هنرمندانوفات

فرود گرگین‌پور شناسنامه موسیقی قشقایی است

به گزارش کامینگ سون موزیک: مراسم گرامیداشت فرود گرگین‌پور، روجا آزادیان و جانباختگان سانحه هواپیمای اکراینی در خانه هنرمندان برگزار شد.

نشست ماهانه خانه موسیقی ایران به مناسبت گرامیداشت فرود گرگین‌پور هنرمند تازه درگذشته موسیقی نواحی و یادی از روجا آزادیان عضو گروه کر شهر تهران که یکی از جانباختگان سانحه هوایی اوکراینی بود، عصر چهارشنبه ۲ بهمن ماه با حضور اهالی خانه موسیقی ایران در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران با اشاره به سانحه هواپیمایی اوکراینی گفت: در دی ماه شاهد حوادث بسیاری بودیم و فکر می‌کنم هنوز هم مردم ایران نتوانسته اند از تلخی حادثه هواپیمایی فاصله بگیرند. وظیفه ماست که یادشان را گرامی بداریم به خصوص اینکه در این سانحه روجا آزادیان عضو گروه کر شهر تهران را از دست داده‌ایم که با این اتفاق جامعه موسیقی ایران داغ‌دار شد.

وی در بخش دیگر برنامه با اشاره به درگذشت فرود گرگین پور تاکید کرد: فرود گرگین‌پور یکی از استوانه‌‌های موسیقی نواحی ایرانی است. شایسته است که ما باید برای او جلسه‌ای مفصل و جامع‌تری داشته باشیم اما مراسم امروز برای ادای دین ما به نام و یاد این عزیز است. گرگین‌پور آن قدر بزرگ است که باید جلسه‌‌ای ویژه و موسیقایی برای او گرفته شود و کسانی که با او زیستند و همکاری داشته‌اند درباره ویژگی‌ها و آثارش صحبت کنند.

نوربخش ادامه داد: گرگین‌پور را می‌توان شناسنامه و عصاره موسیقی قشقایی محسوب کرد. او کسی بود که نه تنها در موسیقی قشقایی بلکه در موسیقی ایرانی و سنتی اشراف کامل داشت زیرا در محضر بزرگانی چون نورعلی خان برومند، استاد تجویدی و… موسیقی را فراگرفته بود.

در این مراسم گروه اجرایی «سرنای» و گروهی دیگر متشکل از افسانه جهانگیری، نازلی جهانگیری، طاها مهدوی و پیمان بزرگ‌نیا به صحنه آمدند و موسیقی لرستانی و قشقایی را اجرا کردند.

طاها مهدوی نوازنده ستار قشقایی درباره فرود گرگین‌پور ذکر کرد: تا قبل از فرود گرگین‌پور ما چیزی به نام تنظیم موسیقی قشقایی نداشته‌ایم و می‌توانم بگویم ایشان اولین پژوهشگر موسیقی قشقایی است.

گروه کر شهر تهران نیز به یاد روجا آزادیان قطعه‌ای را در این مراسم اجرا کردند.

هیات مدیره خانه موسیقی در مراسم گرامیداشت فرود گرگین‌پور، روجا آزادیان و تمامی جانباختگان سانحه هواپیمایی لوح‌های اهدایی به پاس یاد بود آنان به صبا گرگین‌پور، کاوه گرگین‌پور، افسانه جهانگیری و نازلی جهانگیری از اعضای خانواده فرود گرگین‌پور و همین طور اعضای خانواده روجا آزادیان اهدا کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5868

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا