بیوگرافیهنرمندان

آشنایی با خواننده افغانستان «وحید قاسمی»

به گزارش کامینگ سون موزیک:  «وحید قاسمی» از جمله آوازخوانان معروف افغانستان است که توانسته در 33 سال کار هنری اش حدود 500 پارچه آهنگ را برای خود و سایر آواز خوانان هنر موسیقی بسازد.

«وحید قاسمی» آوازخوان معروف افغانستانی،آموزش‌های نخستین، متوسط و برتر را در مکتب سردار جانخان، لیسه نادریه و فاکولته ادبیات دانشگاه کابل فراگرفته‌ است.

آموزش تحت نظر پدر و کاکا

وی اساسات موسیقی شرقی را از کاکای خود استاد «یعقوب قاسمی» و پدرش «یوسف قاسمی» آموخته ولی به گفته خودش ابتدایی ترین آموزشها پیرامون موسیقی غربی را از استاد «سرمست» و تئوری موسیقی غربی، اساسات آرمونی و اکورد را از «ببرک وسا» فرا گرفته است.

تشکیل گروه موسیقی «شاین»

استاد قاسمی کار هنری خود را در سال 1356 خورشیدی با تشکیل گروه موسیقی به نام «شاین» در همکاری با عبدالله قاسمی، قاسم قاسمی و توریالی نواز در کابل شروع کرد.

این آوازخوان محبوب افغانستانی مدت دو و نیم سال، یک سلسله کانسرتها را در دانشگاه کابل، لیسه ها، سینما پارک، سینما زینب، سفارتخانه های مقیم کابل، کلپ پامیر در هوتل انترکانتیننتال، و … اجرا کرد که مورد استقبال مردم و بخصوص نسل جوان این کشور قرار گرفت.

چنانچه هنرمندان جوانی که بعد از آن شروع بکار کردند، از همین شیوه پیروی نمودند و به تشکیل گروه هایی مانند «گروه باران»، « گروه گل سرخ » و غیره منتهی شد.

کسب لقب «استاد»

شمار کسانی که لقب «استاد» را در افغانستان گرفته بسیار اندک هستند اما آقای قاسمی به پاس بیش از 41 سال تلاش در جهت رشد موسیقی افغانستان کرده و آموزش موسیقی عامیانه و فولکلور افغانستان این لقب ارزشمند را از آن خود کرد.

وحید قاسمی از سال (۲۰۰۶) تا کنون در داخل افغانستان به گردآوری، شناسایی و تحقیقات موسیقی اصیل و فولکور افغانستان مصروف می‌باشد و برای تحقیقات ساحوی، سفرهایی به ولایات، شهرها و روستاهای این کشور دارد.

بازخوانی آهنگ های فولکوریک افغانستان

قاسمی در تلاش برای بازآفرینی موسیقی سنتی افغانستان و حفظ این گونه موسیقی که تاریخ و سازنده روشنی ندارد به سراغ هنرمندان اصیل، نوازندگان سازهای قدیمی و خوانندگان آوازهای فولکلور افغانستان می‌رود و صدای آن‌ها را ضبط می‌کند.وی در بازخوانی آوازهای فولکلوریک افغانستانی شهرت دارد.

«زیر و بم موسیقی اصیل بدخشان، هرات و بادغیس» حاصل پژوهش‌های ده ساله وحید قاسمی است. او در نخستین بخش این کتاب به موسیقی اصیل بدخشان در دو حوزه هنری موسیقی پامیری و تخاری پرداخته است و سبک‌ها و آثار موسیقایی هر دو حوزه را معرفی نموده است.

سپس در مورد سرودهای فولکلوری، در مناسبت‌های ویژه توضیحات داده است و در ادامه آلات موسیقی و هنرمندان را در هر دو حوزه معرفی کرده‌است.

وحید قاسمی، از سه دهه بدینسو بحیث هنرمند جوان، مولد و مستعد در بخش آوازخوانی و آهنگ سازی در افغانستان مطرح است. تلاشها و کارکرد های هنری او تا کنون نشان داده است که وی یک آوازخوان ساده آماتوری نیست، بلکه توانسته است از داشته ها و میراث های علمی و هنری پدر بزرگ خود ( استاد قاسم افغان ) در راه تکامل هنر موسیقی افغانستان بهره گیرد.

تحقیق پیرامون موسیقی محلی 4 ولایت

این استاد افغانستانی همچنین به مدت چهار سال تحقیقاتی را پیرامون موسیقی محلی ولایات بادغیس ، هرات ، تخار و بدخشان به اتمام رسانیده و زیبایی های موسیقی آن محلات را به جهانیان معرفی نموده است.

وحید قاسمی تاکنون بیش از 15 آلبوم را روانه بازار کرده است که در این ویدیو «بیا بریم وطن» یکی از آثار ماندگار این آوازخوان مشهور افغانستانی را تماشا می کنید.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=6438

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا