بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۲۸ ژوئن سینما ، تئاتر و موسیقی؛ لوئیجی پیراندلو

به گزارش کامینگ سون موزیک: لویجی پیراندلو (به ایتالیایی: ‎Luigi Pirandello)‏ (۲۸ ژوئن ۱۸۶۷ – ۱۰ دسامبر ۱۹۳۶)  نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس ایتالیایی بود که در سال ۱۹۳۴ برندهٔ جایزه نوبل ادبیات شد. داستان‌های کوتاه او نیز شهرت زیادی دارد.وی از نویسندگان شناخته شده سده بیستم ایتالیا است.

لوئیجی پیراندلو
در سال ۱۹۳۲
زاده ۲۸ ژوئن ۱۸۶۷
آگریجنتو، جزیره سیسیل
درگذشته ۱۰ دسامبر ۱۹۳۶ (۶۹ سال)
رم، ایتالیا
پیشه نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس
ملیت  ایتالیا
دانشگاه دانشگاه بن
کتاب‌ها شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده
شریک(های) زندگی ماریا آنتونیتا پُرتولانو
فرزند(ان) استفانو
رزالیتا
فاستو
پدر و مادر استفانو و کاترینا

زندگی‌نامه

لویجی پیراندلو در سیسیل متولد شد. پدر او بازرگان گوگرد بود و انتظار داشت که پسرش هم همان شغل را انتخاب کند. اما لوییجی در تحصیلاتش موفق بود و توانست در رشتهٔ ادبیات ادامهٔ تحصیل دهد. او در سال ۱۸۸۷ وارد دانشگاه رم شد و بعد از آن برای تحصیل به بن رفت و آن‌جا تز دکترای خود را دربارهٔ گویش بومی سیسیلی تکمیل کرد.

پیراندلو در نخستین کوشش خلاقش مراثی رم گوته را ترجمه کرد و بعد از ملاقاتش با کاپوانا، نویسندهٔ سیسیلی، همهٔ توجهش را بر ادبیات داستانی ناتورالیستی متمرکز کرد. او در سال ۱۸۹۳، نخستین رمان خود، مطرود را نوشت.

وی مدت‌ها استاد سبک‌شناسی دانشگاه رم بود. وی تا بعد از جنگ جهانی اول در کارش ناشناخته بود. تا اینکه نمایشنامه‌ای از او با نام «شش کاراکتر در جستجوی یک نویسنده» شهرتی ناگهانی برایش آورد.

پیراندلو از خانواده‌ای ثروتمند بود که در یک منطقه رشد نیافته و خشن زندگی می‌کردند. جایی که هر کسی مجبور بود خودش از حقوقش دفاع کند؛ بنابراین، او خیلی زود تحت تأثیر بی عدالتی و ستم موجود بین مردم قرار گرفت. پیراندلو زندگی آسانی نداشت. علاوه بر سختی‌هایی که از ورشکستگی پدرش در تجارت برایشان ایجاد شد، موضوع دیگر اختلال روانی زنش بود که پیراندلو در خانه از او مراقبت می‌کرد.

پیراندلو با توجه به علاقه‌ای که نسبت به درونیات افراد داشت، شخصیت نقش‌های داستانی‌اش را بیشتر با قرار دادن آن‌ها در موقعیت‌های خیالی کاوش می‌کرد تا شرایط واقعی. امروزه پیراندلو به عنوان یکی از تأثیر گذارترین نمایشنامه نویسان قرن بیستم شناخته می‌شود. همچنین رخشاره آشفتگی (کائوس) ساخته برادران تاویانی برگرفته از نوشته های اوست که یکی از برترین کارهای هنری سینمای ایتالیا در دهه هشتاد میلادی به شمار می رود.

آثار مهم وی عبارتند از: درد مطبوع، عشق بدون دلبستگی، سفیدی‌ها و سیاهی‌ها، مسخرهٔ مرگ و زندگی، نوبت، زمان، زن مطرود، هانری چهارم، بیست داستان.

جوایز

آثار

  • همه چیز در کمال
  • پوشاندن برهنگان
  • شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده، ترجمه بهمن فرزانه، انتشارات پنجره
  • مرحوم ماتیا پاسکال (۱۹۰۴م)، ترجمه بهمن محصص، انتشارات امیرکبیر (کتابهای جیبی)
  • یکی، هیچ، صدهزار، ترجمه بهمن فرزانه، انتشارات علمی و فرهنگی
  • نمازخانه کوچک
  • زن مطرود، ترجمه آزاده آل محمد، انتشارات روشنگران
  • هانری چهارم به ترجمه بهمن محصص در سال ۱۳۴۶ توسط نشر روزن به چاپ رسید
  • مسخره مرگ و زندگی
  • عشق بدون دلبستگی
  • انتقام سگ
  • قواعد بازی، ترجمه کامران برادران، نشر چترنگ،

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=59102

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا