جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

تک نوازی های آقای کارشناس در شب یک استاد موسیقی

به گزارش کامینگ سون موزیک: رضا مهدوی نوازنده سنتور، مدرس و کارشناس موسیقی در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با بداهه‌نوازی سنتور یاد استادش حسین ملک را زنده نگه داشت.

تالار رودکی شامگاه ۱ اسفند از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان شب حسین ملک بود. در این شب رضا مهدوی از شاگردان حسین ملک قطعاتی را به صورت بداهه به یاد استاد خود اجرا کرد.

رضا مهدوی پیش از اجرای خود در سخنانی به آشنایی با حسین ملک و آموزش در مدرسه این هنرمند برجسته سنتور اشاره کرد و گفت: بنده افتخار داشتم در دوران کودکی در ابتدای دهه ۶۰ به مکتب حسین ملک بروم؛ او شخصیتی کاریزماتیک و بیانی سلیس و طنزگونه داشت که وقتی در آن شرایط سخت موسیقی با افراد صحبت می‌کرد به آنها انگیزه و امید می‌داد. در واقع حسین ملک سفیر سنتور ایران در جهان بود و در ۳۵ کشور به اجرا رفته بود و هیچ موسیقیدانی اینقدر سفر به خارج از ایران نداشت.

وی اظهار کرد: حسین ملک شیوه خاص نوازندگی خود را داشت که همین او را از هم‌دوره‌ای‌هایش متمایز می‌کرد. علاوه بر شیوه تکنوازی خاص آنچه او را متفاوت و مشهور تر از بقیه نوازندگان می‌کرد ابداع و تغییرات ماندگاری بود که در ساز سنتور ایجاد کرد. این هنرمند و نوازنده شهیر سنتور در سال ۱۳۰۴ در تهران بدنیا امد و در سال ۱۳۷۸ درگذشت؛ من تنها ۲ سال شاگردشان بودم اما تا آخرین روزهای حیات‌شان با ایشان رفت و آمد داشتم؛ حسین ملک اولین نوازنده‌ای بود که در تلویزیون ایران با ساز سنتور نوازندگی کرد.

این نوازنده سنتور درباره اجرای بداهه خود در شب حسین ملک توضیح داد: من در این اجرا کاملا بداهه نواختم؛ در بداهگی ناخواسته از مخاطبان و استادم حس گرفتم؛ در حین اجرا ناخواسته ملودی در خاطرم نقش بست که می‌شود در آینده آن را آهنگسازی و به صورت تکنوازی و ارکسترال اجرا کرد؛ همین بداهه دستمایه‌ام شد و به نظرم آمد در گام‌های مختلف آن را اجرا کنم؛ در محدوده شور و آوازهای شور مدلاسیون کردم و اشاره‌ای به اصفهان داشتم و در بینش آواز زدم و گوشه‌هایی از موسیقی دستگاهی به روایت خودم اجرا کردم.

مهدوی در بخش پایانی صحبت های خود درباره یکی از وجه‌های بارز کار حسین ملک گفت: استاد ملک شهرت دیگری هم دارد اینکه آهنگساز سرود «سی تیر» با شعری از ابوالحسن صبا بود در واقع حسین ملک به خاطر این سرود ضد امپریالیستی در سال‌های دهه ۳۰ تحت تعقیب بود؛ البته سرود «سی تیر» را ما در سال ۱۳۷۳ در حوزه هنری اجرا کردیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=67441

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا