بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۲ مرداد سینما ، تئاتر و موسیقی؛ منیرو روانی‌پور

به گزارش کامینگ سون موزیک:  منیرو روانی‌پور (زاده‌ی ۲ مرداد ۱۳۳۱،جفره، بوشهر) نویسنده‌ی ایرانی – آمریکایی است.

منیرو به‌خاطر علاقه به اساطیر و آیین‌ها (به‌خصوص آیین‌های جنوب ایران) و کاربردشان در داستان‌های خود شهرت دارد و اولین رمانش اهل غرق (۱۳۶۹) به‌شیوۀ واقع‌گرایی جادویی نوشته شده و در آن از آیین‌های روستای زادگاهش استفاده‌ی فراوان کرده است. بخشی دیگری از شهرت این نویسنده به‌خاطر حساسیت و حضور فعال او در جریان‌های اجتماعی است. اولین مجموعه‌داستان منیرو روانی‌پور کنیزو (۱۳۶۸) نام دارد که خودش می‌گوید: «اگر شاهد آتش‌زدن شهر نو نبودم کنیزو هرگز نوشته نمی‌شد.»داستان‌ها و رمان‌های منیرو روانی‌پور اغلب براساس تجربه‌ها و سفرهای دور‌ودراز او و قدرت تخیلی است که از کودکی با آن دمخور بوده. در نوشته‌های او خیلی وقت‌ها تخیل و واقعیت قابل‌تفکیک نیستند و زندگی در بیشتر داستان‌هایش در عین واقعیت در جهانی جادویی و سورئال می‌گذرد. تم اصلی داستان‌ها مبارزه آدمی با ناکامی‌ها و مصائب اجتماعی و طبیعی است، و سرفراز بیرون آمدن از آتش سختی‌هاست. زن‌ها در داستان‌های او نقشی اساسی دارند و در گذر از رنج‌ها زندگی را تغییر می‌دهند و اغلب آینده‌ای بهتر می‌سازند. یکی از ویژ‌گی‌های مهم این نویسنده استفاده از امکانات اینترنتی است. او با استفاده از فیس‌بوک و توییتر و بلاگ‌های متعدد با خوانندگانش در سراسر دنیا ارتباط برقرار کرده. هرچند بیشتر سایت و بلاگ‌های او توسط جمهوری اسلامی بلاک یا بسته شده. او در بیشتر کشورهای جهان داستان‌خوانی و سخنرانی داشته و همچنان به سفر و حضور در مجامع ادبی ادامه می‌دهد. بسیاری آز آثار او به زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه شده و در مجلات معتبر چاپ شده‌اند.[نیازمند منبع]

او در دسامبر سال ۲۰۰۷ با همسر و پسرش به دعوت دانشگاه براوون به آمریکا رفت و ماندگار شد.

داستان «رعنا»‌ی وی از مجموعهٔ نازلی، در دورهٔ سوم (۱۳۸۲) جایزه‌ی گلشیری برگزیده شده‌ است.

منیرو روانی‌پور
زاده ۲ مرداد ۱۳۳۱
جفره، بوشهر
زمینه کاری نویسنده
ملیت ایرانی
همسر(ها) بابک تختی
فرزند(ان) غلام‌رضا
وبگاه
/حذف شده

 

زندگی

منیرو روانی‌پور در کوی جفره‌ی ماهینی بندر بوشهر به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و در دانشگاه شیراز روان‌شناسی خواند.

روانی‌پور از سال ۱۳۶۰ داستان‌نویسی را شروع کرده‌ است و نخستین کتابش، کنیزو، در سال ۱۳۶۷ منتشر شد. پس از آن تعداد زیادی داستان کوتاه و چند رمان نوشت. داستان رعنا از مجموعهٔ نازلی، در دورهٔ سوم ۱۳۸۲ جایزه‌ی گلشیری برگزیده شده‌ است.

روانی‌پور در کلاس‌های داستان‌نویسی با بابک تختی، پسر پهلوان تختی آشنا شد و ازدواج کردند. بابک تختی ناشر نشر قصه است و فرزندشان غلامرضا حاصل این ازدواج است.

وی از دسامبر ۲۰۰۶ با خانواده‌اش در آمریکا به سر می‌برد.

فعالیت‌ها

در سال ۱۳۷۹ روانی‌پور یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس برلین بود. قهرمان داستان زن فرودگاه فرانکفورت نیز زنی است که قرار بوده در کنفرانس برلین داستان بخواند، اما با مشکلاتی که در حاشیه‌ی کنفرانس به‌ وجود می‌آید، فرصت داستان‌خوانی را از دست می‌دهد و علاوه‌برآن در کشورش نیز او را برای حضور در این کنفرانس مورد شماتت قرار می‌دهند.

روانی‌پور در سال ۱۳۸۵ از اولین حامیان «کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان» در ایران بود.

روانی‌پور کارگاه کولی ها را از ایران آغاز کرد. به‌گفته‌ی خودش انتخاب نام کولی به این دلیل بود که آن‌ها جا و مکان مشخصی نداشتند و برای داستان‌خوانی به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مختلف می‌رفتند. پس از نقل مکان به آمریکا فعالیت کارگاه کولی‌ها با جلسات کتاب‌خوانی و کارگاه‌های نویسندگی داستان کوتاه و خاطرات از سر گرفته شد.

روانی‌پور همچنین اقدام به چاپ کتاب‌هایش در آمریکا کرد. آثار او در سایت آمازون  و گوگل پلی  قابل‌دسترسی است.

بررسی آثار

هرچند سبک و زبان نویسنده در طول سال‌ها تغییر می‌کند، دغدغه‌های او ثابت هستند؛ عناصر ویژه‌ی داستانی، طبیعت حاکم بر فضای داستان‌ها و نقش برجسته‌ی زن‌ها، از همان کتاب اول در داستان‌ها حضور دارند. بعضی از شخصیت‌های داستانی مانند مریم یا گلپر نیز در داستان‌های مختلف روانی‌پور بارها ظاهر می‌شوند.

کتاب‌شناسی

داستان‌های بلند

  • ۱۳۶۹ – اهل غرق
  • ۱۳۶۹ – دل فولاد
  • ۱۳۷۸ – کولی کنار آتش
  • ۱۳۹۶ – شب‌های شورانگیز

مجموعه داستان

  • ۱۳۶۷ – کنیزو
  • ۱۳۶۹ – سنگ‌های شیطان
  • ۱۳۷۲ – سیریا، سیریا
  • ۱۳۸۰ – زن فرودگاه فرانکفورت
  • ۱۳۸۱ – نازلی
  • ۱۳۹۵ – عاشقان عهد عتیق
  • ۱۳۹۵ – کشتی شکستگان
  • ۱۳۹۶ – یادداشت‌های زن جیوه ای
  • ۱۴۰۰ – سرخپوست تنها

مجموعه شعر

  • ۱۳۹۴ – آوازخوان دوره‌گرد

کودکان

  • ۱۳۵۸- گنجشک و آقای رئیس‌جمهور
  • ترانه‌های کودکان

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=60361

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا