موسیقیموسیقی ایران

دلبستگی مدام یک خواننده پاپ به حضرت رضا(ع)

به گزارش کامینگ سون موزیک: غلامرضا صنعتگر از جمله خوانندگانی است که همواره در مصاحبه‌ها و برخی از تولیدات موسیقایی خود دلبستگی‌ها و علاقه‌مندی‌هایش به امام رضا(ع) را ابراز و قطعاتی را هم با همین مضمون اجرا کرده است.

اتفاقات و حاشیه‌های مربوط به نمایش فیلم «عنکبوت مقدس» که موجب خدشه دارشدن باورها و اعتقادات مردم ایران در رابطه به علاقه مندی و ارادتشان به محضر مبارک امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا (ع) شده بار دیگر توجه مخاطبان و شنوندگان آثار موسیقایی را به هنرمندانی که در این حوزه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند جلب کرده است.

یکی از مهم‌ترین و شاخص ترین هنرمندانی که طی سالهای اخیر در حوزه تولید آثار ملی – مذهبی تلاش‌های زیادی انجام داده غلامرضا صنعتگراست که همواره تلاش کرده با استفاده از صدای گرم و دلنشین خود تولیداتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد که در عین به روز بودن دربرگیرنده مولفه‌هایی بود که عمده آنها مبتنی بر اراداتی خالصانه به محضر امامان معصوم (ع) تولید شده‌اند. چارچوبی که قطعاً توجه و ارادت به محضر امام رضا (ع) در آن جایگاه ویژه ای دارد.

وی که طی ماه‌های گذشته آلبوم «خاطره باز» را توسط مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس مخاطبان قرار داده بود از هنرمندان خوشنام خطه جنوب کشور است که با صدای متفاوت برخاسته از موسیقی جنوب کشورو انتخاب ترانه‌های حماسی ملی توانسته طیف وسیعی از مخاطبان را به سمت خود جلب کند. از جمله هنرمندانی بوده که بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحظه رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را به عنوان یکی از طلایه داران موسیقی معنوی ای نی با استفاده از نشانه‌های موسیقی پاپ معرفی کرده است.

این هنرمند که به دلیل اجرای دو قطعه «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران» به عنوان نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ منتخب شده است، چندی پیش بود که در یک مصاحبه رسانه‌ای با اشاره به مهم‌ترین شاخصه‌های هنر متعهد به حقیقت بیان کرد: به طور کلی هنر از درون انسان و با توجه به اندیشه و خیال هنرمند نشأت می‌گیرد و راز درونی صاحب اثر را فاش می‌کند. هنر اگر متعهد به حقیقت باشد قطعاً در رگ و ریشه اثر به دنبال حق و صداقت است و به نحوی با خصایص فطری انسان در یک راستاست، هنری که به حقیقت تعهد دارد، باید یک قدم هم شده مخاطب را به خدا نزدیک کند.

وی در پاسخ به اینکه هنر چقدر می‌تواند سفارش پذیر باشد، گفت: هنر نمی‌تواند سفارش پذیر باشد بهتر است از واژه پیشنهاد کاری استفاده شود چراکه دو حالت دارد یا هنرمند آن سفارش را قبول می‌کند یا رد می‌کند. بنابراین اینکه اثرهنری تولید می‌شود به خود صاحب اثر بستگی دارد. من از زمانی که به شکل حرفه‌ای مشغول کار شدم خیلی از پیشنهادات را رد کردم زیرا مطابق روحیه و درونیات من نبوده است. هر هنرمندی برای کارهای خود چارچوبی دارد و در قالب آن پیش می‌رود، ممکن است افرادی هم باشند بنا به هر دلیلی به خارج از حدود خود وارد شوند که موفق نخواهند شد زیرا زمانی کار تأثیرگذار می‌شود که برگرفته از اعماق وجود شما و به عبارتی خالص و ناب باشد.

یکی از مهم‌ترین رویکردهای غلامرضا صنعتگر در این حوزه توجه ویژه او به تولید آثاری در حوزه عرض ارادت به حضرت امام رضا (ع) است که وی در مقاطع مختلف زمانی تلاش کرده تا این رویکرد محتوایی را در آثارش به منصه ظهور برساند. شرایطی که طی سال‌های اخیر منجر به تولید قطعه «آهو» شد و وی در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) این اثر را با دلنوشته ای پیش روی مخاطبان قرار دادف دل‌نوشته ای که در آن نوشته شده بود: «هرچند حال و روز زمین و زمان بد است اما یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است. حتی اگر به آخر خط رسیده‌ای، آنجا برای عشق شروعی مجدد است.»

صنعتگر چندی بعد بود که به واسطه همکاری‌هایش با مرکز موسیقی حوزه هنری که منجر به تولیدات ارزشمندی هم شد، قطعه «مسافر رضا» را با شعر میلاد عرفان‌پور را منتشر کرد و بار دیگر عرض ارادت خود را به عنوان یک هنرمند فعال حوزه موسیقی به مخاطبان نشان داد. شرایطی که همراهان و دوستان نزدیک به او می‌دانند که دربرگیرنده سفارش پذیری و موارد مرتبط با آن نبوده و وی از آنچه به آن دلبستگی داشته، اثری را خوانده است

این خواننده در ادامه کارهایی که برای امام رضا (ع) خوانده، مدتی پیش بود که در ویژه برنامه «با تو حالم خوبه» هم نیز به عنوان خواننده تیتراژ حضورداشت.

این برنامه به صورت ویژه در دهه ولایت جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و اینکه بسیاری از مردم نمی‌توانستند به مشهد مقدس سفر کنند، پخش می‌شد. شرایطی که موجب می‌شد تا مخاطبان بتوانند از طریق امواج این ایستگاه رادیویی، امام رضا (ع) را زیارت کنند.

در این اثر موسیقایی که در برنامه رادیویی «با تو حالم خوبه» از آنتن شبکه رادیویی جوان پخش شد، قاسم صرافان به عنوان شاعر و غلامرضا صنعتگر به عنوان آهنگساز و خواننده حضور داشت.

قطعه «میشه که ضامنم بشی» هم یکی دیگر از آثاری ماندگاری بود که رضا صنعتگر آن را به مناسبت میلاد حضرت رضا (ع) پیش روی مخاطبان قرار داد. اثری که با ملودی غلامرضا صنعتگر، شعر مجید ذاکری، تنظیم امید محبی و میکس و مستر بابک شهرکی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به هر ترتیب روزهای پیش رو می‌تواند برای هنرمندان دغدغه مندی که شاهد حرمت شکنی برخی از فیلمسازان و سینماگران در عرصه‌های بین المللی به ساحت امام رئوف بودند، روزهای مهمی باشد تا با تولید آثار ارزشمند و غیر سفارشی با زبان هنر به آنهایی که اعتقادات ایرانیان به حضرت رضا (ع) را مورد هجمه قرار داده‌اند، پاسخ معقولانه ای بدهند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=57980

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا