موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

چاپ هفتم کتاب «گام‌های گمشده» منتشر شد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  چاپ هفتم کتاب «گام‌های گمشده؛ پژوهشی در مبانی و مفاهیم موسیقی ایرانی» تألیف مرتضی حنانه روانه بازار نشر شد.

در این کتاب مرتضی حنّانه (۱۳۶۸-۱۳۰۱)، محقق موسیقی و آهنگساز موسیقی ایران کوشیده است تا آنچه که از موسیقی ایرانی در دسترس است گرفته و با کمک معانی و مفاهیم لغات و اصطلاحات متداول، به چگونگی این موسیقی پی برده شود.

هدف نویسنده در این کتاب دست یافتن به یک رشته ارتباط منطقی و به‌خصوص «نظری» بین اجزای مختلف موسیقی (کمی پریشان) ایران امروز است .

وی تلاش کرده است اگر شرح نکته‌ای دشوار باشد، در حدّ امکان، تا آنجا که به گنگی و ابهام کشیده نشود، مطالب به زبان ساده بیان شود.

بخش‌های کتاب عبارت‌اند از: تفحّص و تعمقی بر آنچه که تا امروز از موسیقی ایران به جای مانده است، اصطلاحات متداول و متروک در موسیقی ایران، دستگاه‌های موسیقی ایران، ارتباط دستگاه شور با چهار مقام منتسب به آن، گوشه‌های موسیقی ایرانی است .

ارتباط بین دستگاه‌ها، گام کنونی موسیقی ایران، کوششی در جست‌وجوی گام راست، تار ساز ملیّ ایران امروز، سیر تاریخی گام شور، تئوری موسیقی یونان، تئوری موسیقی قرون وسطای رم، کوششی در جست‌وجوی دوبل گام موسیقی مشرق زمینو دستگاه همایون و مقام اصفهان ازدیگر بخش های کتاب «گام‌های گمشده؛ پژوهشی در مبانی و مفاهیم موسیقی ایرانی» است .

مرتضی حنانه در یازدهم اسفند ۱۳۰۱ در تهران متولّد شد. پدرش مهندس محمّد حنانه، مؤسس دبیرستان ایرانشهر بود. مرتضی پس از پایان دورۀ ابتدایی، به اصرار پدر در هنرستان موسیقی ملی به تحصیل مشغول شد. در آن زمان، هنرستان موسیقی ده نفر از موسیقی‌دانان را از چکسلواکی برای آموزش به هنرآموزان هنرستان استخدام کرده بود که مرتضی حنانه آموختن هورن (کر) را زیر نظر رودولف اوربانتس آغاز نمود…

چاپ هفتم این کتاب در ۱۸۰ صفحۀ از انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ ۸۸۳۱۰۶۱۰ و فروشگاه اینترنتی با شمارۀ ۶۶۴۱۵۴۰۱ تماس بگیرند.

همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره ۰۹۹۲۱۶۰۵۱۱۹ و یا با مراجعه به وبگاه سروش www.soroushpub.com، کتاب را تهیه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=64126

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا