جشنواره موسیقی فجر

موسیقی فولکلوریک خراسان شمالی در جشنواره فجر

به گزارش کامینگ سون موزیک: گروه موسیقی فولکلوریک خراسان شمالی با راه‌یابی به جشنواره موسیقی فجر، نماینده و معرف فرهنگ اقوام و موسیقی غنی این خطه از کشور می‌شود.

مجید کلابی سرپرست گروه راه‌یافته به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت: گروه “ژیار” امسال توانست از بین ۲۴۰ گروه شرکت‌کننده، به این جشنواره راه پیدا کند.

وی اظهار کرد: این گروه در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری اجرای زنده در تهران خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم برای دقایقی، فرهنگ و موسیقی غنی این خطه از کشور را به‌خوبی به نمایش بگذاریم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، کلابی با بیان اینکه ۱۱ نفر از علاقه‌مندان و هنرمندان موسیقی مقامی استان در گروه “ژیار” حضور دارند، افزود: در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان نماینده خراسان شمالی، قطعات “الله مزار”، “سردار عیوض خان”،”شوان”و “لاریک” و… را اجرا خواهیم کرد.

موسیقی مقامی خراسان از غنی‌ترین آواها و نواهای ایران محسوب می‌شود و سازهای قُشمه، دوتار، کمانچه، ویلون، دهل، دف و نی از سازهای دلنشین حماسی، مقامی و مغنی این منطقه محسوب می‌شوند و خراسان شمالی نیز از استان‌های مطرح درزمینهٔ موسیقی مقامی است.

تاکنون موسیقی مقامی و دوتار از این خطه در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده و مهارت‌های ساختن و نواختن قُشمه نیز در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=6940

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا