌زمان با نشست تخصصی «شعر نوجوان، نیازها و ذائقه‌ی نسل امروز» حضور داشتند.

ملکی در این آیین با بیان این‌که در طول ۴۰ سال کارش سه نکته را سرمشق خود قرار داده است توضیح داد: نکته‌ای که همیشه به آن توجه داشته‌ام این است که تا شعرهایم را به چند صاحب نظر ندهم و از آن‌ها نظر نگیرم، چاپ نمی‌کنم. ولی خودم را اسیر مطالب نظری و تئوری نکردم.

او تاکید کرد: سعی کردم همیشه نظرات مخاطبانم را بگیرم و با آن‌ها بیشتر ارتباط برقرار کنم. چون هم دقت بالاتری دارند و هم به روزتر.

ملکی ادامه داد: در جشنواره دوچرخه طلایی به سردبیری آقای عموزاده خلیلی که در آن دوره سردبیر دوچرخه هم بود، کتاب «در پیاده‌رو» جایزه دوچرخه طلایی را برد. تمام داوران جشنواره، نوجوانانی از سراسر ایران بودند که شعر را می‌شناختند. بعد از مراسم از آن‌ها خواستم بمانند و با هم صحبت کنیم. وقتی شروع به صحبت کردند، شگفت‌زده شدم. از این شگفت‌زده شدم که چطور آن‌ها به نکاتی در این کتاب پی برده‌اند که منتقدان و شاعران دیگر پی نبردند.

بیشتر بخوانید:
هم اندیشی شاعران و نویسندگان کشورهای عضو اکو برگزار می شود
همه چیز درمورد تاریخچه کانون نویسندگان ایران
او با بیان این‌که متاسفانه ما کتاب‌ها را دقیق نمی‌خوانیم گفت: از همان روز تصمیم گرفتم بیشتر با بچه‌ها ارتباط بگیرم و از منبع ارتباطی که همین جلسه‌های «دو پنجره» است استفاده کنم و نظرات آنان را بشنوم.

ملکی با اشاره به سرعت رشد فکری نوجوانان امروز بیان کرد: سرعت رشد بچه‌های ما این‌قدر زیاد است که ممکن است در کشورهای دیگر این شرایط وجود نداشته باشد. مثلا تا پیش از این همه ما معتقد بودیم که نباید برای بچه‌ها شعر سیاسی گفت. ما حق نداریم پای آن‌ها را به این دنیا باز کنیم. ولی در حال حاضر سال‌هاست که این اتفاق افتاده و نوجوانان امروز ما درباره سیاست فکر می‌کنند. حالا تکلیف ما چیست؟ نباید شعر سیاسی برایشان بگوییم. حتما باید کار کنیم ولی این‌که چطوری بگوییم مهم است. ما باید ببینیم آن‌ها به چه سیاستی فکر می‌کنند و به آن بپردازیم.

فریدون عموزاده‌خلیلی نیز در این آیین با تشکر از کانون برای برگزاری مراسم تقدیر از بیوک ملکی گفت: «وقتی فهمیدم قرار است از آقای ملکی تقدیر شود از صمیم قلب خوشحال شدم. من و قیصر بارها باهم درباره فروتنی و محجوب بودن آقای ملکی باهم صحبت کرده بودیم. گمان می‌کنم با این مراسم حق ملکی که همیشه به خاطر شخصیت فداکار خودشان کنار می‌ایستند تا بقیه دیده شوند، ادا شد.»

او با بغض ادامه داد: «درست است که امروز از طرف انجمن به ملکی لوح تقدیر دادیم. ولی گمان می‌کنم بعد از ده، یازده سال یکی از آرزوهای قیصر برآورده شد. او همیشه دوست داشت که در حدی که شایسته ملکی است از او تقدیر شود.»

در ابتدای این مراسم کلیپی از صحبت‌های شاعران درباره بیوک ملکی پخش شد و در پایان نیز هدایایی نیز از سوی کانون، انجمن‌نویسندگان کودک و نوجوان و ناشرانی چون افق و پیدایش و… به ملکی اهدا شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=7025

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا