موسیقیموسیقی ایران

کوچِ جشنواره موسیقی نواحی از کرمان به شمال

به گزارش کامینگ سون موزیک: پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی که قرار بود در کرمان برگزار شود، در دقیقه نود، مسیر خود را به سمت شمال ایران تغییر داد.

سال گذشته در همین حوالی بود که خبر آمد، جشنواره موسیقی نواحی دبیرخانه‌ای دائمی در کرمان خواهد داشت. آن زمان محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری و علی زینی‌وند؛ استاندار کرمان بود. شالویی و زینی‌وند صبح روز دوشنبه 24 آبان‌ 1400 تفاهم‌نامه ایجاد دبیرخانه دایمی و برگزاری سالانه جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان را امضا کردند.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی که قرار بود در کرمان برگزار شود، در دقیقه نود، مسیر خود را به سمت شمال ایران تغییر داد.محمدرضا علیزاده؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، محمد اله‌یاری؛ سرپرست دفتر موسیقی، احمد صدری دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و دبیر چند دوره جشنواره موسیقی نواحی و سیدامین مؤیدی اصفهانی؛ مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری هم در این جسله حضور داشتند.

مسئولان حاضر در آن جلسه، این اتفاق را میمون و مبارک دانستند و جملگی تاکید داشتند که تاسیسِ این دبیرخانه دائمی در کرمان، موجبِ پیشرفت جشنواره موسیقی نواحی و بالا رفتنِ کیفیتِ برگزاریِ این رویداد می‌شود.

امضای این تفاهم‌نامه در حالی رخ داد که انتقادهای زیادی به آن وارد بود. بسیاری معتقد بودند که جشنواره موسیقی نواحی متعلق به همه‌ی مردم ایران است و نباید در یک استان باقی بماند. این منتقدان بر این نکته باور دارند که گردش جشنواره در استان‌های مختلف می‌تواند موجب رونق بیشتر جشنواره و موسیقی نواحی شود. مسئولان وزارت ارشاد اما مرغ‌شان یک پا داشت و بر نظر خود پافشاری کردند.

اکنون یک سال از امضای آن تفاهم‌نامه گذشته است و زمان برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی است. اخبار اما از این حکایت دارند که پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی امسال در کرمان برگزار نمی‌شود.

به گفته برخی از هنرمندانِ موسیقی نواحی، پانزدهمین دوره‌ی جشنواره موسیقی نواحی در هفته‌ی جاری در جایی به جز کرمان برگزار خواهد شد. گویا گرگان میزبان این دوره از جشنواره خواهد بود.

دقایقی پیش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران اعلام کرد که پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، از سوی انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از 23 تا 27 آبان 1400 در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

روابط عمومی انجمن موسیقی ایران ادعا کرده که «این دوره از جشنواره باتوجه به مهیا نشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی به عنوان مکان برگزاری جشنواره در موعد مقرر در استان کرمان، این رویداد در شهر گرگان پذیرای هنرمندان شرکت کننده و علاقه مندان این گونه موسیقایی است.»

در این دوره از جشنواره منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران به مدت 5 روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» حضور خواهند داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=63312

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا