موسیقیموسیقی ایران

روند انتشار آلبوم موسیقی سیر صعودی گرفت

به گزارش کامینگ سون موزیک:  آلبوم موسیقی متن فیلم «درخت گردو» و قطعه‌های «جوانی»، «سفید»، «راز رسوایی» و «شب هامون» منتشر شد.

آلبوم موسیقی متن فیلم درخت گردو به آهنگسازی حبیب خزایی‌فر با اشعاری از روزبه بمانی و خوانندگی علیرضا قربانی و مارال شیروانی در سبک ساندترک شامل ۱۰ قطعه؛ ویرانی، ماتم، فراق، لالایی مادر یک، لالایی پدر یک، تنهایی، لالایی مادر ۲، لالایی پدر ۲، سوگ و سفر است. در این اثر چند لالایی به زبان کردی اجرا شده است.

اردشیر کامکار (کمانچه)، رشاد شالپوش (دیوان) و حامد پیرا (مِی) نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.

مهدی رمضانی ضبط – استودیو خورشید، محمدسعید شایان میکس و مسترینگ، مجید طالبی عکاس، محمد روح‌الامین طراح لوگو، محمدحسین هوشمندی طراح پوستر از دیگر هنرمندانی هستند که در آلبوم موسیقی متن فیلم درخت گردو همکاری داشتند.

خزایی‌فر درباره موسیقی متن فیلم درخت گردو بیان کرده است: «از تم‌های موسیقی کُرد در ساخت موسیقی این فیلم استفاده کردم تا به فضای فیلم کمک کرده باشد.»، موسیقی فیلم درخت گردو نامزد سیمرغ بهترین موسیقی فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۸ و نامزد دریافت بهترین موسیقی فیلم از بیست و یکمین جشنواره حافظ در سال ۱۴۰۰ شد. خزایی‌فر پیش از این آلبوم موسیقی آثاری همچون سریال زخم کاری، فیلم‌های سینمایی مرد بازنده، ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار را منتشر کرده بود.

فیلم سینمایی درخت گردو در ژانر جنگی و درام به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی محصول سال ۱۳۹۸ است. فیلمنامه این اثر توسط ابراهیم امینی و حسین حسنی نوشته شده‌ است.

داستان درخت گردو در سه بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۸۴ و ۱۳۹۵ روایت می‌شود و بر پایه داستان واقعی و تلخ زندگی فردی رنج کشیده اهل آذربایجان غربی، به نام قادر مولان‌پور در روستای مرزی رش‌هرمه در نزدیکی سردشت ساخته شده است؛ قادر و خانواده‌اش درگیر فاجعه بمباران شیمیایی سردشت شدند. پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی و مهران مدیری از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«جوانی»

تک آهنگ جوانی با شعری از ریحانه حجتی، آهنگسازی و تنظیم نوید فرد و خوانندگی محمد فکار منتشر شد. علی منصوری گرافیست این اثر بوده است.

فکار از شاگردان زنده یاد استاد محمدرضا شجریان است که دوره آواز را نزد وی گذرانده است اما برای ورود به بازار آواز ایران سبک تلفیقی را برگزیده است و در حیطه آواز نیز تدریس می‌کند.

وی که پیش‌تر عنوان نفر برتر مسابقه هزارصدا را کسب کرده بود؛ تاکنون قطعات بسیاری منتشر کرده است که سکوت تلخ، برگرد، دلم‌گرفته، سربلند، دستان خالی و پیمانه از جمله آنهاست. همچنین فکار از خوانندگان رادیو و تلویزیون است و تاکنون در شبکه‌های مختلف تلویزیونی همکاری‌های بسیاری داشته است.

«سفید»

قطعه موسیقی سفید برای کوارتت زهی ایرانی منتشر شد. مصباح قمصری (بم کمان)، سیاوش ولی‌پور (موسیقی و کمانچه آلتو)، نگار خارکن (کمانچه)، مریم ابراهیم‌پور (قیچک) نوازندگان و هنرمندان این قطعه موسیقی هستند. ضبط و میکس اثر توسط قمصری انجام شده و نیوشا خطیب کاور آن را برعهده داشته است.

«راز رسوایی»

قطعه راز رسوایی با نوازندگی تار علی قمصری در قالب هشتاد و نهمین پروژه تار ایرانی در روستای آدران، قلعه قاجاری با همراهی مصباح قمصری ضبط و منتشر شده است.

علی قمصری درباره قطعه راز رسوایی بیان کرده است: «هر بار، جنونی دلنشین، مرا به استفاده از تمام پیکره تار وامی‌دارد و سازم نیز از تن و بدنش، چیزی جدید به دستانم هدیه می‌دهد. انگار سخن، بین من و او پایانی ندارد. با هر قطعه، انگار پیش هم رسوا می‌شویم. بر ملا می‌شویم. بازیگوشی می‌کنیم و درهم تنیده می‌شویم. من تارم را همین قدر، همراه، دوست دارم و او هم با بد و خوب من کنار آمده. وقتی دو موجود در عمق وجودشان می‌دانند که متعلق به همدیگر هستند، روحشان را در اختیار هم می‌گذارند.

در زمان ناصرالدین شاه، میرزا آقاخان نوری، در نزدیکی تهران امروز، شهری با قلعه و دیوارهای بلند بنا می‌کند که با غفلت میراث فرهنگی، در حال از بین رفتن است. این مجموعه زیبا با عنوان قلعه قاجاری در دشت شهریار واقع شده است.»

پروژه تار ایرانی به همت و ایده‌ علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشور سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها ضبط و منتشر می‌شود.

قمصری در قالب این پروژه تاکنون به شهرهایی مانند قزوین، کرج، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، مهاباد، زابل، سیستان، چابهار،‌ بیرجند، سبزوار، تالش، گنبدکاووس، زنجان، کاشمر، شوشتر، بندرعباس، قم، جلفا، قشم، کرمان، رفسنجان، بم، بابل، یزد، میبد و رشت سفر کرده است.

«شب هامون»

تیتراژ فیلم سینمایی شب هامون با ترانه‌ای از مهدی ایوبی، آهنگسازی وحید پویان، تنظیم سعید زمانی و خوانندگی رضا یزدانی منتشر شد. علی اوجی تهیه کننده این اثر است.

شب هامون فیلمی مستقل به کارگردانی حمیده معین‌فر و نویسندگی سمیه تاجیک محصول سال ۱۳۹۹ است که امسال اکران شده است. این فیلم که یک تریلر روانشناسانه است، با نقش‌آفرینی نازنین فراهانی و رضا یزدانی نخستین ساخته سینمایی معین‌فر است. داستان این فیلم در یک مکان و تنها با دو بازیگر اتفاق می‌افتد. این فیلم در هفدهمین دوره جشنواره فیلم‌های مستقل اروپا در پاریس موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم غیراروپایی شده ‌است.

در خلاصه داستان شب هامون آمده است؛ آیدا زنِ جوانی که در خیاطخانه‌ای کار می‌کند سعی دارد تا نوزاد بیمارش را از مرگ نجات دهد اما فقری که به دلیل از دست دادن اندک پولش توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری دچارش شده شرایط را برای او سخت‌تر کرده و نهایتاً مرگ نوزادش را رقم می‌زند. حالا آیدا به مردی که مسبب بحران مالی او و کارگران آن خیاطخانه است در پوسته قراری عاشقانه به قصد انتقام نزدیک می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=61063

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا