جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

جزئیاتی از برگزاری جشنواره کهن‌آواهای تنبور

به گزارش کامینگ سون موزیک:  یکی از پژوهشگران و نوازندگان موسیقی اقوام ایران در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود درباره نحوه برگزاری جشنواره «کهن آواهای تنبور» توضیحاتی را ارائه داد.

حیدر کاکی نوازنده تنبور و از پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران   ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: این روزها شرایط به گونه‌ای است که واقعاً برای انجام فعالیت‌های موسیقی چندان اوضاع مناسبی نداریم و همه کارهایمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حوزه تولید آلبوم، دو مجموعه را برای عرضه آماده کرده‌ام که فعلاً شرایط پخش آن وجود ندارد، اما به طور حتم این دو آلبوم را که واقعاً برای تولید و ضبطشان تلاش زیادی انجام دادم، منتشر خواهم کرد.

وی درباره تازه‌ترین پژوهش‌های خود در عرصه موسیقی هم گفت: چندی پیش اثری را در حوزه «زمینه شناخت تنبور» منتشر کردم که این اثر پژوهشی برای علاقه‌مندان ساز تنبور و موسیقی کهن و باستانی بود و می‌توانستند با تمامی ابعاد آن آشنا شود. این کتاب پس از کتاب «تنبور از دیرباز تاکنون» سید خلیل عالی‌نژاد دومین کتاب پژوهشی درباره ساز کهن تنبور است. همان طور که قبلاً هم توضیح داده بودم، در این کتاب تلاش شد ابتدا تاریخچه‌ای مختصر از موسیقی و ساز تنبور در دوره‌های مختلف از خلقت بشر تا عصر حاضر و بررسی انواع تنبور در سرزمین‌های مختلف با استناد به آثار و نقوش باستانی ارائه شود. در ادامه نیز معرفی مختصری از یارسان و تنبور یارسان، ارائه می‌شود، سپس مشخصات و شکل ظاهری، خواص مواد، کوک، عوامل فنی در اجرا، انواع مضراب‌های متنوع و تکنیک‌های نوازندگی دست راست و چپ توضیح داده شده بود و در ادامه بخش‌های بعدی اثر نیز، نوازندگان تنبور طی یکصد سال گذشته در حوزه‌های مختلف و تعدادی از سازندگان تنبور معاصر معرفی و سپس موارد استفاده از تنبور، مقام، انواع مقام‌های تنبور، خصوصیات موسیقی تنبور از لحاظ جنبه‌ها و حالات مختلف روند ملودیک و دورهای ریتمیک بررسی شدند.

 

کاکی ادامه داد: در ادامه همین روند هم اکنون مراحل پایانی کتابی را در ادامه پژوهش‌هایم می‌گذرانم که عمده آن مرتبط با بخش «سازی آوازی» ساز تنبور است که به زودی این اثر را نیز روانه بازار محصولات فرهنگی خواهم کرد.

این مدرس و نوازنده موسیقی ایرانی که از برگزارکنندگان جشنواره «کهن آواهای تنبور» و موسیقی مناطق کردنشین نیز هست، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نحوه برپایی این رویداد موسیقایی در دوره ششم پرداخت و گفت: امسال به دلیل شرایطی که وجود داشت موفق نشدیم که جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کنیم. اما آثار، مورد پذیرش قرار گرفته و در مرحله اول مجدداً داوری شدند و از همان کارهای انتخاب شده، رده بندی سنی صورت گرفته و در نهایت به آثار برگزیده هدایای ویژه‌ای تقدیم شد. این هدایا مشتمل بر اهدای ساز تنبور به برگزیدگان جشنواره بود که چندی پیش در خانه تنبور به هنرمندان برنده اهدا شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=62845

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا