موسیقیموسیقی ایران

جنس آدم‌های این رویداد با جشنواره‌های دیگر متفاوت است

جنس آدم‌های این رویداد با جشنواره‌های دیگر متفاوت است/۵۰ گروه متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند
/۵۰ گروه متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  محمدهادی خاکی، دبیر رویداد «روایت سرباز» معتقد است کسانی که در این رویداد شرکت می‌کنند، مسئله‌شان عاشق و معشوقی است و جنس تفکراشان کاملا متفاوت است.

بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان به شهادت رسیدند. این حمله با نظارت و دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد. در پی شهادت این سردار بزرگ، دومین جایزه هنری بنیاد رودکی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به موضوع سرود اختصاص یافته است. این رویداد هنری با همکاری بنیاد مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد فرهنگی به گفت‌وگو با محمدهادی خاکی، دبیر رویداد «روایت سرباز» پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای خاکی چرا نام این رویداد روایت سرباز است؟

«روایت سرباز» از سال ۱۳۹۹ و با دغدغه‌ای که مدیرانِ وقت بنیاد روکی درباره حاج قاسم داشتند، برگزار شد. اولین رویداد هم با بحث نمایشگاه عکس و نگارخانه در همان سال به صورت بسیار عالی و نفیس برگزار شد. این ماجرا نقطه سرآغاز مسئله روایت سرباز بود. به نیت سردار حاج قاسم سلیمانی نام این رویداد را روایت سرباز گذاشتند.

ما یک جایزه‌ای به نام جایزه هنری رودکی داریم و رویداد روایت فردا بهانه اصلی ما برای سالگرد حاج قاسم است. به بهانه این رویداد در سال ۹۹ جایزه رودکی به عکس‌های حاج قاسم تعلق گرفت و مجموع آن عکس‌ها نیز بعدها به عنوان نمایشگاه برگزار شد. امسال با توجه به این رویداد سرود روایت سرباز برگزار می‌شود. دومین جایزه هنری بنیاد رودکی نیز امسال به ۷ برگزیده گروه سرود تعلق می‌گیرد.

امسال این رویداد با حمایت بنیاد مکتب حاج‌قاسم سلیمانی، مورد استقبال قرار گرفت و جناب آقای مجید زین‌العابدین، دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل وزارتی و سرپرست بنیاد رودکی نیز حنایت ویژه‌ای از این رویداد کردند.

از دور اول این رویداد شما دبیر آن بودید؟

خیر، بنده فقط برای بحث سرود در محضر دوستان و مجموعه هستم.

در این دوره که دومین دوره جایزه بنیاد رودکی است، میزان استقبال چه‌قدر بوده؟

نزدیک به ۳۴ گروه سرود و بالغ بر ۵۰ اثر در این حوزه درخواست دادند و در فراخوان شرکت کردند که این رقم نشان می‌دهداستقبال بسیار خوب بوده است. مسئله سرود حاج قاسم یک مسئله تخصصی است و بسیاری از گروه‌های سرود در آن اقبال داشتند و به آن ورود پیدا کردند. از این ۵۰ و خورده‌ای اثری که برای ما ارسال شد، بررسی نهایی ما نسبت به آن انجام شد، از یک کیفیت نهایی برای رقابت برخوردار بودند. ما متوجه شدیم این مسئله در این چند سال، با رویکرد و نگاهی که ما در تولیدات داشتیم، باعث شده تیم‌ها چه در تهران و چه در شهرستان، به صورت خودجوش برای حاج قاسم کارهای ویژه‌ای را تولید کنند.

بیشتر افرادی که در این رویداد شرکت کردند از طرف کجا بودند؟ مدرسه؟

چندین سال است که گروه‌های سرود ما که در سطح کلان کشور می‌بینیم، دیگر به مدرسه محدود نمی‌شوند؛ زمانی بود که ما بسیار جدی می‌گفتیم، این افراد از طرف مدرسه، بسیج مدرسه یا چنین جاهایی در این رویدادها شرکت می‌کنند؛ البته در حال حاضرهم چنین موضوعی وجود دارد اما اکثریت گروه‌های سرود خارج از مدارس هستند و گروه‌ها با نظر بر اینکه به یک مربی شایسته تکیه‌کرده‌اند، در چنین رویدادهایی حاضر می‌شوند و نتایج خوب و قابل قبولی هم می‌گیرند. ما شرایط را در گروه‌های سرود به گونه‌ای می‌بینیم که این موقعیت را برای افراد ایجاد کرده تا بچه‌ها از نقاط مختلف در این رویداد حاضر شوند.
از این تعدادی که در رویداد حاضر شدند، چند گروه برای تهران بودند؟

ما در حال حاضر هفت گروه را با تصمیم هیئت مشاوران انتخاب کردیم که شامل آقای دکتر حسن ریاحی، استاد هادی آرزم و استاد میرزمانی که هر سه از بزرگان و پیشکسوتان و امضا دارن حوزه موسیقی کشور هستند. از این تعداد ۳ گروه از تهران و ۴ گروه از شهرستان هستند یعنی آن انتظاری که ما از شهرستان‌ها داشتیم کاملا برآورده شد و گروه‌های شهرستانی ما خیلی خوش درخشیدند و بسیار پرشور شرکت کردند و از جان و دل مایه گذاشتند.

وضعیت اسکان این هنرمندان به چه صورت است؟

وضعیت اسکان این دوستان به بهترین شکل ممکن در تهران فراهم شده تا بچه‌ها به آرامش و امنیت برسند و ما بتوانیم به بهترین شکل در خدمت آن‌ها باشیم.

جنس آدم‌های این رویداد با جشنواره‌های دیگر متفاوت است/۵۰ گروه متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند

پیشنهادها و حمایت‌های شما از این هفت گروه برگزیده چیست؟

اجرای صحنه در همان روز یعنی ۱۱ دی اجرا می‌شود، هرکدام از این افراد نیز امکان حضور در تالا وحدت برای اجرا را دارند. خیلی از این افراد سال‌هاست که رزومه دارند و حضور در این رویداد هم به سابقه آن‌ها اضافه خواهد شد، ضمن اینکه حمایت ما، بحث هدیه نقدی است.

در شرایطی که هجمه‌های زیادی نسبت به برگزاری رویدادهای فرهنگی وجود دارد، شما برای برگزاری این موضوع با مشکل مواجه نشدید؟

آدم‌ها و کسب و کار رویداد حاج قاسم مشخص است، دنیای این آدم‌ها، جبهه مخاطب ما و تولیدکنندگان ما متفاوت است، آن کسی که عاشق حاج قاسم است، هرگونه که او را راهنمایی کنیم می‌آید. مسئله‌ اینافراد، دغدغه عاشق و معشوق است هرجا که نام‌ حاج قاسم بیاید، همه چشم بسته در مکان حاضر می‌شوند و خداراشکر چنین ذهنیتی دربرنامه ما هیچ تاثیری نداشت و کسی هم درباره این رویداد چنین فکر و ایده‌ای نداشت. الحمدالله مسئله حاج قاسم فراملی است و به یکسری از ارزش‌ها تنیده شده و کسی دنبال این نیست که حاشیه‌سازی کند. با جریانات هنری دیگر و نگاه‌های دیگر قابل قیاس نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=65213

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا