جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

بخش‌های مختلف سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  جشنواره موسیقی فجر در بخش های استان ها، موسیقی پاپ، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیررقابتی، جشنواره جشنواره ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، سرود و بین الملل برگزار می شود.

با اعلام دبیرخانه، بخش‌های مختلف سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اعلام و معرفی شدند.

این دوره از جشنواره شامل بخش استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیر رقابتی (ارکسترال، کلاسیک، پاپ، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین الملل خواهد بود.

در بخش استان‌ها نیز استان گلستان با ۳۴ اجرا، استان آذربایجان شرقی با ۲۰ اجرا، استان کرمانشاه با ۱۸ اجرا، استان خراسان شمالی با ۱۴ اجرا، استان زنجان با ۱۲ اجرا، استان هرمزگان با ۱۲ اجرا، جنوب کرمان با ۱۱ اجرا، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ اجرا، استان مازندران با ۸ اجرا، استان همدان با ۶ اجرا، استان بوشهر با ۶ اجرا، استان البرز با ۵ اجرا، استان لرستان با ۵ اجرا، استان گیلان با ۴ اجرا میزبان مخاطبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

بخش پژوهش این دوره از جشنواره موسیقی فجر هم به مدت پنج روز به میزبانی رادیو گفتگو و به صورت زنده برگزار می‌شود و هنرمندان موسیقی و کارشناسان درباره موضوعات حوزه موسیقی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

حضور جریان‌های نوین موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورت‌های شنیداری به ایده پردازی واجرا بدون پیش‌داوری مرسوم در ساخت و اجرای موسیقی متداول می‌پردازد نیز یکی از مؤلفه‌های «بخش رقابتی» جشنواره سی و هشتم است که در این دوره به عنوان جایزه ویژه به جشنواره اضافه شده است.

«جایزه باربد» نیز با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آئینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق به ویژه ایده و اجراهای صدا وموسیقی نسل جوان برگزار می‌شود.

بخش غیر رقابتی هم با هدف شناسایی، ظرفیت سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه ی هنرمندان و گروههای موسیقی سراسر کشور، با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

«جشنواره جشنواره‌ها» هم بخش جدید جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و هشتم است که برای نخستین بار بعنوان بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره حضور دارد، در این بخش پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.

در بخش «جایزه ترانه» نیز متن ترانه‌هایی که از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ به‌صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی مؤسسات یا اشخاص حقیقی و حقوقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده‌اند، توسط هیئت داوران بررسی و ترانه‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

«جایزه موسیقی و رسانه» هم در دو محور و با هدف تجلیل از نقش اهالی رسانه در زمینه نقد و هم‌افزایی حوزه موسیقی، افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، فرهنگ‌سازی با موسیقی، افزایش سواد هنر موسیقی در بین عموم جامعه، توجه به گونه‌های مختلف موسیقی، به ویژه موسیقی نواحی و خرده فرهنگ‌ها و تبیین موسیقی به عنوان کالای فرهنگی برگزار می‌شود.

در بخش سرود ۱۰ گروه برای نخستین بار در یک سالن مجزا طی ایام جشنواره روی صحنه خواهند رفت و براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، تقدیر از فعالان سرود و انتخاب بهترین گروه سرود براساس آرای مردمی از دیگر برنامه‌های این بخش است.

بخش بین الملل با محوریت موسیقی و باهدف تعامل و تبادل فرهنگی و هنری و باحضور گروه‌های خارجی برگزار خواهد شد.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن تا سوم اسفند ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=67172

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا