بیوگرافیتولد

متولدین 6 ژوئیه سینما ، تئاتر و موسیقی؛ سیلوِستِر اِستالونه

به گزارش کامینگ سون موزیک: سیلوستر گاردنز اِستالونه (به انگلیسی: Sylvester Gardenzio Stallone) معروف به سیلوِستِر اِستالونه (زادهٔ ۶ ژوئیهٔ ۱۹۴۶) بازیگر ، کارگردان ، تهیه‌کننده ، بدنساز ، نویسندهٔ آمریکایی، تاجر و برنده جایزه گلدن گلوب است.

وی را عمدتاً به‌خاطر هنرنمایی در نقش های اکشن در سری فیلم های هالیوود می‌شناسند. چهار نقش به‌یادماندنی استالونه، یعنی راکی و رمبو و بارنی راس و ری برزلین مهم‌ترین نقش‌های او هستند که در مشهور شدن وی بسیار تأثیرگذار بوده‌اند. وی علاوه بر بازیگری، نویسندگی و گاهی کارگردانی این فیلم‌ها را نیز بر عهده داشت.

سیلوستر استالونه به‌خاطر بازی در فیلم راکی دو بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار، یکی برای بهترین بازیگر و دیگری برای بهترین فیلمنامه شد. وی سومین بازیگر تاریخ بود که به‌خاطر یک فیلمش، نامزد دریافت این دو جایزه شد. پیش از او فقط چارلی چاپلین و اورسن ولز به این افتخار نائل شده بودند. همچنین او چهار بار برنده جایزه تمشک طلایی شده‌است.

نام در زمان تولد سیلوستر گاردنزیو استالونه
زادهٔ ۶ ژوئیهٔ ۱۹۴۶ ‏(۷۵ سال)
نیویورک سیتی، ایالات متحده
محل زندگی کالیفرنیا، ایالات متحده
پیشه بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده
سال‌های فعالیت از سال ۱۹۷۰ تا هم‌اکنون
دارایی خالص بی‌تغییر $۴۵۰ میلیون دلار آمریکا(۲۰۱۸)
حزب سیاسی حزب جمهوری‌خواه
همسر(ها) ساشا چاک (۱۹۷۴–۱۹۸۵)
بریگیته نیلسن (۱۹۸۵–۱۹۸۷)
جنیفر فلیون (۱۹۹۷-اکنون)
فرزندان ۵
خویشاوندان
  • سیج استالونه (پسر)
  • جنیفر فلوین (همسر)
  • فرانک استالونه (برادر)
  • جکی استالونه (مادر)
  • فرانک استالونه سینیور (پدر)

فیلم راکی، علاوه بر دیگر پیروزی‌هایش، توانست درفهرست ملی ثبت فیلم و موزهٔ اسمیتسونین نیز به ثبت برسد.

وی پس از ایفای نقش در قسمت هفتم سری فیلم‌های راکی «کرید» موفق به دریافت جایزهٔ گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. همچنین او با کسب دو نامزدی اسکار برای نقش راکی بالبوا در حال حاضر جزء تنها شش بازیگری است که با بازی در یک نقش دو بار نامزد اسکار شده‌اند «آل پاچینو، پل نیومن، بینگ کراسبی، پیتر اوتول، کیت بلانشت و خودش»

سیلوستر همچنین یک بدنساز بی نظیر است، او در سن ۷۴ سالگی فیلم رِمبو (آخرین خون) و نقشه فرار را بازی کرد و در سن ۶۸سالگی نیز نسخه ۲۰۱۴ بی‌مصرف‌ها را بازیگری کرد.

در پی انتشار خبرهایی حاکی از علاقه دونالد ترامپ، در به‌کارگیری سیلوستر استالونه در کابینه‌اش، برای هدایت مؤسسه «پشتوانه ملی برای هنرها» بود، او اعلام کرد هرچند که از پیشنهاد همکاری با مؤسسه پشتوانه ملی برای هنرها به «خود می‌بالد»، اما، قصد ندارد ریاست این نهاد فرهنگی را بر عهده بگیرد.

کودکی

سیلوستر گاردنز استالونه در نیویورک سیتی به دنیا آمد. وی فرزند ارشد خانواده‌ای است که پدرش «فرانک استالونه» و مادرش «جکی لابوفیش» بود. پدرش آرایشگر و مادرش رقاص و منجم بود. پدر سیلوستر زاده ایتالیا بود و در دهه ۱۹۳۰ به آمریکا مهاجرت کرده‌است اما مادرش از نسب اوکراینی – فرانسوی است. برادر کوچک سیلوستر استالونه، فرانک استالونه، بازیگر و موسیقی‌دان است.

به دلیل مشکلاتی که مادرش بر اثر کار از آن‌ها رنج می‌برد، در هنگام زایمان پزشک مربوطه مجبور به استفاده از فورسپس بود، ولی به‌خاطر یک اشتباه، سیلوستر دچار مشکل عصبی و نوعی معلولیت در صورتش می‌شود. قسمت پایین سمت چپ صورت، شامل قسمتی از لب، زبان و چانهٔ او فلج است. در اثر این اتفاق بود که صورت سیلوستر حالت غم‌آلود به خود گرفته و نوع حرف زدنش نیز کمی نامفهوم است. وی مسیحی کاتولیک است.

در اوایل ۱۹۵۰ پدر خانواده تصمیم می‌گیرد برای ادامه زندگی به واشینگتن برود تا در آن جا خود یک آرایشگاه و همسرش یک باشگاه ورزشی تأسیس کند. این زوج زمانی که سیلوستر ۹ ساله بود از هم جدا شدند و سیلوستر در ادامه به همراه مادرش زندگی کرد. سیلوستر سابقه تحصیل در یک آکادمی نظامی، میامی «دد کالج» و دانشگاه میامی را دارد.

بازیگری

اولین کار سینمایی او بازی در فیلم مهمانی در خانه کیتی نام داشت. سال‌ها بعد، زمانی‌که استالون به شهرت رسید، سازندگان این فیلم آن را با نام جدید مرد ایتالیایی – اشاره به نام مستعار کاراکتر راکی بالبوآ در فیلم راکی – روانه بازار کردند.

نقش‌های اولیه استالونه بسیار کوتاه و کم‌اهمیت بودند که از آن‌ها می‌توان به فیلم موزها ساخته وودی آلن اشاره کرد که استالون در یک پلان در نقش یک جیب بُر ظاهر شده‌است.

راکی

استالونه پس از بازی در چند فیلم ضعیف دیگر، شبی با دیدن مسابقه بوکس محمد علی کلی به فکر نوشتن فیلم‌نامه راکی افتاد. همان شب شروع به نوشتن فیلم‌نامه راکی کرد و آن را سه روزه به پایان رساند.

استالونه تلاش بسیاری کرد فیلم‌نامه راکی را بفروشد ولی برای فروش آن شرطی هم داشت. شرط استالونه این بود تا خودش نقش اصلی را بازی کند، ولی جان آویلدسن (کارگردان) و تهیه‌کننده مایل بودند برای بازیگر نقش راکی از یک هنرپیشه مطرح استفاده کنند. کاندیدای این نقش برت رینولد و جیمز کان بودند اما استالونه سرانجام موفق شد آن‌ها را متقاعد کند و خودش نقش راکی بالبوآ را بازی کند.

سرمایه فیلم یک میلیون دلار بود، ولی فروش خیره‌کنندهٔ ۲۱۳ میلیون دلاری آن، استالونه را یک‌شبه به شهرت رساند. راکی نه تنها از لحاظ بازرگانی بلکه از لحاظ هنری یک پیروزی بی‌نظیر بود. این فیلم در سال ۱۹۷۷ جایزه اسکار بهترین فیلم را کسب کرد.

نامزدی جایزه اسکار

بعد از اکران فیلم راکی، راجر ایبرت منتقد سرشناس سینمای جهان، استالونه را مارلون براندو ی جدید سینما خواند.استالونه برای این فیلم نامزد جایزه اسکار شد. قسمت‌های دوم، سوم و چهارم راکی را خود استالونه کارگردانی کرد.

اوج موفقیت این سری (از لحاظ فروش) قسمت چهارم بود که به فروش فوق‌العاده ۳۰۰ میلیون دلار دست یافت. اما قسمت پنجم را که جان آویلدسون (کارگردان قسمت نخست) کارگردانی کرد، در گیشه شکست سختی خورد.

در سال ۲۰۰۶ استالونه قسمت ششم راکی را تحت عنوان راکی بالبوآ کارگردانی کرد که مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

در میان بهترین قهرمانان فیلم‌های هالیوود نام استالونه در نقش راکی بالبوآ پس از گریگوری پک در نقش آتیسوس فینچ، هریسون فورد در نقش ایندیانا جونز، شان کانری در نقش جیمز باند، همفری بوگارت در نقش ریک بلین، گری کوپر در نقش ویل کین و جودی فاستر، در نقش کلاریس استارلینگ، در مقام هفتم قرار دارد.

نامزدی جایزه تمشک طلایی

سیلوستر استالونه تاکنون ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه تمشک طلایی شده‌است و ۴ بار این جایزه به او تعلق گرفته‌است. او در هر دو زمینه تعداد نامزدی و تعداد دریافت جوایز پیشتاز است. گفتنی است که جایزه تمشک طلایی هر سال، درست شب قبل از برگزاری مراسم اسکار، به بدترین‌های سینما تعلق می‌گیرد. این جایزه از یک تمشک پلاستیکی بر روی یک پایه پلاستیکی تشکیل شده که اسپری طلایی رنگ بر روی آن زده شده‌است.

رمبو

او در سال ۱۹۸۰ در فیلم اولین خون نقش جان رمبو را که یک سرباز جنگ ویتنام بود بازی کرد. نقشی که قرار بود در ابتدا استیو مک کوئین آن را بازی کند که با مرگ مک کوئین، این نقش به استالونه رسید.

این فیلم و دنباله‌هایش (به خصوص قسمت دوم) به موفقیت بی نظیری دست یافتند. رمبو: اولین خون قسمت دوم سیصد میلیون دلار و رمبو ۳ صد و نود میلیون دلار در جهان فروش رفتند. استالونه در سال ۲۰۰۸ قسمت چهارم این سری را تحت عنوان جان رمبو کارگردانی کرد. آخرین فیلم از این سری تحت عنوان rambo last blood که قسمت پنجم این سری محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۹ ساخته شد

کارگردانی

استالونه کارگردانی را با فیلم کوچه بهشت محصول سال ۱۹۷۸ آغاز کرد در حالی که فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه آن نیز بود. پس از آن فیلم‌های زنده ماندن (دنباله‌ای بر فیلم تب شنبه شب)، راکی ۲، راکی ۳، راکی ۴، راکی بالبوآ (راکی ۶)، جان رمبو (رمبو ۴) و بی‌مصرف‌هارا کارگردانی کرد.

رد پیشنهادها

استالونه پیشنهاد بازی در فیلم جان‌سخت را رد کرده‌است. همچنین استالونه برای بازی در فیلم نابودگر درنظرگرفته شده بود که این پیشنهاد را رد کرد.

نقاشی

به گفته خود استالونه مهارت او در نقاشی «خیلی بهتر» از بازیگری است. او که خالق صدها نقاشی است، سال ۲۰۱۵ مجموعه‌ای از آثار خود را در موزه هنرهای مدرن شهر نیس در فرانسه به نمایش گذاشت. همچنین، سال ۲۰۱۳ موزه دولتی روسیه در سن پترزبورگ برگزارکننده نمایشگاه بزرگی از نقاشی‌های سیلوستر استالونه بود.

زندگی شخصی

استالون سه بار ازدواج کرده‌است. همسر اولش ساشاچاک (از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۵) که یک عکاس بود و در نگارش فیلمنامه راکی، کمک‌های شایانی به استالونه کرد. ساشا پس از قبول شدن در تست بازیگری در نقش اول فیلم play it as it lays با مخالفت استالونه رو به رو شد. استالونه به او اجازه خروج از نیویورک را نداد! و بهانه‌اش هم این بود که برای تایپ فیلمنامه‌هایش به او نیاز دارد. حاصل این ازدواج، دو فرزند بود به نام‌های سیج و سرجو است که سیج از دنیا رفته‌است.

همسر دوم استالونه بریگیته نیلسن (از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷) نام داشت که یک بازیگر بود. این ازدواج فقط دو سال به طول انجامید ولی به شدت مورد نظر رسانه‌ها قرار گرفت. این دو در فیلم راکی ۴ و سپس کبری بایکدیگر هم‌بازی بود.

همسر سوم استالونه جنیفر فلاوین (از ۱۹۹۷ تا کنون) نام دارد که یک مدل است. فلیون در چهارده اگوست سال ۱۹۶۸ در شیکاگو به دنیا آمده و مدرک دانشگاهی وی در رشته اقیانوس‌شناسی می‌باشد. استالونه و فلیون در قصر بلنهایم واقع در آکسفورد شایر انگلستان ازدواج نمودند. حاصل این ازدواج سه فرزند دختر به نام‌های سوفیا، سیستن و اسکارلت است.

خواهر ناتنی سیلوستر در سن ۴۸ سالگی بر اثر سرطان ریه از دنیا رفت. مرگ خواهرش ۶ هفته بعد از مرگ پسرش، سیج اتفاق افتاد. خواهرش پس از تصمیم به ترک بیمارستان، در خانه مادری از دنیا رفت.

سیلوستر استالونه مدتی به دلیل مشغله کاری در بازیگری به کلیسا نمی‌رفت. اما زمانی که دخترش به شکل بیمار به دنیا آمد، به یاد ایمانش در دوران کودکی افتاد و اکنون وی یک مسیحی بسیار فعال کاتولیک است.

طی چند سال اخیر، سیلوستر برای پوشاندن زخم‌های روی بدنش که از فیلم‌برداری فیلم‌های پیشینش روی بدنش باقی مانده، شروع به انجام تعدادی خالکوبی کرده که اولین خالکوبی خود را به‌خاطر ۳ دخترش، تصویر ۳ رز را روی بدنش کشید. وی برای اولین بار و در فیلم بی‌مصرف‌ها این خالکوبی‌ها را نشان داد.

مصدومیت

به‌دلیل فعالیت‌های بدنی در فیلم‌ها و اصرار سیلوستر به انجام همهٔ بدل‌کاری‌های نقشش، وی چندین آسیب‌دیدگی مختلف دارد. به‌عنوان نمونه، در فیلم راکی ۴، سیلوستر به دولف لاندگرن می‌گوید که با تمام زورت به سینه‌ام مشت بزن، و بعد وقتی چشمانش را باز می‌کند در بیمارستان بستری شده‌است. همچنین، سرِ صحنهٔ یک مبارزه با استیو آستین در فیلم بی مصرفها، گردنش می‌شکند.

در فیلم فرار به سوی پیروزی نیز انگشت‌های سیلوستر به‌خاطر دریافت یک پنالتی از پله شکست.

فیلم‌ها

گزیده فیلمهای مهم

  • بدرود خوشگل من – (۱۹۷۵)
  • زندانی خیابان دوم – (۱۹۷۵)
  • مسابقه مرگ ۲۰۰۰ – (۱۹۷۵)
  • راکی – (۱۹۷۶)
  • مشت – (۱۹۷۸)
  • راکی ۲ – (۱۹۷۹) (همچنین نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان)
  • فرار به‌سوی پیروزی – (۱۹۸۱)
  • راکی ۳ – (۱۹۸۲) (همچنین نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان)
  • نخستین خون – (۱۹۸۲)
  • رمبو: اولین خون قسمت دوم – (۱۹۸۵)
  • راکی ۴ – (۱۹۸۵) (همچنین نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان)
  • کبرا – (۱۹۸۶)
  • رمبو ۳ – (۱۹۸۸)
  • زندان – (۱۹۸۹)
  • تانگو و کش (۱۹۸۹)
  • راکی ۵ – (۱۹۹۰)
  • صخره‌نورد – (۱۹۹۳)
  • مرد خرابکار – (۱۹۹۳)
  • متخصص – (۱۹۹۴)
  • قاضی درد – (۱۹۹۵)
  • آدمکش‌ها – (۱۹۹۵)
  • روشنی روز – (۱۹۹۶)
  • سرزمین پلیس – (۱۹۹۷)
  • کارتر را بگیرید – (۲۰۰۰)
  • رانده‌شده– (۲۰۰۱)
  • پادزهر – (۲۰۰۲)
  • انتقام آنجلو – (۲۰۰۲)
  • بچه‌های جاسوس ۳: بازی باخته – (۲۰۰۳)
  • راکی بالبوآ – (۲۰۰۶) (همچنین نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان)
  • جان رمبو – (۲۰۰۸) (همچنین نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان)
  • بی‌مصرف‌ها – (۲۰۱۰) (همچنین نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان)
  • بی‌مصرف‌ها ۲– (۲۰۱۲)
  • گلوله به سر – (۲۰۱۳)
  • مبارزه کینه – (۲۰۱۳)
  • نقشه فرار – (۲۰۱۳)
  • بی‌مصرف‌ها ۳ – (۲۰۱۴)
  • به من برس – (۲۰۱۴)
  • کرید – (۲۰۱۵)
  • رچت و کلنک (فیلم۲۰۱۶) – صداپیشه
  • نگهبانان کهکشان ۲ – صداپیشه
  • بیسکوییت حیوانی (فیلم ۲۰۱۷) – صداپیشه
  • نقشه فرار ۲: جهنم – (۲۰۱۸)
  • کرید ۲ – (۲۰۱۸)
  • عقب‌نشینی (فیلم ۲۰۱۸)
  • نقشه فرار ۳: ایستگاه شیطان – (۲۰۱۹)
  • رمبو: آخرین خون – (۲۰۱۹)
  • جوخه انتحار – (۲۰۲۱) – صداپیشه
  • سامری – (۲۰۲۲)
  • پادشاه تالسا – (۲۰۲۲)
  • بی‌مصرف‌ها ۴ – (۲۰۲۳)

نامزدی جایزه تمشک طلایی

سیلوستر استالونه تاکنون ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه تمشک طلایی شده‌است و ۴ بار این جایزه به او تعلق گرفته‌است. او در هر دو زمینه تعداد نامزدی و تعداد دریافت جوایز پیشتاز است. گفتنی است که جایزه تمشک طلایی هر سال، درست شب قبل از برگزاری مراسم اسکار، به بدترین‌های سینما تعلق می‌گیرد. این جایزه از یک تمشک پلاستیکی بر روی یک پایه پلاستیکی تشکیل شده که اسپری طلایی رنگ بر روی آن زده شده‌است.

ارزش خالص

سرمایه‌گذاری‌ها

وی به‌همراه آرنولد شوارزنگر و بروس ویلیس مالک رستوران‌های زنجیره‌ای سیارهٔ هالیوود هستند. همچنین سیلوستر استالونه سهامدار چندین برند نوشیدنی سازی و رستوران از جمله کیرین، brisk و… می‌باشد.

ثروت

ثروت سیلوستر استالونه در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. درآمد استالونه از طریق دستمزدهای فیلم و سرمایه‌گذاریها می‌باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=59592

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا