بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۲۴ نوامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛دیل کارنگی

به گزارش کامینگ سون موزیک:دیل هاریسون کارنگی (به انگلیسی: Dale Harbison Carnegie) (زاده ۲۴ نوامبر ۱۸۸۸ – درگذشته ۱ نوامبر ۱۹۵۵) یک نویسنده و سخنران آمریکایی توسعه دهندهٔ درس‌هایی در زمینهٔ پیشرفت شخصی، فروشندگی و سخنرانی در جمع بود. او در یک خانوادهٔ فقیر در میزوری به دنیا آمد. دیل در نوجوانی مجبور بود ساعت ۴ صبح از خواب برخیزد تا شیر گاوهای خانواده را بدوشد. او در خانهٔ خود در نیویورک درگذشت. یکی از شاخص‌ترین و مهمترین ایدهٔ کارنگی در کتاب‌هایش این بود که می‌توان اخلاق برخی را با تغییر دادن رفتارمان در مقابل شان، تغییر داد.

دیل کارنگی
زاده دیل هاریسون کارنگی
۲۴ نوامبر ۱۸۸۸
مری‌ویل، میزوری، ایالات متحده
درگذشته ۱ نوامبر ۱۹۵۵ (۶۶ سال)
فارست هیلز، نیویورک، ایالات متحده
آرامگاه بلتون، میزوری
پیشه نویسنده، استاد و سخنران
کار(های) برجسته آیین دوست یابی (نام اصلی: چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد؟) آیین زندگی (نام اصلی:چگونه از نگرانی دست برداریم و زندگی کنیم؟)
همسر(ها)
  • Lolita Baucaire (ا. ۱۹۲۷–ج. ۱۹۳۱)
  • Dorothy Price Vanderpool (ا. ۱۹۴۴–۱۹۵۵)
فرزند(ان) Donna Dale Carnegie,
پدر و مادر James William Carnagey, Elizabeth Carnagey

زندگی‌نامه

دیل هاریسون کارنگی (Dale Harbison Carnegie) که اغلب با نام دیل کارنگی در میان عموم مردم شناخته شده، ۲۴ نوامبر ۱۸۸۸ در مری‌ویل شهری در شهرستان نوداوی ایالت میزوری (آمریکا) متولد شده‌است.

دیل کارنگی در یک خانواده فقیر چشم به جهان گشود، پدر او (ویلیام کارنگی) کشاورز و مادرش (آماندا الیزابت هاریسون) خانه‌دار بود.

سختی و فقر تنها مواردی هستند که دیل کارنگی از دوران کودکی اش به یاد دارد. خانواده کارنگی بعدها به ایالت بلتون میزوری نقل مکان کردند.

او با وجود مشکلات مالی و خانوادگی فراوانی که داشت توانست تحصیلات خود را ادامه دهد و در دانشگاه آموزگاران در ایالت وارنزبرگ، میزوری تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل کند.

جوانی دیل کارنگی

او پس از تکمیل تحصیلاتش، وارد بازار کار شد. اولین شغل دیل کارنگی پس از اتمام دوره تحصیلی دانشگاهی اش، فروش دوره‌های مکاتبه‌ایِ آموزشی به دامداران بود. سپس او به عنوان یک بازاریاب فروش، برای فروش فرآورده‌های دامداران به کار خود ادامه داد. خیلی زود او توانست در کسب و کار خود به موفقیت برسد.

او تا پایان سال ۱۹۱۱ یعنی تا سن ۲۳ سالگی توانست ۵۰۰ دلار برای خود پس‌انداز کند. این مبلغ معادل ۱۲ هزار دلار امروزی است. دیل کارنگی در سن ۲۳ سالگی دست از کار بازاریابی کشید و به سراغ علاقه خود یعنی تدریس و سخنرانی رفت. در اولین گام او به مدارس بزرگسالان یا شاتاوکاوا پیوست و سخنران‌ها و تدریس خود را از آنجا شروع کرد اما بعدها از آکادمی هنرهای تجسمی در نیویورک سر درآورد.

او در آکادمی هنرهای تجسمی یک بازیگر بسیار موفق بود و حتی چندین نقش در تئاترهای پرطرفدار آن زمان مانند نمایش Polly of the circuss بازی کرده بود.

پس از گذشت مدت کوتاهی در حالی که تمامی پس‌انداز اش به اتمام رسیده بود دیل کارنگی متوجه شد که از راه سخنرانی، تدریس یا حتی بازیگری نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی خود بر بیاید.

دیل کارنگی در جنگ جهانی اول به ارتش آمریکا پیوست. او بعد از خدمت به عنوان سرباز ارتش به نیویورک بازگشت.

شروع دوباره

با وجود اینکه دیل کارنگی رسماً برشکست شده بود اما امید خود را از دست نداد. او هدف خود را تغییر نداد، دست از علاقه خود یعنی سخنرانی نکشید و مسیر دیگری برای دستیابی به اهدافش پیدا کرد. او اولین دوره‌های سخنرانی اش را به صورت عمومی و صرفاً به صورت کنفرانس برگزار می‌کرد. ثروت یا درآمد زیادی از این طریق بدست نمی‌آورد اما با همان مقدار می‌توانست زندگی خود را بگذراند.

سر انجام سخنرانی‌های کارنگی باعث شدند تا او به یک شهرت و محبوبیت نسبی برسد.

در همین دوران بود که دیل کارنگی تصمیم گرفت علاوه بر سخنرانی به فکر نویسندگی نیز بی افتد. او اولین کتاب خود را در سال ۱۹۳۶ با نام آئین دوست یابی (چگونه می‌توان دوستان را به دست آورد و بر افراد تأثیر گذاشت) منتشر کرد.

این کتاب خیلی زود به شهرت جهانی رسید و بسیار از آن استقبال شد. بسیاری از منتقدان معتقدند که این کتاب آغازی بر پیشرفت‌های پیاپی دیل کارنگی بود.

کتاب‌شناسی

آیین زندگی (چگونه تشویش و نگرانی را از خود دور کنیم)
آیین دوست یابی (نام اصلی: چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد؟)
آیین سخنرانی
هنر تکلم عمومی
تکلم عامیانه:دوره آموزش استاندارد مدارس آمریکا
تکلم عمومی برای موفقیت
لینکلن ناشناخته
واقعیت‌های ناشنیده افراد معروف
پنج دقیقه بیوگرافی
چگونه از نگرانی دست برداریم و زندگی کنیم؟
تراژدی فرزانگی دوران‌ها
راه ساده و سریع برای تأثیر سخن

آئین دوست‌یابی
مقالهٔ اصلی: آئین دوست‌یابی

کارنگی دربارهٔ علت نگارش این کتاب اظهار می‌کند کمیته‌ای در دانشگاه شیکاگو یک تحقیق راجع به امیال عموم مردم جامعه انجام دادند که نتیجه حاصل شده حکایت داشت مردم بعد از خواستن سلامتی علاقه‌مند هستند بدانند چطور می‌توانند روی باقی مردم تأثیر بگذارند، بنابراین تصمیم گرفتند که دوره‌ای برای بزرگسالان در مریدن بگذارند تا این مسائل را برای آنها آموزش دهند، اما کتابی برای تدریس پیدا نکردند زیرا تاآن زمان هیچ کتابی در این باره به رشته تحریر در نیامده بود؛ بنابراین دیل تصمیم می‌گیرد تا خودش دست به کار شود و اولین کتاب را براین اساس بنویسد.

کتابچه‌ها

چگونه در دنیای امروز جلو بیفتیم؟
کتاب طلایی کوچک
چگونه جتدو را در فرمول جادویی قرار دهیم؟
راه ساده و آسان آموختن صحبت در جمع
چگونه شنوندگانمان را مثل خود کنیم؟
چگونه در کنفرانس‌ها در زمان صرفه جویی کنیم و به نتیجه بهتری برسیم؟
چگونه نام‌ها را به خاطر بیاوریم؟ (یاداوری نام‌ها)
راز کوچک شناخته شده موفقیت (با شوق و ذوق زندگی کن!)
مؤثر تر سخن بگو! (مجموع کتاب‌های:راه ساده و آسان آموختن صحبت در جمع و چگونه شنوندگانمان را مثل خود کنیم؟)

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=63715

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا