بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۱۸ فوریه سینما ، تئاتر و موسیقی؛ دکتر دره

به گزارش کامینگ سون موزیک:  دکتر دره، با نام آندره رومل یانگ، (متولد 18 فوریه 1965، لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده)، خواننده رپ، تهیه کننده هیپ هاپ و کارآفرین آمریکایی که به محبوبیت زیرژانر رپ گانگستایی کمک کرد.

شروع زندگی دکتر دره

آندره یانگ در اوایل دهه 1980 از پدر و مادری نوجوان متولد شد که آرزوی حرفه خوانندگی را داشتند. او به‌عنوان دیجی هیپ‌هاپ و به‌عنوان بخشی از گروه جهانی Wreckin’ Cru در کلوب‌ها و مهمانی‌ها در ناحیه جنوب مرکزی لس‌آنجلس اجرا کرد. در سال 1986 او N.W.A (نگرش‌های شوخ طبعی Niggaz) را با رپرهای دیگر Eazy-E و Ice Cube تأسیس کرد. آلبوم دوم گروه، Straight Outta Compton (1988)، موفقیتی برای جنبش نوپای گانگستای رپ بود، که شامل توصیفات صریح (و اغلب تمجیدها) از خشونت خیابانی و خرید و فروش مواد مخدر بود. در حالی که Dre به‌عنوان یک خواننده رپ در N.W.A ظاهر می‌شد، نقش بسیار تحسین‌شده او به‌عنوان یک تهیه‌کننده بود، که کلاژهای صوتی چندلایه و پر سر و صدای بلندپروازانه برای حمایت از اشعار تحریک‌کننده گروه ساخت.

دکتر دره در سال 1992 N.W.A را ترک کرد و را با ماریون (“Suge”) نایت بنیان گذاشت. در آن سال اولین بازی انفرادی او، The Chronic، سبک تولید «G-funk» را معرفی کرد که مشخصه‌ی آن با سرعت‌های بلند، شستشوی سینتی‌سایزر و نمونه‌برداری‌های فراوان موسیقی از رکوردهای فانک دهه 1970 بود، به‌ویژه آنهایی که توسط Parlament-Funkadelic انجام شد. این آلبوم همچنین اولین جایزه گرمی دکتر دره را برای “Let Me Ride” تولید کرد که به عنوان یک تک آهنگ پس از انتشار آلبوم منتشر شد و بهترین اجرای سولو رپ را در مراسم 1994 به خانه برد. موفقیت چند پلاتینی Chronic کمک کرد که این صدا در جریان اصلی هیپ هاپ در اواسط دهه 1990 غالب شود. در سال 1996 Dre Death Row را ترک کرد و Aftermath Records را تشکیل داد. سه سال بعد، او دومین آلبوم انفرادی موفق خود را به نام 2001 (1999) منتشر کرد که تک آهنگ برنده گرمی “Forgot About Dre” را در کنار سایر آثار موفق تولید کرد.

در آن زمان کار او به عنوان تهیه‌کننده برای هنرمندان دیگر – از جمله رپرهای اسنوپ داگ و امینم، که به ‌عنوان راه‌اندازی حرفه‌های او شناخته می‌شد – احترام قابل‌توجهی برای او به همراه داشت. در واقع، او جایزه گرمی را به عنوان تهیه کننده سال در سال 2000 به خانه برد، بیشتر به دلیل کارش در آلبوم برنده گرمی امینم، The Marshall Mathers LP. دکتر دره دو جایزه گرمی دیگر، هر دو در سال 2009، برای کارهای بعدی خود با امینم گرفت.

در سال‌های اولیه قرن بیست و یکم، دکتر دره شروع به کار بر روی یک آلبوم دیگر کرد. اما پس از یک دوره ی طولانی، آلبوم (که قرار بود Detox نام داشت) کنار گذاشته شد. در همین حال، حرفه تولید او از طریق همکاری با هنرمندانی مانند مری جی بلیج، جی زی و 50 سنت به شکوفایی ادامه داد. انتظار برای سومین آلبوم دکتر دره سرانجام در سال 2015 با انتشار کامپتون به پایان رسید. گزارش شده است که این آلبوم از فیلم Straight Outta Compton (2015) الهام گرفته شده است که داستان N.W.A را روایت می کند. در سال 2016 دکتر Dre به عنوان عضوی از N.W.A به تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شد.

کمپانی دکتر دره

در خارج از استودیوی ضبط، دکتر دره به عنوان یک تاجر به موفقیت دست یافت. در سال 2008 او و جیمی آیوین، یک مدیر موسیقی، به طور رسمی Beats Electronics را تأسیس کردند که هدفون و بلندگو و سایر موارد را می فروخت. شش سال بعد آنها Beats Music را راه اندازی کردند. این دو شرکت در سال 2014 توسط اپل به مبلغ 3 میلیارد دلار خریداری شدند.

این زوج با هم به امور بشردوستانه نیز پرداختند. در سال 2013، دکتر Dre و Iovine هفتاد میلیون دلار به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای ایجاد آکادمی Jimmy Iovine و Andre Young برای هنر، فناوری و تجارت نوآوری دادند. برنامه کارشناسی – به دنبال تقویت مهارت ها در هنر و طراحی، مهندسی و علوم کامپیوتر، و مدیریت کسب و کار و سرمایه گذاری – در سال 2014 آغاز شد و اولین برنامه تحصیلات تکمیلی آکادمی در آگوست 2017 راه اندازی شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=67227

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا