جشنواره موسیقی ایرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

دلیل عدم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان

به گزارش کامینگ سون موزیک: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران درحالی پانزدهمین دوره خود را سپری می‌کند که برخلاف ادوار گذشته در شهر گرگان برگزار شده است. مدیرکل اداره ارشاد استان گلستان می‌گوید: آنچه به برگزاری بهتر رویداد امسال کمک کرده آن تنوع اقوام و همدلی و وحدتی است که در استان ما وجود دارد و به پیشبرد بهتر کارها کمک کرده است.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از روز دوشنبه بیست و سوم آبان ماه کار خود را آغاز کرده است. تفاوت این دوره با ادوار گذشته تغییر مکان برگزاری آن است.

دوره پانزدهم جشنواره موسیقی نواحی پس از چندین دوره برگزاری در شهر کرمان امسال برای اولین بار در شهر گرگان واقع در استان گلستان برگزار شده است. این در حالی است که محمود شالوئی سرپرست وقت معاونت هنری وزارت ارشاد سال گشته شهر کرمان را دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی معرفی کرده بود.

اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این دوره از جشنواره با توجه به مهیا نشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی میزبان جشنواره در استان کرمان، این رویداد در شهر گرگان پذیرای هنرمندان شرکت کننده و علاقه مندان این گونه موسیقایی است.

اما دلیل این جابجایی که تعجب برخی از اهالی موسیقی و مخاطبان را بر انگیخته آماده نبودن بستر برگزاری این رویداد در شهر کرمان است. براساس گفته‌های مدبر اداره ارشاد استان کرمان به دلیل مهیا نشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی میزبان جشنواره در استان کرمان این رویداد در شهر گرگان پذیرای هنرمندان موسیقی نواحی و اهالی رسانه و استادان و پیشکسوتان است.

البته باید یادآور شد طی سالهای گذشته برخی هنرمندان خواستار برگزاری جشنواره در شهرهای دیگر آن بودند و حال این اتفاق افتاده است.

اداره ارشاد شهر گرگان و دیگر بخش‌های ذیربط تلاش داشته‌اند در مدت زمانی کوتاه شرایط میزبانی را برای شرکت کنندگان و میهمانان مهیا کنند، حال اینکه چقدر موفق بوده‌اند سوالی است که هنرمندان و مخاطبان باید به آن پاسخ دهند. رعیت مدیرکل اداره ارشاد شهر گرگان در همین رابطه گفتگو کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ابتدای صحبتهایش گفت: همیشه در تغییر و تحول برای بهتر شدن خیری هست. اینطور نیست که استان گلستان امسال به فکر برگزاری جشنواره موسیقی نواحی افتاده باشد. نه اصلا اینطور نبوده. ما چند سالی است که به دنبال میزبانی جشنواره موسیقی نواحی هستیم.

محمد رعیت در ادامه گفت: خداراشکر پس از چندسال لطف خدا امسال شامل حال ما شده است و همانطور که شاهد هستید همکاران ما برای بهتر شدن این رویداد و رضایت هنرمندان در حال تلاش هستند و امیدواریم از پس چنین مسئولیتی در قبال آن‌ها، مخاطبان و اهالی رسانه‌ها برآییم.

رعیت در پاسخ به این سوال که چرا جشنواره موسیقی نواحی زودتر از اینها در شهرستان گرگان و استان گلستان برگزار نشده، گفت: به هرحال طی چند سال گذشته این فرصت فراهم نشده است. اما امسال زیر ساخت‌ها گویا در کرمان مهیا نبوده ولی براساس تاکیدی که برگزار کنندگان و دبیر اجرایی جشنواره داشتند، سعی بر این بود حال که زمان اعلام شده، رویداد در سال جاری سر موعد مقرر برگزار شود؛ لذا استان‌هایی به عنوان کاندیدا انتخاب شدند و مسئولان مربوطه برای بازدید به استانهای مذکور و گلستان آمدند و امکانات را بررسی کردند.

او گفت: در نهایت میزبانی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به عهده ما گذاشته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ادامه درباره چند و چون امکانات موجود در گرگان گفت: به هرحال بسترهای زیرساختی برای این اتفاق فراهم است. تالار فخرالدین اسعد گرگانی واقع در گرگان یکی از بسترها و امکانات ماست که در اختیار جشنواره قرار گرفته است. وجود این مکان یکی از مقولات مثبتی بود که با توجه به شرایط موجود، رضایت تیم اعزامی معاونت هنری وزارت ارشاد را جلب کرد. این قضیه انجمن موسیقی ایران را قانع کرد تا با برگزاری جشنواره در منطقه ما موافقت کند.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: طبق نظر کارشناسان ما ۲سالن فاخر در کشورمان داریم که یکی از آن‌ها تالار وحدت تهران و دیگری تالار فخرالدین اسعد گرگانی است. البته این مقایسه به لحاظ تخصصی است؛ وگرنه تالار وحدت به لحاظ فرهنگی سطح و جایگاه بالایی دارد. موضوع جالب اینکه سازنده هر دو اثر یک نفر هستند. به هرحال با همه تلاشهای صورت گرفته دوستان در نهایت قانع شدند که تالارفخرالدین اسعد گرگانی برای میزبانی هنرمندان ارجمند موسیقی نواحی مختلف کشور مناسب است.

رعیت بیان کرد: موضوع دیگری که به برگزاری بهتر رویداد امسال کمک کرده آن تنوع اقوام و همدلی و وحدتی است که در استان ما وجود دارد و به پیشبرد بهتر کارها کمک کرده است.

رعیت تاکید کرد که برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کشور در گرگان فرصتی مغتنم برای تبادلات فرهنگی است و هم اکنون ۱۶ قوم و ملیت در استان گلستان سال هاست در وحدت کامل زندگی می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره مهمی چون موسیقی نواحی کشور در گرگان چه دستاوردی برای فرهنگ و هنر استان گلستان دارد، گفت: همان طور که خدمتان عرض کردم، تعدد اقوام در استان گلستان بسیار متنوع است که البته در نوع خود ویژگی محسوب می‌شود.

محمد رعیت در پایان برای هنرمندان موسیقی نواحی آرزوی موفقیت کرد.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در حال برگزاری است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=63516

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا