موسیقیموسیقی ایران

 علمدار نمایشی است که با یک تیر چند نشان می‌زند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  این روزها تالار وحدت میزبان خیرخواهانه ترین اثر هنری سال یعنی موسیقی نمایش علمدار است که از صفر تا صد عواید و درآمد حاصل از آن صرف کارهای خیره در استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

در سال ۹۴ برای نخستین بار قطعه‌ای موسیقیایی در ستایش و معرفت سقای آب و ادب حضرت ابوالفضل عباس (ع) توسط پوریا خادم آهنگساز در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اجرا شده بود که همین قطعه سرآغاز و جرقه‌ای برای خلق اثری بزرگ و در خورستایش موسیقی نمایش علمدار شد.

بعد از اجرای آن قطعه حسین پارسایی کارگردان تئاتر، پیشنهاد تبدیل این قطعه به یک پوئم سمفونی یا موسیقی- نمایش را به خادم می‌دهد و متنی از محمدرضا کوهستانی را به او ارائه می‌کند. خادم نیز براساس آن متن، اثری موسیقیایی می‌نویسد که عنوان آن می‌شود «علمدار». دو سال پیش در اوج محدودیت‌های کرونایی این اثر در تالار وحدت به اجرا در می‌آید که پرویز پرستویی و چند تن از بازیگران به نام کشور، به عنوان راوی در این اثر حضور می‌یابند.
اجرای دوباره علمدار

از آنجا که همه عواید و درآمد حاصل از اجرای علمدار صرف امورخیریه در استان سیستان وبلوچستان شده بود در سال جاری هم به همت بنیاد رودکی و به تهیه کنندگی پرویز پرستویی کلید اجرای دوباره علمدار در تالار وحدت زده شد که اکنون در حال برگزاری است.
علمدار؛ برگرفته از متون تاریخی

حسین پارسایی کارگردان موسیقی نمایش علمدار درباره اصالت متن این موسیقی نمایش گفت: متن موسیقی نمایش علمدار را محمدرضا کوهستانی نوشته‌اند که ایشان از صاحب‌نظران و مطلعان و آگاهان حوزه تاریخ و متون مذهبی و نمایشی هستند. از آنجا که این نویسنده دقت و وسواس ویژه‌ای در خصوص اصالت متن را دارد درخورترین آثار تاریخی و مذهبی را پیش از نوشتن متن علمدار مد نظر داشته و در این رابطه باید گفت که اثر قابل توجهی در این رابطه نوشته و ارائه داده است.

اشعار متن علمدار

کارگردان موسیقی نمایش علمدار درباره اشعاری که در اجرای این اثر مورد استفاده قرار می‌گیرد هم گفت: در زمینه اشعار هم از متون کلاسیک و شاعران قدمایی و هم از اشعار مطرح شاعران معاصر استفاده شده است. همچنین ملودی‌ها و برخی مراثی معروف قدیمی هم در این نمایش مورد توجه بوده تا ذهن مخاطب را با همراه سازد.

کار قابل توجه آهنگساز

پوریا خادم به نظر من از آهنگسازان بااستعداد و خوش آتیه کشور است. این هنرمند هنگام هنگام نوشتن اثر موسیقیایی علمدار توجه و دقت بی‌نظیری به خرج داده به طوری که از هر کلمه از متن اثر به عنوان نت استفاده کرده تا یک هماهنگی و نظم ویژه در مجموع اثر برقرار شود. همین مساله باعث شد تا ضمن حفظ همه سنت‌ها و روایت‌های تاریخی اثری نوآورانه و خلاقانه در کنار اثری خیرخواهانه خلق شود.

افزودن بخش انیمیشن

پارسایی همچنین اظهار کرد: برای برقرای جلوه‌های بصری بخش روایت انیمیشنی همزمان با جرای اثر نیز درنظر گرفته شده که این بخش به اثر بخشی نمایش موسیقی علمدار بسیار کمک کرده است.

وی ادامه داد: این انیمیشن در معاصرسازی کار بسیار خوب عمل کرده و درواقع یک پل ارتباطی و ترجمان دیداری از مجموعه ساخته که در این رابطه باید از پژمان ذهاب به عنوان طراح جلوه‌های بصری یاد و تشکر کرد.

روایتگری پرویز پرستویی

کارگردان علمدار گفت: این نمایش موسیقی یک مجموعه از چند بخش است که بخش روایتگری آن برعهده پرویز پرستویی هنرمند و بازیگر توانمد سینما و تئاتر کشور است. حضور روایتگر در کنار تکخوان در واقع مکمل همدیگر هستند همچنین بخش طراحی حرکتی هم در این مجموعه باعث می‌شود بخش دیداری و بخش شنیداری همدیگر را برای درک بهتر اثر همپوشانی کنند.

عناصر هنر ایرانی اسلامی

پارسایی همچنین گفت: بهره گیری از سازها، نواها، اشعار، رنگ؛ نمادهای ایرانی اسلامی به ویژه عاشورایی همگی نشان از هنر اصیل اسلامی دارد. ما سعی کردیم از نمایشگری ایرانی و عناصر نمایشی تعزیه در این اثر بهره ببریم با این وجود نوآوری و خلاقیت نیز مد نظر همه عوامل اجرایی در این اثر است.
نذر فرهنگی

وی گفت : موسیقی نمایش علمدار در واقع نمایشی است که با یک تیر چند نشان می‌زند زیرا در کنار اهداف زیباشناسانه، فرهنگی، هنری، مشارکت هنرمندانه اهداف خیرخواهانه دارد که می‌توان این بخش آخر را به عنوان نت پنهان این اثر دانست. بر همین اساس می‌توان این تعبیر را کرد که علمدار ایمان مشترک را به نمایش می‌گذارد.

پارسایی در پایان گفت: براساس قراری که بین اعضا و عوامل گذاشته شده همه عواید و در آمد از اجرای این اثر و فروش آن صرف منطقه محروم سیستان وبلوچستان شود. در این رابطه پوریا خادم پسر پهلوان رسول خادم در کنار آهنگسازی که از بانی موسسه خیریه خادمین علی بن ابی‌طالب است و با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته در آمد و کمک‌های خیرانی را که در این رابطه جمع‌آوری می‌شود، مانند دوسال پیش صرف منطقه محروم سیستان وبلوچستان خواهد شد.

بلیت به قیمت همت عالی

این کار گردان گفت: قیمت بلیت این نمایش بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. اما در این رابطه به همت عالی مخاطبان بستگی دارد که هر بلیت را بنا به وسع و همت خود قیمت‌های بالاتری خریداری کنند تا کمک‌های جمع ‌آوری شده بعلاوی کمک‌های مجمع خیرانی که به این نمایش جمع‌آوری می شود صرف این امور خیرخواهانه شود.

پارسایی در پایان گفت: این توضیح را هم باید بدهم که هیچ یک از عوامل این نمایش دستمزد نمی‌گیرند و حتی درآمد حاصل از فروش این اثر را هم دریافت نمی‌کنند که این مسائل در واقع بخش زیبای پنهان در این اثر است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=61709

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا