آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایران

«شوقانه» شنیدنی شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: آلبوم «شوقانه» از مجموعه آلبوم‌های «نوای دوست» به آهنگسازی فرهاد مشتاق در ژانر موسیقی ایرانی در قالب یک اثر بی‌کلام پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«شوقانه» از مجموعه آثار «نوای دوست» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که با آهنگسازی و نوازندگی سه تار فرهاد مشتاق و نوازندگی دف شهاب قاسمی در دسترس شنوندگان موسیقی ایرانی قرار گرفت.

«شوقانه»، «خارا»، «شوق دیدار»، «تمنا»، «ضیافت»، «باوان»، «رقص موج»، «حسرت»، «آشوب»، «دلوره»، «رقص کویر»، «مثنوی»، «عزیمت»، «فرجام»، «جشن» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

فرهاد دودانگه صدابردار و میکس، الهام پاکروان مدیر اجرایی، جلال زرکانی طراح و گرافیست نیز دیگر عوامل اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

فرهاد مشتاق درباره این آلبوم نوشته است: «شوقانه اثری است مبتنی بر بداهه‌نوازی و تولید محتوای موسیقایی که در لحظه شکل گرفته و در مدت زمان چهار ساعت در استودیو خلق و ثبت شده است. هنر بداهه‌نوازی دارای ابعاد شیوه‌ها و شگردهای متفاوتی است که بر پایه دانسته‌ها و مایه داشته‌های ذهنی هنرمند شکل می‌گیرد. یکی از این شیوه‌ها بداهه‌نوازی بر پایه (وزن) متر است که در این اثر اوزان بر بسامد و پرکاربرد موسیقی ایران (دستگاهی و بومی) دستمایه قرار گرفته است.

مولفه اصلی شوقانه جمله‌پردازی در قالب وزن‌های مختلف موسیقی ایران اعم از وزن‌های ساده، ترکیبی و لنگ است که در بستر دستگاه شور و اشاراتی به شعبات (آوازات) و درجات اصلی (مدال) آن خلق شده است. بهره‌گیری از موتیف های ریتمیک، ملودیک و نغمه‌های آشنای موسیقی ایرانی، دستگاهی یا بومی سرمایه ذهنی و دارایی عاطفی هر نوازنده است که در جان و روح هنرمند رسوخ و رسوب کرده و به عنوان سرمایه‌های فرهنگی ایده پردازی می‌تواند با بازنوازی و مرور آنها موجب بیانی نو و خلق اثر جدید با هویت ملی و ایرانی شود.

 

بهره‌گیری از مضراب‌های متعدد و ظرفیت‌های صوتی ساز سه تار در تمام گستره پردگانی این ساز ایرانی و مرور خاطرات موسیقایی که حاصل آموزه‌های ۳۰ سال کاوش و تلمذ در موسیقی منجر به تولید این آلبوم شده است.

شوقانه به پیشنهاد دوست گرانقدرم شهاب قاسمی که بخش کوبه‌ای را اجرا کرده، ثبت و ضبط شد. برخی از قطعات آلبوم با دف چند گوش زنگ‌دار اجراشده که ساخته این هنرمند است. نامگذاری قطعات هم پس از ضبط انتخاب شده و جنبه احساسی و سلیقه‌ای دارد و شما می‌توانید هر نام دیگری را برای قطعات این آلبوم متصور شوید.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=68565

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا