بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۲۷ ژانویه سینما ، تئاتر و موسیقی؛ لوئیس کارول

به گزارش کامینگ سون موزیک:  چارلز لاتویج دادسون (به انگلیسی: Charles Lutwidge Dodgson) با نام مستعار لویی کارل (زاده ۲۷ ژانویهٔ ۱۸۳۲ در دیرزبری – درگذشته ۱۴ ژانویهٔ ۱۸۹۸ در گیلدفورد) استاد ریاضیات کالج کرایست‌چرچ دانشگاه آکسفورد، کشیش، عکاس و نویسنده انگلیسی بود.
لویی کارل
زادهٔ ۲۷ ژانویهٔ ۱۸۳۲
دیرزبری، چشیر، انگلستان، بریتانیا
درگذشت ۱۴ ژانویهٔ ۱۸۹۸ (۶۵ سال)
گیلدفورد، ساری، انگلستان، بریتانیا
آرامگاه گورستان مونت سمتری
ملیت انگلیسی
دیگر نام‌ها چارلز لاتویج دادسون
محل تحصیل مدرسه راگبی, دانشگاه آکسفورد
پیشه ریاضی‌دان، کشیش، عکاس و نویسنده
آثار آلیس در سرزمین عجایب (۱۸۶۵)
آن‌سوی آینه (۱۸۷۲)
شکار جانور شگفت‌انگیز (۱۸۷۶)
بازی منطق
اقلیدس و رقبای مدرن خویش (۱۸۷۹)
سبک ادبیات کودک، ادبیات فانتزی، منطق ریاضی، شعر، ادبیات بی‌معنی، جبر خطی، نظام انتخاباتی

او جزو بزرگترین نویسندگان ادبیات کودک جهان به‌شمار می‌رود.

زندگی‌نامه

چارلز لاتویج دادسون با نام مستعار لوئیس کارول (لویس کارول) در ۲۷ ژانویهٔ ۱۸۳۲ به دنیا آمد.

او استاد ریاضیات کالج کرایست‌چرچ در دانشگاه آکسفورد، فرزند خانواده‌ای ثروتمند از طبقات بالای جامعه و افراد بانفوذ شمال انگلستان، دارای رگه ایرلندی و وابسته به دو طبقه اصیل نظامی و مذهبی بود. وی تدریس در آکسفورد را از ۱۸۵۵ آغاز کرد و تا ۲۶ سال بعد ادامه داد. کارول به دلیل تب در دوران کودکی، از یک گوش ناشنوا و در همان دوران، دچار لکنت زبان نیز شد.

زندگی ادبی

کارول در ردیف خیال‌پردازی‌نویسان مهم دوره ویکتوریا قرار دارد. آلیس در سرزمین عجایب (۱۸۶۵) و آن‌سوی آینه (۱۸۷۲) از مهم‌ترین آثار او هستند که همچون دیگر آثار ادبی او با نام مستعار «لوئیس کارول» منتشر شدند.

هر دو کتاب، سفر آلیس، قهرمان دختر داستان را شرح می‌دهند و ماجراهایی را بیان می‌کنند که به صورت نمادین سیر تحول ذهنی او را در مسیر زندگی نشان می‌دهد. گونهٔ این داستان‌ها، خیال‌پردازی است و در بستری رشد می‌کند که فراواقعیت‌ها پایه‌های طرح را تشکیل داده و لحظاتی از زندگی نویسنده را به تصویر می‌کشند.

مهارت او در بازی با کلمات، منطق و خیال‌پردازی خوانندگان را، از کودکان گرفته تا برگزیدگان ادبی، مجذوب خود کرده‌است و فراتر از آن، آثار وی عمیقاً در فرهنگ امروزی جای گرفته و بسیاری از هنرمندان را تحت تأثیر قرار داده‌است.

درگذشت
وی در ۱۴ ژانویه ۱۸۹۸ میلادی، در شصت‌وشش سالگی، بر اثر ذات‌الریهٔ شدید در گیلدفورد در جنوب شرقی انگلستان درگذشت و در گورستان مونت سمتری در گیلدفورد به خاک سپرده شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=66324

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا