موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

سرانجام سرود تیم ملی چه می‌شود؟

به گزارش کامینگ سون موزیک:  با وجود اینکه تنها کمتر از یک ماه به آغاز جام جهانی باقی مانده است، ولی محمد معتمدی که به عنوان گزینه انتخابی اجرای سرود این رویداد معرفی شده بود، اعلام کرد که سهمی در این ماجرا نخواهد داشت و در چنین شرایطی باید دید که کارگروه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چه اقدامی برای ساخت سرود انجام می‌دهد و یا اینکه کلا از ساخت یک قطعه موسیقی صرف نظر می‌کند؟

به گزارش ایسنا، رویدادهایی چون جام جهانی، به علت هیجان و جنبه مفرحی که دارند، همواره با موسیقی همراه بوده‌اند. موسیقی بخشی از فرهنگ فوتبالی به شمار می‌رود و آثار رسمی ساخته شده به سفارش فیفا برای هر دوره و البته آثار محلی، لشگر دوستداران فوتبال را با یکدیگر متحد می‌سازد.

در هر دوره از جام جهانی هنرمندان موسیقی که دارای چهره‌ی بین‌المللی هستند برای اجرا در این رویداد جهانی دعوت شده و آثار موفق و مشهور خود را اجرا می‌کنند و اینگونه می‌توانند تماشاگران حاضر در استادیوم و البته بینندگانی که از طریق پخش زنده به تماشای مسابقات می‌پردازند را سرگرم کنند و لحظات فرح‌بخشی را برای آنها رقم بزنند.

با این همه تیم ملی ایران در جام جهانی، حداقل در دوره‌های اخیر نتوانسته موسیقی کشورمان را به خوبی نمایندگی کند و آنچه به عنوان موسیقی ایرانی در قالب سرودهای رسمی و غیررسمی در این رویداد مهم ورزشی ارائه شده است، معرف تمام و کمال بضاعت موسیقایی کشورمان نبوده است.

این در حالی است که جام جهانی همواره بستر مناسبی برای معرفی قطعات مشهور خواننده‌های شناخته شده جهان بوده و رقابت بر سر اجرای قطعات مراسم افتتاحیه هم برای خودش عالمی داشته است. ضمن اینکه اجرا در چنین رویدادهایی حتی برای بزرگان موسیقی و سرشناس‌ها هم یک دستاورد به شمار می‌رود.

با چنین مختصاتی و در شرایطی که فقط ۱۹ روز به آغاز جام جهانی فوتبال باقی است، علاوه بر اینکه خیلی دیر برای ساخت سرود تیم ملی ایران در جام جهانی اقدام شد، حواشی و مشکلاتی را به لحاظ انتخاب خواننده به همراه داشته است.

درحقیقت جریان از این قرار بوده که ششم آبان ماه فرهاد ولنجان، مسئول کارگروهی که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در نظر گرفته شده است، طی گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرده بود که هنوز سرود نهایی انتخاب نشده است.

اما فردای همان روز (هفتم آبان ماه)، برخی از رسانه‌های رسمی طی گفت‌وگویی با غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال کشور اعلام کردند که محمد معتمدی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خواننده سرود جام جهانی انتخاب شده است؛ خبری که البته در همان زمان هم در پی پیگیری‌های خبرنگار ایسنا به تایید رسمی نرسید.

حالا محمد معتمدی، خواننده‌ای که به عنوان اجراکننده سرود تیم ملی ایران در جام جهانی از او نام برده می‌شد، با انتشار مطلبی در فضای مجازی، رسما خبر ساخت قطعه‌ای جدید را رد کرد و نوشت که مطلع شده که به عنوان خواننده رسمی تیم ملی انتخاب شده است ولی در این شرایط لبش به صحبت کردن هم باز نمی‌شود چه برسد به آواز خواندن.

او همچنین عنوان کرده است که کلیه فعالیت‌های حرفه‌ای خود را تعطیل کرده و منظور از به کار بردن لفظ خواننده رسمی تیم ملی را نمی‌داند؛ چون تاکنون در هیچ نهاد و ارگانی نه رسمی بوده و نه قراردادی.

معتمدی در عین حال چنین آورده است: «حدسم این است که قطعه‌ای که چند ماه پیش و قبل از ناآرامی‌ها به همت یکی از دوستان آهنگسازم تولید شده، از میان دیگر آثار تولیدشده برای همراهی تیم ملی انتخاب شده است. در این سال‌ها که جوانی‌ام را برای هنر و موسیقی گذاشتم فراز و نشیب‌های زیاد و کم‌لطفی‌های مختلف و متفاوتی دیدم. اما اقرار می‌کنم اینکه خواندن برای تیم ملی فوتبال کشورم جرم باشد، مرحله جدیدی از فرآیند تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران است که تا امروز قفل بود! موسیقی…! عجب حرفه بدی…»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=62933

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا