بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولیدن ۳ دسامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ آزی آزبورن

به گزارش کامینگ سون موزیک:  جان مایکل «آزی» آزبورن (به انگلیسی: John Michael “Ozzy” Osbourne) (متولد ۳ دسامبر ۱۹۴۸) که بیشتر با نام هنری آزی یا آزی آزبورن شناخته می‌شود، خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و شخصیت تلویزیونی سرشناس بریتانیایی است. او در دهه ۷۰ میلادی با نام مستعار «شاهزاده تاریکی» به عنوان خواننده اصلی گروه هوی متال بلک سبث فعالیت می‌کرد.  از او (و گاهی از لمی ) به عنوان «پدرخواندهٔ هوی متال» یاد می‌شود.

آزی آزبورن
اطلاعات پس‌زمینه
نام شناسنامه‌ای جان مایکل آزبورن
نام(های) دیگر آزی
آزی آزبورن
شاهزادهٔ تاریکی
پدرخواندهٔ هوی‌متال
زاده ۳ دسامبر ۱۹۴۸ ‏(۷۳ سال)
آستون، بیرمنگام، میدلندز غربی
ژانر هوی متال، دوم متال، هارد راک، کلاسیک
ساز(ها) سازدهنی، سینتی‌سایزر
سال‌های فعالیت ۱۹۶۸–۱۹۹۲ / ۱۹۹۵-اکنون
ناشر(ان) سی‌بی‌اس، اپیک، جت
همکاری‌های مرتبط بلک سبث، رندی رودز، زک وایلد، رابرت تروهیو

آزبورن طی زندگی حرفه‌ای‌اش همواره با شایعه‌های مختلف به عنوان روان‌پریش و شیطان‌پرست معرفی شده‌است.  او تأثیر زیادی بر موسیقی هوی متال داشته‌است.

از آزی آزبورن در جایگاه خوانندهٔ بلک سبث با عنوان شاهزادهٔ هوی متال (شاهزاده تاریکی) یاد می‌شود.

آزی در سال ۱۹۹۳ و برای آهنگ «من نمی‌خواهم دنیا را تغییر بدهم» برندهٔ جایزهٔ گرمی «بهترین اجرای متال» شد

زندگی خصوصی

در سال ۱۹۷۱ آزی در یک کلوپ شبانه با تلما رایلی که در آن‌جا کار می‌کرد آشنا شد. آن‌ها در ژوئیه همان سال با هم ازدواج کردند. تلما یک فرزند پنج ساله به نام الیوت کینگزلی از رابطه‌ی قبلی خود داشت(الیوت به عنوان فرزند خوانده‌ی آزی از همسر اولش شناخته می‌شود و در حال حاضر بازیگر تئاتر است).آزی و تلما در سال ۱۹۷۲ صاحب یک دختر به نام جسیکا و در سال ۱۹۷۵ صاحب یک پسر به نام لوییز شدند.آزی و تلما در سال ۱۹۸۲ از هم جدا شدند.آزی بعدها ازدواج با تلما را به عنوان یک اشتباه وحشتناک یاد کرد .

در فیلم مستندی که در سال ۲۰۱۱ از زندگی آزی آزبورن ساخته شد(God bless Ozzy Osbourne)جسیکا و لوییز گفتند که آزی پدر بدی بوده است ؛آزی حتی تاریخ تولد آن‌ها را نمی‌داند.جسیکا،لوییز و مادرشان تلما همانند هر شهروند عادی دیگری تا حد زیادی گمنام مانده اند

در سال ۱۹۸۲ آزی با شارون آردن ازدواج کرد. آن‌ها صاحب صاحب سه فرزند به نام‌های ایمی(۱۹۸۳)،کِلی(۱۹۸۴) و جَک(۱۹۸۵) شدند. در سال ۲۰۰۱ با آغاز به پخش نمایش واقعی تلویزیونی از زندگی آزبورن‌ها، آزی و خانواده‌اش یک بار دیگر مورد توجه عموم قرار گرفتند. این برنامه از زندگی روزمرهٔ آزی به همراه همسرش شارون و دو فرزندش‌شان کِلی و جَک و توسط ام‌تی‌وی تهیه شده بود(اِیمی دختر ارشد آن‌ها در این برنامه حضور نداشت). آزبورن‌ها که در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت جایزهٔ امی بهترین شوی واقع‌نمای تلویزیونی شد

تصویری واقعی و بدون سانسور از روابط و مسائل خصوصی خانوادهٔ آزبورن را نمایش داد. در چند بخش از آن به مسئلهٔ اعتیاد جک-تنها پسر خانواده-به الکل و مخدر و جروبحث آزی با او بر سر این موضوع پرداخته شد.در نهایت جک در سال ۲۰۰۳ به یک مرکز ترک اعتیاد مخصوص نوجوانان در مالیبو فرستاده شد. ایمی دختر بزرگ‌تر آن‌ها از ابتدا مخالف ایده‌ی ساخت این برنامه بود. او گفته بود از این برنامه متنفر است و حاضر نیست با حضور جلوی دوربین زندگی شخصی‌اش را به نمایش عموم بگذارد. او در زمان تصویر برداری که ۱۶ سال بیشتر نداشت خانه را ترک کرد .

در ۱۸ مه سال ۲۰۰۷ اعلام شد که به‌زودی پیاده‌روی ستارگان بیرمنگام-شبیه پیاده‌روی شهرت هالیوود- افتتاح خواهد شد. بالاخره در ۶ ژوئیه، طی مراسمی آزی آزبورن به‌عنوان اولین عضو پیاده‌روی ستارگان بیرمنگام معرفی شد و به افتخار او نشان ستارهٔ برنزی در محل نصب شد

آزی در سال ۲۰۰۸ طی مصاحبه‌ای که با یواس‌ای تودی داشت اعلام کرد که پس از انتشار ۲ آلبوم دیگر خود برای همیشه از دنیای موسیقی کناره‌گیری خواهد کرد.

ابتدای زندگی

آزبورن در شهر بیرمنگهام انگلیس متولد شد. پدرش «جان توماس جک آزبورن» (۱۹۱۵–۱۹۷۷) نام داشت. پدرش مکانیک شیفت شب در شرکت جی ای سی بود. مادر او، لیلین، کاتولیک بود هرچند خیلی مذهبی نبود. او روزها در کارخانه کار می‌کرد. آزبورن کوچک فرزند چهارم از بین ۶ بچه بود، ۳ خواهر بزرگتر و ۲ برادر کوچکتر داشت. این خانواده در خانه‌ای با ۲ اتاق خواب در لاج رُودِ ۱۴ در آستون زندگی می‌کردند. آزبورن از دوران ابتدایی نام مستعار «آزی» را پیدا کرد.

آزبورن با مشکلاتی نظیر خوانش‌پریشی و اختلال کم توجهی – بیش‌فعالی و سایر مشکلاتی از این دسته بزرگ شد. به دلیل گرایش به روی صحنه آمدن در مدرسه به فعالیت‌هایی اپرای کمدی و اپرای کمیک پرداخت. زمانی که در ۱۴ سالگی اولین قطعه موفق بیتلز را شنید از طرفداران این گروه شد. او آهنگ “او تو را دوست دارد” بیتلز را دلیل موزیسین شدن خود می‌داند. او در مستند سال ۲۰۱۱ خدا آزی آزبورن را بیامرزد گفت: “همان لحظه‌ای که آهنگ “او تو را دوست دارد” را شنیدم فهمیدم برای باقی عمرم می‌خواهم یک راک‌اِستار باشم.

آزفست
آزی آزبورن پایه‌گذار فستیوال سالیانه آزفِست است که در آن گروه‌های هوی متال موسیقی اجرا می‌کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=64095

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا