بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۰۵ دسامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ ولادیسلاو اشپیلمان

به گزارش کامینگ سون موزیک: ولادیسلاو اشپیلمان با تلفظ صحیح وُوادیسواو اشپیلمان (لهستانی: Władysław Szpilman؛ تلفظ لهستانی: [vwaˈdɨswaf ˈʂpʲilman]؛ زاده ۵ دسامبر ۱۹۱۱ درگذشته ۶ ژوئیهٔ ۲۰۰۰) یک نوازنده پیانو، آهنگساز، پدیدآور ، یهودی اهل لهستان بود. او بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۲۰۰۰ میلادی فعالیت می‌کرد. کتاب و فیلم پیانیست بر پایه زندگی وی نوشته و ساخته شده‌است.
ولادیسلاو اشپیلمان
نام در زمان تولد وُوادیسواو اشپیلمان
زادهٔ ۵ دسامبر ۱۹۱۱
ساسنوویتس، لهستان کنگره
درگذشت ۶ ژوئیهٔ ۲۰۰۰ (۸۸ سال)
ورشو، لهستان
ملیت لهستانی
سال‌های فعالیت ۱۹۳۰ تا۲۰۰۰

اشپیلمان طی جنگ جهانی دوم و اشغال ورشو توسط آلمان نازی در لهستان زندگی می‌کرد. وی در طول جنگ شاهد نسل‌کشی بزرگ یهودیان در لهستان بود و خانواده او که شامل پدر و مادر و دو خواهر و یک برادرش می‌باشند در طی این نسل‌کشی کشته شدند اما اشپیلمان زنده ماند و تا سال ۱۹۴۵ در ورشو پنهان شد. اشپیلمان طی این سال‌ها به کارهای اجباری برای نیروهای آلمانی می‌پرداخت و دو سال پایانی جنگ، در ورشو به صورت پنهانی زندگی می‌کرد. او بعد از جنگ در رادیو ورشو به نوازندگی می‌پرداخت و تا سال‌ها به فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان یک پیانیست ادامه داد.

در فیلمی (The pianist) که فیلم‌نامه‌اش از زندگی اشپیلمان الهام گرفته شده، به خوبی وقایع آن روزگار و نسل‌کشی یهودیان به نمایش گذاشته شده که تماماً بر اساس واقعیت و خاطرات اشپیلمان بوده‌است.

از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به علف جاروب اشاره نمود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=64190

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا