موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

خواننده آواز «سحرگهان» زیر تیغ جراحی

به گزارش کامینگ سون موزیک: قاسم رفعتی ـ خواننده آواز «سحرگهان» و پیشکسوت موسیقی کشور ـ (۱۶ بهمن ماه) تحت عمل جراحی قرار گرفت.

سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از جراحی قاسم رفعتی ـ خواننده پیشکسوت کشور ـ در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) تهران خبر داد.

عظیمی درباره وضعیت جسمانی رفعتی گفت: طی تماس تلفنی که با عباس رفعتی فرزند این هنرمند پیشکسوت داشتم، جراحی دیسک کمر با موفقیت انجام شده و در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خاتم‌الانبیا بستری است و به‌زودی به بخش عمومی منتقل می‌شود.

عظیمی در ادامه گفت: طبق برنامه‌ریزی قبلی امروز پس از انتقال استاد رفعتی به بخش عمومی به نمایندگی از دوستان و هنرمندان پیشکسوت به دیدار او می‌روم و از هنردوستان و مردم‌ خوب ایران می‌خواهم برای سلامتی این هنرمند پیشکسوت که سال‌ها با صدای ملکوتی‌ و دلنشین خود به ویژه هنگام سحر در ماه مبارک رمضان دل‌ها را جلا داده دعا کنند.

قاسم رفعتی در سال ۱۳۲۴، در تهران به دنیا آمد. او نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ دارد و از سال ۱۳۹۲ عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت است. فراگیری موسیقی را از ۱۲ سالگی آغاز کرد و نزد مسعود حسنخانی رفت و مدت چهار سال به فراگیری گوشه‌ها و مقام‌های آواز ایرانی پرداخت.

وی برای گسترش آموخته‌هایش، نزد محمود کریمی معلم و مربی آواز رفت و در این کلاس که وابسته به اداره هنرهای زیبای کشور بود، حدود هفت سال تحصیل کرد.

جد قاسم رفعتی، «محمد صادق» متخلص به (رفعت سمنانی) صاحب دیوان شعر بوده و پدر او نیز از صدای شیوایی برخوردار بوده.

او نخستین برنامهٔ هنری خود را در برنامه «شما و رادیو» که در صبح جمعه‌ها پخش می‌شد اجرا کرد و سپس در برنامه‌های متعدد و گوناگون رادیو و تلویزیون شرکت کرد.

رفعتی از سال ۱۳۵۹ نزد محمدرضا شجریان رفت و زیر نظر او به تحقیقات در زمینهٔ دوره عالی آواز پرداخت. قاسم رفعتی با آهنگسازانی چون: حسین یوسف زمانی، حسن یوسف زمانی، مهیار فیروزبخت، حسین فرهادپور، همایون خرم و محمد عبدالصمدی کار کرده است.

آواز «سحرگهان» که آن را در نغمه اصفهان خواند، از درخشان‌ترین نواهای این سال‌ها به‌شمار می‌رود و شاید بتوان آن را شاخص‌ترین کار آوازی استاد رفعتی نیز به‌ شمار آورد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=66883

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا