موسیقیموسیقی ایران

کتاب‌هایی که از موسیقی نوشتند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آثار مکتوبی نیز در حوزه موسیقی نوشته شده‌ است که در ادامه با سه کتاب جدید در این حوزه بیشتر آشنا می‌شویم.

 «اخبار کنسرت در مطبوعات؛ از دوره‌ قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰» به کوشش مهدی نورمحمدی نویسنده و پژوهشگر توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است.

درباره‌ این اثر، به قلم نورمحمدی می‌خوانیم: «کتاب حاضر دربرگیرنده اخبار مربوط به اجرای کنسرت در ایران از قدیمی‌ترین دوران در عصر قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰ خورشیدی است. در این کتاب هر گونه مطلب مرتبط با کنسرت، اعم از اعلان‌ها، گزارش‌ها و نقدهای به چاپ رسیده در روزنامه‌ها و مجلات مختلف که بعضی از آنان کمیاب و یا دیریابند گردآوری شده است.

با توجه به اینکه موضوع کنسرت، بخش مهمی از تاریخ موسیقی ایران را تشکیل می‌دهد، این کتاب در شناخت تاریخ موسیقی و آگاهی از فعالیت موسیقی‌دانان پیشگام ایران تأثیر بسزایی دارد.

علاوه بر این، بررسی اعلان‌ها و گزارش‌های به چاپ رسیده در کتاب حاضر، اطلاعات مهم و ارزشمندی درباره فعالیت‌های موسیقی‌دانان، همکاری‌های هنری آنان با یکدیگر، علت، مناسبت، زمان و مکان برگزاری کنسرت، دستگاه انتخابی و اشعار خوانده شده در هر کنسرت، مکان فروش بلیط و قیمت بلیط کنسرت را در دوره‌های مختلف به دست می‌دهد.»

 

«ردیف میرزاعبدالله برای نی»

«ردیف میرزا عبدالله برای نی (دفتر اول)» براساس اجرای سیامک جهانگیری با آوانگاری سیامک جهانگیری و سهیل قدمی شامل آواز ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی، بیات کرد، بیات اصفهان، دستگاه شور و نوا توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است.

درباره‌ این اثر، به قلم جهانگیری می‌خوانیم: «کتاب حاضر آوانویسی ردیف میرزاعبدالله، به‌ روایت نورعلی برومند، است که بر اساس اجرای اینجانب صورت پذیرفته است. نسخه‌ شنیداری اجرای این کتاب پیش‌تر توسط مؤسسه‌ فرهنگی‌ـ هنری ماهور در قالب دو ‌آلبوم (چهار لوح‌فشرده) در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است. همانطور که در توضیح دفترچه‌ آلبوم آمده این اجرا براساس اجراهای متعدد این ردیف از جمله توسط استادان نورعلی برومند، حسین علیزاده و داریوش طلایی، و نیز آموخته‌هایم نزد اساتید محمدعلی کیانی‌نژاد و محمدعلی حدادیان صورت پذیرفته که برای ساز نی انطباق داده شده  است.»

 

آموزش نوازندگی کوزه

کتاب «روش نوازندگی کوزه» تالیف آیدین شفائی نوازنده پرکاشن و مدرس کاخن، کوزه و هنگ درام توسط دویک منتشر شده است.

در توضیح کتاب «روش نوازندگی کوزه» آمده است: «با این کتاب به شیوه‌ کتاب‌های خودآموز از نقطه‌ صفر با تئوری مقدماتی ریتم در موسیقی آشنا خواهید شد، مهارت‌های نوازندگی مقدماتی تا پیشرفته‌ ساز کوزه را با استفاده از فایل‌های صوتی و تصویری فراخواهید گرفت و در یک سفر موسیقایی به مناطق مختلف دنیا با ریتم‌هایی از سبک‌های مختلف موسیقی همنوازی خواهید کرد.

برای درس‌های این کتاب ۲۷ قطعه‌ موسیقی در سبک‌های مختلف ساخته یا تنظیم شده است که می‌توانید با استفاده از تمرین‌های آن درس با آنها همنوازی کنید. از هر قطعه دو نسخه در دسترس است: یک نسخه با همراهی ساز کوزه و یک نسخه بدون آن برای اینکه شما با آن بنوازید.

در این کتاب کوشیده شده دیدگاه‌های شخصی و سلایقی را که هر نوازنده‌ای به صورت طبیعی در نوازندگی خود اعمال می‌کند نادیده گرفته شده و روشی استاندارد برای آموزش کوزه تدوین شود.»

کوزه یا اودو درام نوعی ساز کوبه‌ای است که از سفال یا سرامیک ساخته می‌شود. ساز کوزه در مناطق مختلف جهان از جمله در میان قبایل آفریقایی، شبه جزیره هند و در ایران به ویژه هرمزگان، بلوچستان و کرمان استفاده می‌شود. این ساز خودصدا و هواصدا، همان کوزه‌ آب سفالی رایج بوده که کارکردی صرفاً موسیقایی یافته و در عین سادگی، دارای صدادهی و توانایی قابل توجهی در اجرای ریتم‌های مختلف است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=68317

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا