جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

دختران قزوینی در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خوش درخشیدند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  کنسرت هنرستان‌ موسیقی دختران قزوین با رویکرد توجه به آثار قدما و رپرتوار اصیل ایرانی در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت.

کنسرت هنرستان‌های موسیقی دختران شامگاه شنبه (۲۹ بهمن) در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور گروه‌هایی از قزوین و تهران در تالار رودکی برگزار شد.

در این برنامه هنرستان‌ موسیقی دختران قزوین که حدود سه سال از تاسیس آن می‌گذرد، برای نخستین بار در این جشنواره حضور داشت و با سازبندی کامل سعی کرد آثاری را با توجه به قدما و با رویکرد رپرتوار موسیقی اصیل ایرانی اجرا کند که خوش درخشیدند و رضایت مخاطبان را برای خود ثبت کردند.

لاوین میراشه، کیمیا محسنی (کمانچه)، ریحانه حسن بیگی، فاطمه ذکری فلاح (سه تار)، نگار نیری (سنتور)، سروناز فلاح (قانون)، سارا ثقفی (عود)، عارفه فدایی (تار) و مهشید گودرزی (تنبک) اعضای این گروه بودند.

سرپرست گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین درباره فعالیت این گروه و چگونگی شرکت در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به خبرنگار ایرنا گفت: هنرستان موسیقی دختران قزوین سه سال است که تاسیس شده و اعضای این گروه در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم مشغول به تحصیل هستند و برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنند.

سعیدرضا دولت زارعی با بیان اینکه گروه هنرستان موسیقی پسران ۲۹ بهمن برای نخستین بار در جشنواره فجر شرکت کرد، اظهارداشت: هنرستان موسیقی پسران دو سال است که تاسیس شده است و دختران در آموزش موسیقی پیشتاز بودند، فعلا در هنرستان برای پسران سازهای ایرانی تدریس می‌شود اما در هنرستان دختران سازهای ایرانی و کلاسیک آموزش داده می‌شود، در مجموع یکصد هنرجو در هنرستان‌های دختران و پسران قزوین تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی آثار اجرا شده گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین در جشنواره فجر افزود: یکی از نکات مهم گروه در جشنواره این بود که سازبندی کاملی داشتیم، یعنی سازهایی همچون قانون، عود و کمانچه که کمی مهجور مانده است و کمتر به آنها توجه می‌شود، در سازهای این گروه وجود داشتند.

سرپرست گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین بیان کرد: با توجه به فرصت اندکی که برای تمرین گروه وجود داشت، حدود سه هفته قبل متوجه شدیم که قرار است در جشنواره فجر شرکت کنیم، در این مدت کوتاه توانستیم چند قطعه موسیقی ایرانی را با رویکرد رپرتوار موسیقی اصیل ایرانی آماده و اجرا کنیم.

دولت زارعی گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد در حال حاضر از فضای اصیل و توجه به موسیقی قدما همچون عارف قزوینی، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان فاصله گرفتیم و در این گروه سعی کردیم از آثار این اساتید بهره ببریم تا کمی حس ایرانی بودن را دوباره در بین هنرجویان ایجاد کنیم و آنان بتوانند راه و منش درست موسیقی را از همین نگرشی که دارند، پیدا کنند و در آینده در دانشگاه حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی افزود: قطعاتی که گروه موسیقی هنرستان دختران قزوین اجرا کردند در دستگاه‌های شور و ابوعطا بود، پیش درآمد استاد فرامرز پایور، تصنیف استاد محمدرضا لطفی در ابوعطا، تصنیف «بهار دلکش» منتسب به درویش خان، چهارمضراب «خزان» استاد مشکاتیان با سنتور و دف و «آمان» عارف قزوینی از جمله قطعات این اجرا بود.

دختران قزوینی در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خوش درخشیدند

سرپرست گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین درباره تاثیر حضور هنرجویان در جشنواره موسیقی فجر بر فعالیت‌های آنان در آینده اظهارداشت: قطعا شور و حالی که هنرجویان در روزهای گذشته برای حضور در جشنواره داشتند، مثال‌زدنی است، بین آنان حس رقابت ایجاد شده بود، کسانی که حضور دارند و کسانی که نتوانستند خودشان را به این اجرا برسانند، اگر به همین منوال بتوانیم ادامه بدهیم، یک رقابت خیلی سالمی است که هنرجویان تلاش می‌کنند در سال‌های آینده عضو گروه اصلی هنرستان شوند و فعالیت خود را ادامه دهند، خیلی دید مثبتی است و هنرجویان خوشحال هستند.

دولت زارعی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر جشنواره موسیقی در استان قزوین برگزار نشده و در این استان به صورت جدی با مشکل نبود سالن برای اجرا مواجه هستیم و حمایت‌ها برای برگزاری کنسرت‌ها کم است، همچنین به دلیل شرایط شیوع کرونا برنامه موسیقیایی در قزوین برگزار نشده است و پس از حدود پنج سال، حضور هنرجویان در سی و هشتیمن جشنواره موسیقی فجر، نخستین اجرای رسمی آنان است که ما فرصت را برای حضور هنرجویان غنیمت شمردیم تا خودشان را محک بزنند و امیدواریم چنین رویدادهایی ادامه‌دار باشد و هنرجویان در آینده پیشرفت کنند.

وی با بیان اینکه امسال نخستین سالی است که در جشنواره موسیقی فجر بخشی به هنرستان‌ها اختصاص داده شده است، افزود: حضور هنرجویان در جشنواره‌هایی همچون فجر خیلی خوب است، امسال شرایط خاص‌تر بود، امیدوارم برای سال‌های آینده نیز از این هنرجویان برای حضور در جشنواره دعوت شود، هر چند شاید سال‌های آینده انتخاب گروه‌ها برای حضور در جشنواره کمی سخت‌تر باشد اما امیدواریم هنرستان‌های موسیقی بتوانند در بخش‌های جنبی جشنواره شرکت کنند یا بخش جداگانه‌ای در جشنواره داشته باشند تا هنرجویان بتوانند به راحتی در این رویداد حضور پیدا کنند.

سرپرست گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین خاطرنشان کرد: شاید رقابت در این رده سنی برای هنرجویان سخت باشد اما اینکه خودشان در جشنواره حضور داشته باشند و گروه‌های مختلف فقط یک اجرا بدون داوری داشته باشند، انگیزه‌ای برای آنان ایجاد می‌کند تا بتوانند برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند و یک گروه خیلی خوبی را برای جشنواره آماده کنند اما اگر سال آینده این روند تغییر کند و مشخص نباشد که هنرجویان هنرستان می‌توانند در جشنواره حضور داشته بشند یا خیر آنان کمی دلسرد می‌شوند. اگر همین روند ادامه داشته باشد، بسیار خوب است.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ) آغاز شده و تا سوم اسفند ادامه دارد. استان‌ها، نشست‌های پژوهشی، جشنواره جشنواره‌ها، سرود و بین‌الملل، جایزه‌های ترانه و موسیقی و رسانه از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=67353

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا