موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

سالن‌های ایران برای فعالیت گروه کُر طراحی نشده است

به گزارش کامینگ سون موزیک: رهبر گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اشاره به وجود چالش میان برخی رهبران ارکستر و گروه کُر گفت: سالن‌های ما به صورت صحیحی برای فعالیت گروه کُر طراحی نشده است و در مواردی اعضای این گروه از رهبر بسیار دور هستند و احاطه کاملی به دست او ندارند.

رازمیک اوحانیان موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر و رهبر گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سه دوره به مدال طلا و عنوان نخست فستیوال موسیقی ارمنستان دست یافت. وی در سال ۱۳۹۴ نشان درجه یک هنری را از رئیس‌ جمهور وقت دریافت کرد. در سال ۱۳۹۶ رئیس‌ جمهور ارمنستان با اهدای نشان درجه یک هنری ارمنستان (مدال موسس خورناتسی) به اوحانیان از وی تقدیر کرد.

رهبری گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران، رهبری گروه کُر ارکستر سمفونیک صدا و سیما، رهبری گروه کُر مؤسسه ارکستر ایران، رهبری گروه کُر «سوان»، رهبری گروه کُر جوانان «آرپا» باشگاه آرارات و عضو هیئت داوران جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از فعالیت‌های هنری اوحانیان است.

 

اوحانیان با بیان اینکه گروه کُر در ایران کمتر شناخته شده است، درباره چرایی ایجاد چالش میان رهبران ارکستر و گروه کُر در بعضی از اجراها گفت: سالن‌های ما به صورت صحیحی برای فعالیت گروه کُر طراحی نشده است، در صحنه اجرا، اعضای گروه کُر به تعداد ۴۰ تا ۶۰ نفر باید بعد از اعضای ارکستر بایستند، در صورتی که در شرایط استاندارد باید حداقل سه تا چهار متر فضای کافی برای گروه کُر باشد تا بتوانند بایستند، بنشینند و احاطه کامل به دست رهبر داشته باشند و از نظر صوتی نیز فضا برای قرار گرفتن میکروفن‌ها باشد.

رهبر گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ادامه بیان کرد: در بعضی از اجراهای ارکستر ایجاد چالش‌ میان رهبران ارکستر و گروه کُر به این دلیل است که در ارکستر، گروه کُر از رهبر بسیار دور است و اعضای کُر در سطح پایینی قرار می گیرند. استندهایی هم وجود ندارد تا اعضای این گروه لااقل یک متر بالاتر بایستند تا به دست رهبر ارکستر احاطه داشته باشند و یکی از موارد خاصی که ما همیشه در سالن‌های ایران با آن مواجه و نگرانش هستیم، همین مساله است.

وی افزود: امیدوارم سالن‌های خوبی با عمق بزرگتر داشته باشیم تا امکان استفاده از صندلی‌های مخصوص با قابلیت تنظیم در ارتفاعات مختلف وجود داشته باشد و گروه کُر بتواند در آنجا مستقر شود.

اوحانیان همچنین درباره اهمیت آهنگسازی در اجراهای موسیقی زنده بیان کرد: موسیقی مانند تغذیه است. ما می‌توانیم یک دفعه یک پنیر را بدون هیچ چیزی و تزیینی بخوریم اما وقتی به یک کافه‌ای می‌رویم می‌بینیم که آشپزی همان پنیر را با کمی سبزی، بیسکویت، یک یا دو میوه، طراحی، تزیین و ارایه می‌کند تا هم مشتری از خوردن آن لذت ببرد و هم برای او سوءهاضمه ایجاد نکند. آهنگساز هم می‌تواند از ملودی‌های زیبا دوری کند اما وقتی دوری کرد، قطعات سنگین می‌شود و برای مردم عادی قابل هضم نخواهد شد.

این آهنگساز و رهبر ارکستر اظهار کرد: همان طور که همه افراد در پوشیدن لباس به دنبال رنگی هستند که مناسبشان باشد، در موسیقی هم؛ آهنگسازان، نوازندگان و شنونده‌های حرفه ای موسیقی به دنبال ملودی زیبا هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=63274

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا