بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۹ ژانویهٔ سینما ، تئاتر و موسیقی؛ جیمی پیج

به گزارش کامینگ سون موزیک:جیمی پیج (به انگلیسی: James Patrick “Jimmy” Page) تهیه‌کنندهٔ موسیقی، آهنگ‌ساز و گیتاریست نامدار انگلیسی است که بیشتر به عنوان بنیانگذار و عضو پیشین گروه راک لد زپلین شناخته می‌شود. جیمی پیج فعالیت خود را از سال ۱۹۵۷ به عنوان گیتاریست و خواننده و ترانه‌سرا آغاز کرد.

جیمی پیج
اطلاعات پس‌زمینه
نام شناسنامه‌ای جیمز پاتریک پیج
(به انگلیسی: James Patrick Page)
نام(های) دیگر جیمی پیج، چارلز ابسکیور،
اِس. فلیویُس مرکوریُس
زاده ۹ ژانویهٔ ۱۹۴۴ ‏(۷۸ سال)
هستون، میدل‌سکس، انگلستان
ژانر هارد راک، هوی متال، بلوز راک، فولک راک
ساز(ها) گیتار الکتریک، دالسایمر، ماندولین، گیتار باس، استیل گیتار، هردی گردی، سیتار، سازدهنی
سال‌های فعالیت ۱۹۵۷-اکنون
ناشر(ان) آتلانتیک، گفن، مرکوری
همکاری‌های مرتبط دِ یاردبِردز، لد زپلین، هانی‌دریپرز، دِ فِرم، کاوردِیل-پیج، پیج اند پلنت، ایکس‌وای‌زد
سازهای اصلی

در نیمه اول دهه شصت میلادی او به عنوان گیتاریست بسیار موفق استودیویی برای هنرمندان بسیاری نوازندگی کرد و در ساخت آلبوم‌های بسیاری شرکت داشت، سپس به مدت ۲ سال(۱۹۶۶–۱۹۶۸) برای گروه دِ یاردبِردز نوازندگی کرد و بالاخره در سال ۱۹۶۸ به همراه رابرت پلنت، جان پال جونز و جان بونام گروه افسانه‌ای لد زپلین را تشکیل داد.

از جیمی پیج به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین گیتاریست‌ها و ترانه‌سرایان و تهیه‌کنندگان تاریخ موسیقی یاد می‌شود  از دید متخصصین موسیقی مجموعه مشهور رادیویی نقد و بررسی موسیقی chop shop در لیست کامل‌ترین گیتاریست‌های تاریخ جیمی پیج در مقام اول قرار دارد. شرکت گیپسون پیج را دومین گیتاریست برتر تاریخ می‌داند و مجله رولینگ استون در سال ۲۰۰۳ و در رده‌بندی ۱۰۰ گیتاریست برتر تمامی دوران، جایگاه سوم را به جیمی پیج اختصاص داد.  او در سال ۱۹۹۲ به عنوان عضوی از گروه دِ یاردبِردز[  و در سال ۱۹۹۵ به عنوان یکی از اعضای لد زپلین  به تالار مشاهیر راک اند رول راه یافته‌است. از جیمی پیج به خاطر خلق موسیقی هوی متال توسط پاور ریف‌های انقلابی، به عنوان خداوند ریف و “the pontiff of power riffing” یاد شده‌است.

در سال ۲۰۱۴ کالج موسیقی برکلی آمریکا، بزرگترین کالج مستقل موسیقی در جهان، به جیمی پیج دکترای افتخاری موسیقی اهدا کرد. کالج برکلی او را یکی از همه فن حریف‌ترین گیتاریست‌های تاریخ نامید که با ساخت آثار آکوستیک تا قطعات استاندارد هارد راک و با میزان سازی‌های نو و نامتعارف و استفاده خلاقانه از افکت‌های الکترونیکی و رویکردی نو به تولید، موسیقی راک را به سطحی بالاتر ارتقا داد. جیمی پیج در سال ۲۰۰۸ نیز از دانشگاه Surreyساری انگلستان به اخذ درجه دکترای افتخاری موسیقی مفتخر شده بود.

گیتاریست‌های نامداری همچون Ace Frehley, Joe Satriani, John Frusciante, James Hetfield, Kirk Hammett, Zakk Wylde, Yngwie Malmsteen, Ritchie Blackmore, Joe Perry, Richie Sambora, Angus Young, Slash, Dave Mustaine, Mike McCready, Jerry Cantrell, Stone Gossard, Mick Mars, Paul Stanley, Alex Lifeson, and Dan Hawkins تحت تأثیر و نفوذ او بوده‌اند.

در نظر سنجی سایت Gig wise به عنوان Coolest Guitar in Rock گیتار Gibson EDS-1275 Doubleneck جیمی پیج به عنوان “جالب‌ترین ” گیتار در تاریخ موسیقی راک انتخاب شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=65391

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا