بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۱ ژوئن سینما ، تئاتر و موسیقی؛ مورگان فریمن

به گزارش کامینگ سون موزیک: مورگان فریمن (انگلیسی: Morgan Freeman؛ زادهٔ ۱ ژوئن ۱۹۳۷) بازیگر آمریکایی است. او برای صدای عمیق خود و نقش‌های گوناگونی که در طیف گسترده‌ای از ژانرهای فیلم ایفا کرده، معروف است. فریمن در طول بیش از پنج دهه حرفهٔ خود افتخارات گوناگونی از جمله یک جایزهٔ اسکار و یک جایزهٔ گلدن گلوب دریافت کرده‌است.

فریمن در می‌سی‌سی‌پی بزرگ شد و در آنجا شروع به بازی در نمایش‌های مدرسه کرد. او هنرهای تئاتر را در لس آنجلس فرا گرفت و در اوایل حرفهٔ خود در نمایش‌های تئاتر ظاهر شد. او در دههٔ ۱۹۷۰ با بازی در مجموعهٔ تلویزیونی کودکانهٔ شرکت برق به شهرت رسید. فریمن با نمایشنامه‌های کوریولانوس و ژولیوس سزار به روی صحنه رفت که برای کوریولانوس جایزهٔ اوبی را دریافت کرد. نقش برجستهٔ او در مهارت شهرنشینی (۱۹۸۷) بود که برایش نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او در ۱۹۸۹ برای درام زندگی‌نامه‌ای افتخار و درام-کمدی رانندگی برای خانم دیزی به شهرت بیشتری رسید و برای فیلم دوم نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

فریمن در سال ۱۹۹۲ در فیلم وسترن نابخشوده ایفای نقش کرد؛ این فیلم نخستین همکاری او با کلینت ایستوود بود. او در سال ۱۹۹۴ برای بازی در درام رستگاری در شاوشنک بار دیگر نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد. فریمن در تریلر جنایی هفت (۱۹۹۵) و درام تاریخی آمیستاد (۱۹۹۷) نیز ایفای نقش کرد. او در سال ۲۰۰۴ برای عملکردش در درام ورزشی محبوب میلیون دلاری ساختهٔ ایستوود توانست جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کند. او برای بازی در نقش رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نلسون ماندلا در شکست‌ناپذیر (۲۰۰۹) ساختهٔ ایستوود برای بار پنجم نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد. فریمن برای بازی در نقش لوشس فاکس در سه‌گانهٔ بتمن (۲۰۰۵–۲۰۱۲) شهرت دارد.

فریمن علاوه بر بازیگری، درام بوفا! (۱۹۹۳) را کارگردانی کرده‌است. او شرکت ساخت فیلم رولیشنز انترتینمنت را با شریک تجاری‌اش تأسیس کرده‌است. او دریافت‌کنندهٔ جایزهٔ مرکز کندی، جایزهٔ یک عمر دستاورد هنری، جایزهٔ گلدن گلوب سیسیل بی دمیل و جایزهٔ یک عمر دستاورد هنری انجمن بازیگران فیلم بوده‌است. او برای نقش‌های خود در نمایش‌های تئاتر توانسته سه جایزهٔ اوبی دریافت کند.

کودکی

فریمن متولد ممفیس در ایالت تنسی است. مادر وی نظافتچی بود و پدرش یک آرایشگر بود و آرایشگاه کوچکی داشت. او ۳ خواهر و برادر دیگر نیز دارد. همچنین طبق آزمایش دی‌ان‌ای از وی مشخص شد تبار وی نیجریه ای است.

در سن ۹ سالگی فریمن ضمن ایفای نقش‌های اصلی نمایش در مدرسه، تقریباً دوران بازیگری خود را نیز شروع کرد. وی در ۱۲ سالگی در همین زمینه در یک مسابقه نمایشی برنده شد و چند اجرای برنامه را نیزدر رادیو بر عهده داشت.

فریمن بورسیه دانشگاه ایالتی جکسون را که در زمینه بازیگری به وی اعطا شده بود نپذیرفت و به جایش شروع به خدمت در نیروی هوایی آمریکا به عنوان متخصص رادار کرد.

زندگی شخصی

فریمن در ۴ اوت ۲۰۰۸ در یک تصادف در بزرگ‌راهی نزدیک رولویل (در میسیسیپی) زخمی شد. خودرویی که وی می‌راند، نیسان ماکسیما مدل ۱۹۹۷ بود. خودرو از بزرگ‌راه بیرون رفت و چندبار دورِ خود چرخید. فریمن و زنی که همراهش بود به وسیلهٔ ابزار نجات هیدرولیک نجات داده شدند.

فریمن مالک یک رستوران و یک باشگاه موسیقی است.

اتهامات تجاوز جنسی

هشت زن از فعالان و بازیگران حوزه سینما مورگان فریمن را متهم به آزار جنسی خود کرده‌اند. یکی از دستیاران تهیه فیلمی کمدی در گزارشی فریمن را متهم کرد ماه‌ها وی را آزار داده‌است.

وی ادعا کرد فریمن بارها در تلاش بوده تا بدنش را لمس کند یا دامنش را بالا بزند. همچنین اضافه کرد که بارها به صورت کلامی با پرسیدن پرسش‌های نامناسب مثل «آیا شورت به تن داری؟» وی را آزرده‌است.

زنی دیگر نیز وی را به این جرم متهم نموده و اذعان داشت هیچ‌کس جرأت نمی‌کرد در حضور وی لباس جلوباز، کوتاه یا چسبان بپوشد. الن بارکین یکی از همبازی‌های زن به او تذکر داده بود که دست از این کارها بردارد چنان‌که تذکر وی باعث دست پاچگی فریمن شده بود.

فریمن بعد از این اتهامات از «هرکسی که احساس ناراحتی یا بی‌احترامی کرده» عذر خواهی کرد و گفت: «ناراحت کردن زنان هیچ وقت خواسته من نبوده»

جوایز

مورگان فریمن علی‌رغم اینکه از بزرگترین بازیگران هالیوودی به‌شمار می‌رود، تاکنون فقط موفق به کسب تنها یک جایزه اسکار نقش مکمل مرد شده‌است.

  • ۲۰۰۵ – برنده اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم محبوب میلیون دلاری
  • ۱۹۹۵ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رستگاری در شاوشنگ
  • ۱۹۹۰ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی
  • ۱۹۸۸ – نامزد اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مهارت شهرنشینی
  • ۲۰۰۹ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم شکست ناپذیر
  • ۱۹۹۰ – برنده گلدن گلوب بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی
  • ۱۹۹۰ – برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین بهترین گروه بازیگری برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی همراه با جسیکا تندی

فیلم‌شناسی

فریمن درسال ۱۹۹۷ به همراه شریک تجاری اش لوری مک کریری شرکت تولید فیلم «ریویلیشن اینترتینمنت» را تأسیس کردند. آنها همچنین شرکت «کلیک استار» که در زمینه دانلود فیلم فعالیت می‌کند را تأسیس کردند. کلیک استار درسال ۲۰۰۸ فعالیت خود را متوقف کرد. فریمن همچنین مالک یک کلوپ موسیقی بلوز به نام گرند زرو (Ground Zero) در کلارکسدیل، میسیسیپی است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=57960

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا