کنسرت کلاسیکموسیقی ایران

بردیا کیارس رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: با صدور اطلاعیه ای از سوی بنیاد رودکی، بردیا کیارس به عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران معرفی شد.

بعد از حواشی مربوط به سخنان منوچهر صهبایی در کنسرت پنجشنبه شب ارکستر سمفونیک و استفاده از الفاظ و عبارات تند درباره شهداد روحانی و اعتراض و مخالفت نوازندگان ارکستر سمفونیک برای همکاری با وی، شهرداد روحانی با موافقت مدیران بنیاد رودکی بردیا کیارس را بعنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، اجرای فوق با همراهی میترا کوته پیانیست ایرانی‌ـ‌اتریشی برگزار می‌شود. قطعات این اجرا، سمفونی شماره پنج بتهوون در دومینور، اپوس ۶۷، اورتور اگمونت، اپوس ۸۴، کنسرت پیانو شماره ۲ اثر سرگئی راخمانینوف برای ارکستر است.

بردیا کیارس نوازنده و رهبر ارکستر، پیش از این رهبر ارکستر ملی ایران بوده و دارای سوابق متعددی در آهنگسازی، رهبری ارکستر و تدریس موسیقی است.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران قبل از آغاز اجرای گذشته خود در شامگاه پنجشنبه ۳ بهمن با اظهاراتی تند درباره شهرداد روحانی باعث شد تا تالار وحدت با ورود به حاشیه‌ای پر از رنگ‌ تر از متن، شبی پر از اضطراب و تشویش و نگرانی را تجربه کند که می‌توان گفت این اتفاقات در تاریخ این ارکستر بی‌سابقه بود.
منوچهر صهبایی در اجرای پنجشنبه شب ارکستر سمفونیک قبل از آغاز برنامه رو به حاضران در سالن گفت: من به جای تمام مسوولان به خاطر بلایی که سر پیاده‌رو و خیابان استاد شهریار آمده و شرایط شما را برای ورود به این سالن سخت کرده عذرخواهی می‌کنم.

وی در ادامه اظهارات تندی را نسبت به شهرداد روحانی بر زبان راند و گفت: هرآنچه درباره بیماری او خوانده‌اید دروغ محض است که این جملات با اعتراضاتی از میان جمعیت روبه‌رو شد.
نوازندگان ارکستر سمفونیک که از این اظهارات به شدت ناراحت و عصبی بودند در اقدامی اعتراضی تصمیم گرفتند که در قسمت دوم بر روی صحنه حاضر نشوند و بعد از دقایقی انتظار که بیش از حد معمول به درازا کشید محمدرضا کریمی به نمایندگی سایر نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در سخنانی خطاب به حاضران در سالن نسبت به سخنان منوچهر صهبایی درباره شهرداد روحانی گفت: حرف‌هایی که آقای صهبایی در باره شهرداد روحانی گفتند به هیچ عنوان مورد قبول ما نوازندگان ارکستر سمفونیک نیست و ما در حمایت از شهرداد روحانی و انتقاد به آقای صهبایی حاضر به حضور در صحنه نیستیم.
بعد از این سخنان صدای اعتراضات از گوشه و کنار سالن بلند شده و تالار وحدت شاهد صحنه‌هایی از اعتراضات کلامی تند بود که به جرات می‌توان گفت در تاریخ این نهاد فرهنگی بی‌سابقه بوده است.
شنیده‌ها حاکی از آن است که بعد از رایزنی‌های مسوولان با نوازندگان، اعضای ارکستر سمفونیک حاضر شدند با شرط حضور نداشتن منوچهر صهبایی بر روی صحنه قطعاتی را اجرا کنند که همین‌گونه نیز شد. ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته برای نخستین بار بدون رهبر به روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان خود اجرا کرد.

پس از این واکنش شهرداد روحانی با انتشار مطلبی ضمن بیان تاسف شدید خود از آنچه روی داده، از نوازندگان ارکستر وم خاطبان تشکر و آرزو کرد موسیقی ایران به سمت صلح و دوستی حرکت کند.

صبح امروز روابط عمومی بنیاد رودکی نیز با صدور اطلاعیه ای از تمام مخاطبان ارکستر سمفونیک به خاطر سخنان منوچهر صهبایی عذرخواهی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=6055

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا