موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

موسیقی ابزاری برای انتقال فرهنگ، تمدن و تاریخ ملت‌هاست

به گزارش کامینگ سون موزیک:  سرپرست گروه دف‌نوازی «اخوان» سنندج که در جشنواره «ایران عزیز» حضور دارد، می‌گوید: موسیقی هر قوم، تبلور فرهنگ اصیل و روحیه هنرمندانه آن قوم محسوب می‌شود.

بدون شک برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری با محوریت و اهداف مشخص باعث خرسندی هنرمندان خواهد بود، بخصوص اینکه آن هنرمندان اهالی موسیقی نواحی مختلف کشور باشند. اهالی موسیقی نواحی معمولا از حضور در جشنواره‌های مختلف (حتی در دور دست‌ترین شهرها) استقبال می‌کنند به این دلیل که در طول سال فعالیت‌های کمی دارند. طی چند سال گذشته نیز پاندمی کرونا بیکاری مطلق هنرمندان مناطق مختلف را به همراه داشت و روزگار سختی را بر آن‌ها تحمیل کرد. حال اهالی موسیقی نواحی کشور برای برگزاری جشنواره‌های سالانه لحظه شماری می‌کنند.

در همین راستا جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» یکی از رویدادهایی است که همزمان با هفته وحدت از روز چهارشنبه بیستم مهرماه در دریاچه شهدای خلیج فارس فعالیت خود را آغاز کرده است.

اقوام لر، کرد، آذری، بلوچ، ترکمن، گیلکی، مازنی، عرب، بختیاری، قشقایی و خطه جنوبی کشور در جشنواره حضور خواهند داشت و هر روز به یک قوم اختصاص دارد. بخش «استیج» و بخش «میدانی» عناوین دیگر قسمت‌های این رویداد فرهنگی هنری است که بخش «استیج» از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰ برگزار خواهد شد و بخش «میدانی» نیز شامل ۳۵۰ غرفه محصولات مختلف فرهنگی، صنایع دستی، غذایی، پوشاک است و به آداب و رسوم اقوام ایرانی می‌پردازد. جشنواره «ایران عزیز» تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ برگزار می‌شود.

مسعود مرادی (سرپرست گروه دف‌نوازی اخوان سنندج) در جشنواره «ایران عزیز» اجرا داشته است. او از سال ۱۳۶۵ به صورت حرفه‌ای فعالیت در عرصه هنر را آغاز کرده و از موسسان اولیه گروه دف‌نوازان در کشور بوده است.

به گفته مرادی، جشنواره اقوام می‌تواند به صورت بین‌المللی برگزارشود تا جهانیان با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند.

او درباره سابقه اجراهای گروهش گفت: گروه هنری «اخوان» در جشنواره‌های «موسیقی فجر»، «نوای رحمت»، «تکنوازان» و تمامی جشنواره‌های که به ساز کوبه‌ای دف مربوط می‌شود، شرکت کرده و در ۳۲ دوره حاثز مقام شده است. همچنین در جشنواره بین‌المللی در عراق، ترکیه، امارات و فرانسه حضور فعال داشته است. گروه اصلی ما از ۸ نفر با هنرمندی پویا رحمانی، سید پویا سلامیه، سید داوود دهقانی، آروین حسن‌نژاد، محمد مردادی و ابراهیم مرادی تشکیل شده که البته بعضی از هنرمندان هم در اجرا به ما می‌پیوندند.

او در ادامه توضیحاتش گفت: دف‌نوازی یکی از هنرهای موسیقی شهر سنندج است که برگرفته از موسیقی عرفانی و ملودی‌های خانقاهی و عرفانی است.

مرادی اذعان داشت: موسیقی یکی از جنبه‌های مهم فرهنگی جهان امروز است. در واقع موسیقی فقط یک هنر نیست و با روح انسان سر و کار دارد و ابزاری برای بیان و انتقال فرهنگ، تمدن و تاریخ یک ملت و اقوام است.

وی افزود: موسیقی هر قوم، تبلور فرهنگ اصیل و روحیه هنرمندانه آن قوم محسوب می‌شود. این هنر به نوعی «پیام آرامش» است و صلح و دوستی بین ملت‌ها و اقوام به ارمغان می‌آورد؛ زیرا درک و حس موسیقی محدود به زبان، نژاد و مذهب خاص در دنیا نیست؛ بلکه درک احساسات انسانی است و تا مرز بشریت در جهان امتداد دارد، حیات خواهد داشت.

سرپرست گروه هنری «اخوان» سنندج گفت: به نظر من باید جشنواره‌ها تداوم پیدا کنند و فرهنگ و موسیقی‌های اقوام همواره در معرض دید مردم قرار گیرد، تا با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند و مخاطبین بیشتری از موسیقی غنی اقوام ایرانی بهره ببرند و درک مناسبی ازفرهنگ اقوام ایرانی از طریق موسیقی و سازهای ایرانی داشته باشند.

وی ادامه داد: در جشنواره «ایران عزیز» گروه موسیقی کرمانشاه هم حضور دارد که موسیقی این منطقه هم بسیارغنی است و بسیار با موسیقی کردستان عجین است.

مرادی تاکید کرد: اگر موسیقی کردها نبود موسیقی ایران دارای خلاء بزرگی می‌شد. حتی می‌توان گفت، پایه اصلی موسیقی سنتی و مقامی ایران کردها هستند. هنرمندان برای نوازندگی تلاش و تمرین بسیاری می‌کنند و نوازنده‌ای که ۵ دقیقه برروی استیج هنرنمایی می‌کند، حاصل ۳۰ سال تجربه و ممارست اوست.

این نوازنده دف، در پایان تاکید کرد: امیدوارم چنین جشنواره‌هایی بسیار گسترده‌تر و حتی در سطح بین‌المللی برگزار شود تا دیگر کشورها که طالب موسیقی اقوام هستند و حتی برای آن هزینه می‌کنند از آن بهره‌مند شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=62538

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا