موسیقیموسیقی ایران

چرا ایتالیا ادعا دارد که اپرا برای آنهاست؟

به گزارش کامینگ سون موزیک:  دوستی در اوکراین داشتم که نوازندگی گیتار می‌‎کرد، گفت: ما دوست گچ کاری داشتیم که صدای خوبی داشت و تعزیه اجرا می‌‎کرد، آن اجرا را ضبط کردم و برای استادم پخش کردم و گفتم: یک فرمی به نام تعزیه داریم که آن استاد بعد از شنیدن آن پاسخ داد: اگر شما چنین فرم و موسیقی دارید چرا ایتالیا ادعا دارد که سرزمین اُپراست؟ عبدی تأکید کرد: «تعزیه در واقع اپرای ملی ماست.»

بهزاد عبدی آهنگساز اپرای عاشورایی که پنجشنبه شب اجرای آخر خود را در تالار وحدت به کارگردانی بهروز غریب‌‎پور به روی صحنه برد در ویژه برنامه «آن» از شبکه دو سیما گفت:

از همان روزی که تصمیم به موسیقی نوشتن کردم در سال ۷۱ در فرهنگسرای بهمن که به کار نمایش بومی می‌‎پرداخت. همیشه در سرم بود که برای واقعه عاشورا یک نمایش موزیکال طراحی کنیم. در آن سال‌ها من علاقه زیادی به موسیقی کلاسیک و اپرایی داشتم. به هر حال شاگرد آقای فخرالدینی شدم و تصمیم گرفتم به اوکراین بروم.

آقای غریب پور تصمیم داشت که اپرای عاشورایی را تولید کند. من کتاب‌های زیاد و تحقیقات زیادی را در زمینه عاشورا انجام داده‌‎بودم. تعزیه‌های زیادی دیدم، مراسم‌های مختلفی را مشاهده کردم نخل گردانی در یزد، تفرش و قزوین را دیده بودم و متوجه شدم آقای غریب پور هم در حال تولید اپرای عاشورایی هستند، از قضا یک جشنواره تئاتر عروسکی در اوکراین برگزار می‌‎شد، استاد غریب پور هم تصمیم داشتند آنجا بیایند، یکی از دوستان پیشنهاد کرد که با آقای غریب‌‎پور برای اپرای عاشورایی حرف بزن، شاید آهنگسازش شما شدی.

من آن زمان در سال ۸۶ انیمیشنی به نام افسانه مار دوش را کار کرده بودم. درمسیری که با آقای غریب پور در ماشین همراه شدم با آقای غریب پور در مورد تجریه موسیقی کار کردن خودم حرف زدم. استاد غریب پور وقتی کارم را شنید علاقه‌مند شد و با او مطرح کردم که مثل اینکه در حال تولید اپرای عاشورایی هستید. استاد غریب پور گفت: بله اتفاقا با یک آهنگسازی هم در این مورد صحبت کردیم.

تقریبا برای من مسجل شد که من آهنگساز اپرای عاشورایی نیستم. تا اینکه دوستم دوباره تماس گرفت و گفت: آقای غریب‌‎پور دوست دارد شما را ببیند. غریب پور آنجا گفت: تو در مورد عاشورا فکر و کار کردی؟ بدون مقدمه غریب پور گفت: شما آهنگساز اپرای عاشورا هستید.

بعد از این و هماهنگی که در ایران شد استاد غریب پور قصه را برای من ارسال کردند و من هم شروع به نوشتن موسیقی آن کردم.

دوستی در اوکراین داشتم که نوازندگی گیتار می‌کرد، گفت: ما دوست گچ کاری داشتیم که صدای خوبی داشت و تعزیه اجرا می‌‎کرد، که نزد آن استاد گفتم: یک فرمی به نام تعزیه داریم که آن استاد پاسخ داد: اگر شما چنین فرم و موسیقی دارید چرا ایتالیا ادعای این را دارد که اپرا از آن ماست؟ تعزیه در واقع به نوعی اپرای ملی ماست. از همه لحاظ آوا، اجرا و… اپرای ملی ماست.

زبان فارسی نُت دارد و من سعی کردم تمام تعزیه را نت نویسی کنم و موفق شدم این کار را انجام دهم و این اثر می‌‎تواند به عنوان یک مرجع برای موسیقی در جهان باشد.

ما باید اذعان کنیم اپرای ایران مدیون استاد غریب پور است و لازم است که به تعزیه به عنوان یک اپرای ملی و اثر ملی توجه کنیم و این میراث را حفظ کنیم.

عبدی در مورد عروسکی برگزار شدن آن اضافه کرد: این اپرا در واقع ادامه اپرای رستم و سهراب و مکبث بود که استاد غریب پور اجرا کرده بودند و امکانات زیادی به ایشان به عنوان کارگردان می‌داد.

اما این اپرا‌ها کاملا قابلیت اجرای زنده را دارد که اگر روزی کشور دغدغه این را داشته باشد که ما یک اپرای ملی داشته باشیم قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=61067

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا