موسیقیموسیقی ایران

لطفا تشویقمان نکنید!

به گزارش کامینگ سون موزیک: در کنسرت‌های ارکستر سمفونیک، در اجرای هر سمفونی که متشکل از چند موومان‌ است، توقف‌هایی پس از پایان هر موومان صورت می‌گیرد که مخاطب به گمان اینکه قطعه به پایان رسیده، شروع به تشویق می‌کند و این اتفاق، ناخواسته در اجرا اخلال به وجود می‌آورد!

در اجرای خردادماه ارکستر سمفونیک تهران و در اجراهای پیشتر هم شاهد بودیم که بعضاً مخاطبان با پایان هر موومان در اجرای سمفونی‌ها گمان می‌کنند که باید تشویق کنند؛ تکرار این اتفاق در اجرای شامگاه پنجشنبه، دوم تیرماه، واکنش نصیر حیدریان، رهبر ارکستر سمفونیک تهران را به همراه داشت.

پس از واکنش حیدریان به تشویق‌های بین موومان‌های سمفونی ۱۰۴ هایدن، با پایان یافتن موومان دوم و سوم، مخاطبانی که در ردیف‌های جلوتر نشسته بودند این وظیفه را بر عهده گرفتند و با حرکت دست خود، مانع تشویق سایر تماشاگران شدند که البته این هشدارها هم هنگام نواخته شدن قطعه موتسارت چندان موثر واقع نشد.

تکرار این اشتباه از سوی مخاطبان در جریان اجراهای ارکستر سمفونیک، شاید این نکته را ضروری بنمایاند که لازم است در برشوری که برای هر اجرا در نظر گرفته می‌شود ـ که البته گاهی تعدادشان به اندازه حاضران نیست ـ درباره تشویق بین موومان‌ها تذکر داده شود!

ارکستر سمفونیک تهران قرار بود شامگاه گذشته ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به روی صحنه رود که برخلاف اکثر اجراهای ارکستر که رأس ساعت اعلام شده، آغاز می‌شد، این اجرا به دلیل آنچه از طرف کارمندان تالار وحدت، مشکل «ساند چک» مطرح شد، با نیم ساعت تأخیر همراه بود.

پس از قرار گرفتن نوازندگان و رهبر ارکستر در جایگاه خود، قطعه اول با عنوان «شلیل» از ثمین باغچه‌بان اجرا شد. در ادامه سمفونی شماره ۱۰۴ ژوزف هایدن با چهار موومان و سمفونی کنسرتانت برای ویولن و ویولا و ارکستر از موتسارت با سه موومان اجرا شدند.

در قطعه آخر پدرام فریوسفی سولیست ویولن و امین غفاری سولیست ویولا بودند.

این کنسرت امشب ـ جمعه ـ سوم تیر نیز ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=58923

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا