موسیقیموسیقی ایران

می‌خواستم بغض مخاطب را بترکانم

به گزارش کامینگ سون موزیک: امروزه ساخت نماهنگ یا آثار موسیقایی مستقل برای فیلم‌های سینمایی جزو اتفاقات مرسوم سینما شده است. خواننده قطعه «هناس» می‌گوید: با تماشای فیلم بغضی گلوی تماشاگر را می‌گیرد که نمی‌ترکد. من دوست داشتم آن را با ساخت قطعه‌ای جبران و حس را به مخاطب منتقل کنم.

بدون شک موسیقی یکی از ارکان فیلم سینمایی یا مجموعه‌ای تلویزیونی است؛ بگذریم از اینکه برخی آثار در سبک‌های خاص به خواست سازنده موسیقی ندارند. در سینمای ایران هم موسیقی کم و بیش مورد توجه فیلمسازان بوده و آهنگسازان کاربلدی در عرصه سینما آثار ماندگاری از خود به جای گذاشته‌اند که همچنان قابل شنیدن هستند. اما از مقطعی به بعد بود که خوانندگان هم به عنوان بخش مهمی از موسیقی یک اثر مورد توجه فیلمسازان و مخاطبان قرار گرفتند. اتفاق دیگری که چندسالی است مورد توجه قرار گرفته ساخت آثاری موسیقایی با توجه به ساختار و قصه فیلم‌ها و سریالهاست؛ که تولید نماهنگ‌هایی با استفاده از سکانس‌های فیلم هم در همین راستاست. تولیدات این چنینی حتی محدود به یک اثر نیست و گاه برای یک فیلم یا سریال چند قطعه و نماهنگ ساخته می‌شود که این کار البته در سریال‌سازی مرسوم‌تر است. همه اینها مواردی است که مرحله به مرحله و گاه با موازات یکی با دیگری رخ داده‌اند.

فیلم سینمایی «هناس» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی حسین دارابی یکی از آثار روی پرده است که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمده و بازیگرانی چون مریلا زارعی، بهروز شعیبی، سیاوش تهمورث در آن ایفای نقش می‌کنند. این اثر سینمایی براساس زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای و همسرش شهره پیرانی ساخته شده است.

آهنگساز «هناس» هومن خلعتبری است که ساخت موسیقی آثاری چون «گل یخ»، «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد، «پرتقال خونی» ساخته سیروس الوند و «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا را در کارنامه دارد. اما حسین حقیقی هم یکی دیگر از عوامل بخش موسیقی فیلم سینمایی «هناس» به حساب می‌آید؛ چراکه قطعه‌ای را با شعر محمدمهدی سیار، آهنگسازی شروین معینی و تنظیم و میکس و مستر حسن بابا محمودی برای این اثر خوانده و سازمان سینمایی سوره تهیه‌کننده آن است.

حسین حقیقی که قرائت قرآن و سرود و تواشیح را در دوران دبستان فراگرفته و از سال هشتاد و نه فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده، درباره قطعه «هناس» و جزییات تولید آن می‌گوید: این اثر عاشقانه شهره پیرانی برای همسر شهیدش است که در فیلم سینمایی «هناس» نیز قابل مشاهده است و مخاطب درگیر این احساس می شود. من هم توفیق این را داشته‌ام که برای شهید داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند هسته‌ای کشورمان، این قطعه را بسازم و بابت این اتفاق خدا را شکر می‌کنم.

وی درباره چگونگی ساخت این اثر می‌گوید: زمانی که فیلم سینمایی «هِناس» را در چهلمین جشنواره فیلم فجر دیدم، آرزو کردم‌ای کاش من هم در این اتفاق سهیم باشم. همان زمان به دوستان هم گفتم که سندی برای شهادت داریوش رضایی‌نژاد ساختند که آرمیتا می‌تواند سال‌ها بعد آن را بدست بگیرد و بگوید پدر من را کشتند. با خود گفتم برای این اثر می‌توان یک قطعه خوب ساخت. در ادامه هم دست بر قضا، این توفیق نصیبم شد و پیشنهاد ساخت قطعه‌ای برای این اثر سینمایی به من داده شد که از این بابت خوشحالم.

حقیقی با اشاره به اینکه اثر موسیقایی‌اش، قطعه‌ای عاشقانه و احساسی‌ست، می‌افزاید: قطعه «هِناس» عاشقانه شهره پیرانی برای همسر شهیدش است که در فیلم نیز آن را می‌بینیم و به لحاظ احساسی درگیرش می‌شویم. در ادامه هم شاهد دلهره‌هایی هستیم که در زندگی این همسر شهید وجود داشته و شاهد فراز و نشیبی هستیم که این عزیز در زندگی با آن‌ها مواجه بوده است. این دلهره‌ از اواسط فیلم تا انتهای آن با مخاطب همراه است. همچنین با تماشای فیلم به نوعی بغضی گلوی تماشاگر را می‌گیرد که نمی‌ترکد. من دوست داشتم آن را با ساخت قطعه‌ای جبران و حس را به مخاطب منتقل کنم.

این خواننده در پاسخ به این سوال که چه زمانی پیشنهاد ساخت اثری در رابطه با فیلم سینمایی «هناس» به او داده شده، می‌گوید: حدود دو ماه پیش بود که پیشنهاد ساخت قطعه به من داده شد. آن زمان من به همراه ترانه‌سرای اثر محمدمهدی سیار، آهنگساز شروین معینی و حسن بابا که تنظیم و میکس قطعه را برعهده داشته است، فیلم «هِناس» را تماشا و احساساتی را که در فیلم بود، یادداشت کردیم. سپس با حسین دارابی کارگردان، امیرحسین ثقفی نویسنده و محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم جلسه مفصلی داشتیم و درباره اتفاقاتی که می‌تواند در ترانه رخ بدهد و مسیری که می‌تواند طی کند، صحبت کردیم که در نهایت به عاشقانه‌ای رسیدیم که به نظرم از همه خط‌های دیگر جذاب‌تر است. درنهایت امیدوارم توانسته باشم حسی را که به دنبال آن بودیم، توصیف کرده و از پس آن برآمده باشیم تا همسر شهید نیز راضی باشد.

وی درباره معنای واژه «هناس» و کاربرد آن در ترانه اثرش نیز می‌گوید: هناس به معنای نفس است و در ترانه و ترجیع‌بند قطعه‌ام نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در کل ما سعی کردیم به آنچه در فیلم است، وفادار باشیم.

حقیقی اظهار امیدواری می‌کند که؛ یکم مرداد ماه سالگرد شهادت داریوش رضایی‌نژاد بود. امیدوارم این اثر را از ما بپذیرند و گوشه نگاهی کنند. همچنین باید بگویم ما خیلی مدیون شهدا هستیم و کاری که انجام می‌دهیم، اسمش انجام وظیفه است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=60536

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا