موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

چالش ساخت موسیقی برای «عطرآلود»

به گزارش کامینگ سون موزیک: آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» می‌گوید که ساخت موسیقی برای سکانس‌هایی که معمولا مربوط به مسایل التهابی در فیلم می‌شد، سخت بود چراکه سبک هادی مقدم‌دوست سبک پُرتنشی در موسیقی نیست و بسیار روان و شیرین است.

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» با اشاره به اینکه پیش از این اثر، در سریال «سرباز» و فیلم سینمایی «سر به مهر» دو کار با هادی مقدم‌دوست همکاری داشته است، بیان کرد: بهتر است بگویم که به لحاظ ادبیات صوتی با فضای ذهنی هادی مقدم‌دوست آشنایی دارم. پروژه «عطرآلود» نیز یک ملودرام عاشقانه و اخلاقی در بستر داستانی شیرین و البته گاهی پُرالتهاب‌ست که روایتگر یک دغدغه باورپذیر و اخلاقی است.

وی ادامه داد: اینکه این موضوع در موسیقی باید انتقال پیدا کند و چه چالش‌هایی ممکن است داشته باشد، موضوعی است که در ابتدای امر باید با گفتمان با کارگردان مطرح می‌شود و به سرانجام می‌رسید. من تنها دو بار با هادی مقدم‌دوست صحبت کردم، یک بار فیلم را ابتدا تا انتها با ایشان تماشا کردم و به اندازه نصف روز در دفتر صحبت کردیم. بار دیگر زمانی که موسیقی اثر را ساختم از ایشان دعوت کردم که بشنود و نقطه نظرات خود را بیان کند تا یکسری ریزه‌کاری‌ها و زینت هایی در کار رعایت شود.

آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» یادآور شد: من از ابتدا تحت تاثیر فیلم که هم اثری خوش ساخت است و هم داستان روانی دارد، قرار گرفتم. همچنین هادی‌ مقدم‌دوست در مقام کارگردان خوب ظاهر شده و بازی‌ها باورپذیر است. در چالش اول ما باید به این موضوع برخورد کنیم که چه جنسی از باورپذیری و وقار در موسیقی را باید داشته باشیم. کلیدواژه‌ها را با هم چک کردیم و سر چند کلیدواژه به توافق رسیدیم.

سخاوت‌دوست با اشاره به اینکه بهار ۱۴۰۰ برای ساخت موسیقی «عطرآلود» به این پروژه دعوت شد و نزدیک به دو ماه ساخت و تنظیم موسیقی آن زمان برد، مطرح کرد: هنگام کار روی این فیلم سینمایی به لحاظ ذهنی، با فراغت بال مواجه بودم چراکه نیمه اول سال زمان مناسبی برای ما آهنگسازان است که روی موسیقی یک اثر تمرکز و به تمام جزئیات آن فکر کنیم.

وی با بیان اینکه “اساس کار ساخت موسیقی فیلم را تعامل و اعتماد بین آهنگساز و کارگردان می‌داند،” اظهار کرد: این مساله زمانی یا کمی نیست یعنی اینگونه نیست که آهنگساز چه قدر با کارگردان در تماس باشد و یا چه قدر ایشان را ببیند. تعامل و اعتماد زمانی شکل می‌گیرد که دو طرف متوجه قضیه باشند. من و هادی در نهایت تعامل با یکدیگر بودیم. در حقیقت من با گفتمان ایشان وارد کار موسیقی شدم و بدین دلیل تعامل‌مان در نهایت ممکن است. همچنین باید بگویم رفت و برگشت‌ها بیشتر بر اساس مفاهمه صورت گرفت.

آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» در پاسخ به این پرسش که کدام سکانس این اثر به لحاظ آهنگسازی سخت بود، مطرح کرد: در حقیقت سختی ساخت موسیقی برای هر سکانس متفاوت و بحث این است که با چه سرعتی می‌شود این سکانس‌ها و جزایر از همه گسسته را با هم پیوند زد و در نهایت به یک وحدتی در موسیقی فیلم رسید.

سخاوت‌دوست ادامه داد: شاید سکانسی که قرار است عطرساز خود را معرفی کند، سخت ترین سکانس بود. همچنین ساخت موسیقی برای سکانس‌هایی که معمولا مربوط به مسایل التهابی در فیلم می‌شد، سخت بود چراکه سبک هادی مقدم‌دوست، سبک پُرتنشی در موسیقی نیست و بسیار روان و شیرین است. او حتی اگر مطلبی را هم در آثارش تلخ بیان می‌کند، در نهایت کامش شیرین است. این موضوع که تلخی را باید شیرین بیان کرد، شاید چالش برانگیزترین و سخت‌ترین موضوع این اثر بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه موسیقی فیلم همان‌گونه که از اسمش پیداست باید یک معنایی هم داشته باشد، گفت: موسیقی خالص و انفرادی نیست و باید در نهایت سنخیت با فیلم باشد. ناگفته نماند که موسیقی خود هنر مستقل و قدرتمندی است و پیشینه‌اش عظیم‌تر از سینماست اما وقتی باید در کنار فیلم هویت پیدا کند، قاعدتا باید در نهایت سنخیت و در خدمت فیلم باشد.

آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» ادامه داد: این خدمت می‌تواند مراتب مختلف داشته باشد، گاهی مواقع صرفا نقص‌های فیلم را برطرف و گاهی مواردی را اضافه به لحاظ محتوایی به اثر اضافه می‌کند تا روانت حرکت کند. البته این به معنای نقص فیلم هم نیست. ما در موسیقی فیلم «عطرآلود» بیشتر جنبه همراهی را با اثر داشتیم و تا جایی که امکان پذیر بود، به لحاظ مفهومی چیزی را به فیلم اضافه کردیم.

سخاوت دوست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سینمای هادی مقدم دوست روان و شیرین است، تصریح کرد: سینمای او حتی اگر لحظه‌ای مخاطب را با تلخی مواجه کند، می‌توانید ایمان داشته باشید که این تلخی پایدار نیست و صرفا تلنگری برای وجدان آدمی‌ست که گاهی می‌لغزد، لغزشی که منجر به سقوط نمی‌شود بلکه فقط یک ترسی وارد می‌کند که بعد می‌تواند خود را جمع کند و با قدرت به مسیر ادامه دهد. در حقیقت تلخی‌ها هیچ وقت در وجود و روح انسان ته‌نشین نمی‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سینمای مقدم‌دوست برای من یادآور خاطراتی است که در زندگی زیستم و با این رویکرد زندگی کردم؛ زیستی که به هر حال ممکن است هر آن یک خط صعودی و وحشت سقوط را تجربه کرد اما صعود همیشه اجتناب‌ناپذیر است. در حقیقت سینمای هادی، سینمایی‌ست که این شیرینی را به کام مخاطب می‌چشاند.

فیلم سینمایی “عطرآلود” که محصول سازمان سینمایی سوره است به نویسنده و کارگردانی: هادی مقدم‌دوست، تهیه‌کننده: یوسف منصوری است که بازیگرانی چون مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی و حسام محمودی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=66896

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا