موسیقی ایران

وقتی شعر به موقع به دست مخاطب نمی‌رسد

به گزارش کامینگ سون موزیکعلیرضا بهنام درحالی‌که معتقد است شعر عصاره تجربیات یک ملت است، از این‌که اخیرا شعرهایی که نوشته می‌شوند، به موقع به دست مخاطبان‌شان نمی‌رسند، می‌گوید.

این شاعر درباره وظیفه اجتماعی ادبیات و خصوصا شعر در جریان حوادث اخیر اظهار کرد: واقعیت این است که شعر می‌تواند اثرگذار باشد، درصورتی که به موقع منتشر شود و به دست مخاطبانش برسد. ما در سال‌های اخیر این مشکل را داریم که اصولا شعرهایی که نوشته می‌شوند به موقع به دست مخاطبان‌شان نمی‌رسند.

او با بیان این‌که شعر به عنوان هنری زبانی در جهان، عصاره تجربیات یک ملت است گفت: قاعدتا در هر دوره‌ای هر تجربه سختی را که ملتی از سر می‌گذراند بعدها می‌شود تبلورش را در شعر آن‌ دوره دید.

بهنام معتقد است برای ارزیابی بازتاب‌ آن‌چه ملت پشت سر گذاشته‌ باید صبر کرد و در آینده و در شعر این دوره، بازتابش را پیدا کرد.

این مترجم شعر همچنین درباره وضعیت مواجهه شاعران با حوادث اخیر بیان کرد: طبیعتا ناراحتی‌ای که در جامعه اتفاق می‌افتد، در شاعر هم اثر می‌گذارد. فقط فرق شاعر این است که می‌تواند این تاثیر را به هنر کلام مبدل کند. اتفاقاتی می‌افتد که بهتر بود نیفتد و قابل پیشگیری هم بود و افراد تحت تاثیر آن‌ها هستند.

او افزود: شاعر تنها کاری که در این شرایط در زمینه هنر می‌تواند انجام دهد این است که به خواندن، نوشتن و روشنگری خود ادامه دهد. به عنوان یک فرد در جامعه هم هر کاری که از دستش برمی‌آید انجام بدهد و در کنار مردمش باشد.

علیرضا بهنام سپس درباره انتظار خود از برخورد با واکنش شاعران در این شرایط گفت: من از کسی انتظاری ندارم، چون قبلا هر انتظاری از کسی داشتم برآورده نشده است. فقط می‌خواهم بگویم جلو هنر و واقعیت را نمی‌توان گرفت، هم هنر منتشر و هم واقعیت آشکار می‌شود. این روزها به راحتی نمی‌شود هنر را منتشر کرد و از واقعیت آگاه شد، این‌ها موانعی است که جامعه را با مشکل مواجه می‌کند که کاش نباشد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5930

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا